زمزمه افزایش دوباره نرخ بهره در اروپا

رئیس بانک مرکزی اروپا می گوید تورم در سراسر منطقه یورو بسیار بالا است و خطر گسترش آن در سراسر اقتصاد وجود دارد به همین دلیل افزایش بیشتر نرخ بهره بانکی ضروری است.

به گزارش تحریریه، «کریستین لاگارد» رئیس بانک مرکزی اروپا در مصاحبه ای با «Delfi» عنوان داشت: بانک مرکزی اروپا (ECB) به افزایش نرخ بهره برای مهار تورم در منطقه یورو ادامه خواهد داد، حتی اگر خطر رکود اقتصادی افزایش یافته باشد.

بانک مرکزی اروپا از ماه جولای، در تلاش برای مبارزه با تورم فزاینده، نرخ بهره را در مجموع ۲۰۰ واحد پایه افزایش داده است که این «سریعترین افزایش نرخ بهره در تاریخ یورو» است. اکنون نرخ های منطقه یورو به ۱.۵ درصد رسیده است که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۹ به شمار می رود.

لاگارد می گوید: این بانک با استفاده از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد به دنبال بازگشت تورم به هدف ۲ درصدی است. مقصد روشن است و ما هنوز آنجا نیستیم.

وی بدون تعیین میزان افزایش بیشتر نرخ بهره تصریح کرد: ما در آینده افزایش نرخ بیشتری خواهیم داشت.

زمزمه افزایش دوباره نرخ بهره در اروپا

رئیس بانک مرکزی اروپا در واکنش به تحلیلی مبنی بر اینکه بانک مرکزی اروپا در واکنش به تورم کند بوده است، مدعی شد که بانک مرکزی تقریباً از یک سال پیش تلاش برای عادی‌ سازی سیاست‌های پولی خود را آغاز کرده و هنوز کار تمام نشده است.

لاگارد افزود که تنظیم‌کننده در مورد گام‌های سیاستی بعدی در جلسات آتی خود تصمیم می‌گیرد تا چگونگی تحول چشم‌انداز اقتصاد و تورم را ارزیابی کند.

وی اذعان کرد که احتمال رکود اقتصادی افزایش یافته است، اما هشدار داد که هر چه مدت زمان طولانی تری تورم در چنین سطوح بالا باقی بماند، خطر گسترش آن به کل اقتصاد بیشتر می شود.

تورم در ۱۹ کشوری که از یورو استفاده می کنند در اکتبر به رکورد ۱۰.۷ درصد رسید که نسبت به ۹.۹ درصد در ماه قبل به شدت افزایش یافته است. با همه اقدامات اما انتظار می رود تا سال ۲۰۲۴ بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا باقی بماند.

پایان/

۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 22541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =