استیصال آمریکا و اوکراین در مقابل پهپادهای انتحاری

کاخ سفید مدعی شد ایران با ارسال پهپاد به مسکو مفاد تواق هسته ای سال ۲۰۱۵ را نقض کرده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه «راشا تودی» نوشت، آمریکا روز دوشنبه ایران را متهم کرد که با فروش پهپادهای انتحاری به روسیه، شرایط توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با غرب را زیر پا گذاشته است. با این حال، مسکو اعلام کرد که تنها از سخت افزار روسی در جنگ اوکراین استفاده می کند.

روسیه در حملات خود به زیرساخت های نظامی و انرژی اوکراین در هفته های اخیر از مهمات هوشمند استفاده کرده است. این هواپیماهای بدون سرنشین با پرواز در ارتفاع پایین، می توانند از سیستم های دفاع هوایی سنتی خود فرار و اهداف را بمباران کنند. شایعه شده است که هزینه این پهپادهای انتحاری تنها کسر کوچکی از قیمت موشک هایی است که نیروهای کی یف برای رهگیری آنها شلیک می کنند.

طراحی متمایز این پهپادها با بال دلتا باعث شده است تا مقامات اوکراینی و غربی ادعا کنند که این پهپادهای شاهد-۱۳۶ ایرانی هستند.

استیصال آمریکا و اوکراین در مقابل پهپادهای انتحاری

«ودانت پاتل» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران اظهار داشت: پیشتر متحدان فرانسوی و انگلیسی ما آشکارا این ارزیابی را ارائه کردند که عرضه این پهپادها از سوی ایران به روسیه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. این چیزی است که ما با آن موافقیم.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد، مفاد توافق هسته ای ایران با ایالات متحده، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه را مشخص می کند که در آن تهران موافقت کرد برنامه هسته ای خود را در ازای کاهش محدود تحریم ها محدود کند. این قطعنامه شامل تحریم صادرات تسلیحات ایران هم شد. اگرچه ایالات متحده به طور یکجانبه در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد، اما واشنگتن استدلال می کند که تحریم قطعات موشکی، صادرات هواپیماهای بدون سرنشین را پوشش می دهد و تا سال ۲۰۲۳ معتبر است.

استیصال آمریکا و اوکراین در مقابل پهپادهای انتحاری

تهران اما ارائه تسلیحات به دو طرف درگیری در اوکراین را رد کرده است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین هم به خبرنگاران گفت که هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده ادعایی از پهپادهای ایرانی در اوکراین دریافت نکرده است.

او گفت: سخت افزار روسی در حال استفاده است، و شما به خوبی می بینید که پهپادها نام‌های روسی دارند.

عکس‌های لاشه‌های محل‌های انفجار در اوکراین، پهپادهایی را نشان می‌دهد که نام روسی «Geran-۲» را دارند که گفته می‌شود نسخه محلی شاهد-۱۳۶ است.

استیصال آمریکا و اوکراین در مقابل پهپادهای انتحاری

استفاده روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین موسوم به کامیکازه یا انتحاری باعث ایجاد وحشت در اوکراین شده است و فیلم‌های ویدئویی نشان می‌دهند که سربازان ناامیدانه با سلاح‌های سبک به سمت آنها شلیک می‌کنند.

«ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین می گوید که اوکراین برای مقابله با این تهدید به تسلیحات دفاع هوایی جدیدتر و پیشرفته‌تری از غرب نیاز دارد، اگرچه پنتاگون در حال حاضر روش مؤثری برای دفاع در برابر این پهپادها ندارد.

پایان/

۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
کد خبر: 22290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      3 0
      عجب آمریکایی ها پررو اند ، خودشان از توافق برجام خارج اما وقتی به بندهای از آن نیاز داشته باشند استناد می کنند تا ایران را محکوم کنند. چقدر پست وحقیرند دشمنان ما