آمریکا به دنبال خیزش مردمی و بهم‌ریختگی ژئوپلیتیکی است

سفیر اسبق ایران در افغانستان با اشاره به اقدامات آمریکا در منطقه گفت: آمریکا به دنبال شورش سراسری علیه تفکرات اسلامی در منطقه از جمله در ایران، عراق و یا حتی در حکومت طالبان است؛ ویلیام برنز نیز در پی به راه انداختن یک موج ضد اسلامی و بهم ریختگی ژئوپلوتیکی در منطقه است.

به گزارش تحریریه، ابولفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در افغانستان با اشاره به برگزاری جلسات توماس وست (نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان) با مخالفین طالبان، گفت: توماس وست قبل از این ملاقات یک دیدار به همراه معاون ویلیام برنز ( رئیس CIA ) با رئیس امنیت طالبان در قطر داشته است یعنی آمریکایی‌ها علاوه بر برگزاری جلسه با مخالفین طالبان، با سران حکومت طالبان نیز جلسه برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: ویلیام برنز در حال دنبال کردن یک استراتژی فراگیر با محور از بین بردن امنیت منطقه و ایران است؛ لذا این جلسات نیز در راستای دیپلماسی منطقه‌ای آمریکا برگزار می‌شود.

ظهره‌وند با تاکید بر ژئوپلوتیک مطلوب افغانستان از دیدگاه آمریکا، خاطرنشان کرد: آمریکا به شرایط فعلی افغانستان و وضع سرگردان آن علاقمند است و به دنبال تداوم این شرایط در این کشور است و قصد دارد از جایگاه ژئوپلوتیک آن علیه ایران استفاده کند.

سفیر اسبق ایران در افغانستان با اشاره به پروژه درحال پیاده‌سازی ویلیام برنز، گفت: بهم ریختگی در محیط داخلی ایران، عراق و افغانستان و مرتبط کردن آنها باهم پروژه یکساله آقای برنز است که روی آن کار می‌کند و بخاطر همین نیز آنها تمام قد پشت سر اغتشاشات آمدند و از آن حمایت می می‌کنند.

وی در ادامه افزود: ملاقات‌های اخیر آمریکایی‌ها با جریان مقاومت نیز در همین راستا است یعنی درحال حاضر جریان مقاومت یا همان جریان مقابل طالبان نیز در سردرگمی قرار دارند زیرا آمریکا آنها را درحالت فریز و آماده‌باش نگه داشته و کمکی به آنها نمی‌کند؛ در ظاهر ادعا می‌کند که پشتیبان آنها بوده اما حقیقت این است که آنها به جریان مقاومت، ملت افغانستان و حتی طالبان نیز اهمیتی نمی‌دهد بلکه از نظرشان همه اینها مانند یک پل عبور و ابزار هستند.

ظهره‌وند با اشاره به خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، تصریح کرد: درست است که آنها در مسئله افغانستان شکست خوردند اما شکستشان در ارتباط با موقعیت ایران بود نه افغانستان زیرا آمریکا برای این کشور هیچ برنامه‌ای جز استفاده از ظرفیت آن برای رسیدن به ایران نداشت.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه آمریکا، طی 20 سال در افغانستان موفق نشد به هدف خود یعنی ایران برسد و به جز هزینه برایشان عایدی نداشت تصمیم گرفت این کشور را تحویل طالبان دهد و برای رسیدن به هدف خود استراتژی دیگری را اعمال کند.

ظهره‌وند گفت: آمریکا جریان مقاومت را برای شورش سراسری علیه تفکرات اسلامی در منطقه از جمله در ایران، عراق و یا حتی در حکومت طالبان می‌خواهد داشته باشد؛ ویلیام برنز به دنبال به راه انداختن یک موج ضد اسلامی و بهم ریختگی ژئوپلوتیکی در منطقه است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کنش‌های آمریکا ممکن است موجب جنگ داخلی در افغانستان شود،اظهار داشت: آنها به دنبال جنگ داخلی نیستند زیرا داخل را تخلیه و به دست طالبان داده‌اند، بلکه به دنبال این هستند که خیزش مردمی اتفاق بیفتد همانطور که چندین بار در عراق تلاش کردند کلید شورش را با لیدری آقای صدر بزنند.

ظهره‌وند اضافه کرد: افغانستان درحال فروپاشی کامل است و آمریکا می‌خواهد جریان و خیزشی مردمی در آنجا شروع شود که در آن شرایط موج را تشدید و جریان مقاومت را به عنوان یک جریان مورد حمایت غرب و مسلح اعزام کند.

وی در خصوص نگهداری جریان مقاومت توسط آمریکا، گفت: پروژه فعلی آنها درگیری بین جریان مقاومت و طالبان نیست و به همین علت آنها را گوشه‌ای در آب و نمک حفظ کرده و امکاناتی نیز در اختیارشان قرار نمی‌دهد بلکه فقط آنها را امیدوار به حمایت می‌کنند و می‌گویند که باید از شر حکومت‌های اسلامی منطقه راحت شویم.

ظهره‌وند در ادامه گفت: این جریان نمی‌داند که شروع این موج می‌تواند باعث فروپاشی ژئوپلوتیکی منطقه شود؛ افغانستان عملا سه قسمت و پاکستان نیز تجزیه خواهد شد، ایران هم که نظر خودشان محور اصلی امنیت در منطقه است باید تجزیه شود، اگر همه این اتفاق‌ها بیفتد آنها به آقایی همیشگی خود و ثبیت هژمونی آمریکا خواهند رسید.

وی با اشاره جزئی تر به وقایع اخیر در کشور و ارتباط آن به پروژه‌های سازماندهی شده آمریکا، گفت: هیچ چیزی در ایران به نام جنبش وجود ندارد کسی که در ایران از چیزی به نام جنبش یاد می‌کند یا جاهل یا خائن است.

سفیر اسبق ایران در افغانستان ادامه داد: ما هم‌اکنون با جریان برانداز واغتشاشگر مواجه هستیم که ایدئولوژی، برنامه و مطالبه روشن و دقیقی ندارد بلکه تنها چیزی که وجود دارد آشفتگی و بهم ریختگی است که بهم ریختگی ژئوپلوتیکی آن از اهداف آمریکا و شخص ویلیام برنز است که خودش را قاسم سلیمانی منطقه ‌می‌داند و دائما درحال گشتن در منطقه است تا بتواند این موج آشوب منطقه‌ای را به راه اندازد.

ظهره‌وند با تاکید برسازماندهی شدن اغتشاشات اخیر،گفت: آنها روی ضعیف ترین حلقه یعنی دهه هشتادی‌ها سوار شدند زیرا آنها اکثرا نه شغل، نه بینش سیاسی و نه مطالبه روشنی دارند مانند جوانانی که در کنار آقای صدر هستند و در عراق سازمان‌ها و کانون‌هایی درست کردند که توسط غربی‌ها و شخصیت‌های سرسپرده عراقی اداره می‌شود و برنامه‌هایشان فقط در جهت اغتشاش است؛ در مجموع آمریکایی‌ها زمین سوخته در کل منطقه را مورد هدف قرار داده‌اند.

سفیر اسبق ایران در افغانستان در پایان خاطرنشان کرد: وقتی فروپاشی اتفاق بیفتد کل منطقه را بالکانیزه می‌کنند و به سراغ هدف بعدی خود یعنی چین و روسیه می‌روند تا در جهت تجزیه آنها نیز تلاش کنند؛ این برنامه بلند مدت آمریکا است تا بتواند هژمونی خود را تثبیت و تقویت کنند و همچنین ماسونیسم را برای همیشه حفظ کنند.

منبع: برنا

پایان/

۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 22309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =