16 محصول کشاورزی در اولویت اجرای الگوی کشت

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در نخستین سال اجرای الگوی کشت، حدود 16 محصول و 10 استان برای اجرای این طرح در اولویت قرار دارد.

به گزارش تحریریه، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که حدود 40 محصول برای اجرای الگوی کشت مد نظر است، گفت: امسال که نخستین سال اجرای الگوی کشت است، حدود 16 محصول و 10 استان برای اجرای این طرح را در اولویت قرار داده‌ایم.

به گفته وی، چند دسته محصولات کشاورزی داریم که برخی محصولات اساسی هستند شامل غلات (گندم، جو، سورگوم)؛ برخی محصولات در پاییز کشت می‌شوند مثل حبوبات، محصولات علوفه‌ای (ذرت، ذرت علوفه‌ای، سورگوم)؛ برخی محصولات صنعتی‌اند همچون پنبه، چغندرقند و دانه‌های روغنی (کلزا، سویا، آفتابگردان، کنجد، کانولیا، گلرنگ) و برخی محصولات مثل برنج (کشت آن با کاهش میزان آب‌بری انجام می‌شود)، اینها محصولاتی هستند که در اولویت الگوی کشت قرار دارند.

مهاجر با بیان این که کشت محصولات کشاورزی به دو دسته کلی محصولات تابستانه و محصولات پاییز و زمستانه تقسیم می‌شوند، گفت: محصولاتی که در پاییز و زمستان کشت می‌شوند بیشتر از آب باران استفاده می‌کنند و در کنار آن برای تقویت از آب‌های ذخیره‌ای، زیرزمینی، سدی یا روان‌آب‌ها استفاده می‌شود، برای محصولات تابستانه نیز، معمولا از چاه‌ها و سدها استفاده می‌شود که بیشترین میزان تبخیر و تعرق را در تابستان داریم.

وی ادامه داد: سیاست ما این است که محصولاتی که امکان کشت آن هم در پاییز و هم در تابستان وجود دارد، اولویت کشت را در پاییز قرار دهیم که میزان تبخیر و تعرق کم شود.
معاون امور زراعت به کشت محصول آب‌بر چغندرقند اشاره و خاطرنشان کرد: چغندرقند جزو محصولات آب‌بر است که معمولا در تابستان و در استان‌های خشک همچون خراسان رضوی، شمالی، کرمانشاه و ... کشت می‌شود که حدود 15-14 هزار متر مکعب آب مصرف می‌کند، اگر کشت این محصول آب‌بر را در فصول پاییز و زمستان به استان‌های پرآب همچون خوزستان و گلستان انتقال دهیم، مصرف آب در خوزستان به 4 هزار مترمکعب و در گلستان به 1500 مترمکعب تقلیل می‌یابد، این امر باعث می‌شود بتوانیم بهره‌وری در آب را اعمال کنیم.

وی افزود: تمام تدارکات لازم برای عملیاتی شدن جایگزینی این محصولات با محصولات آب ‌بر دیده شده، کار آغاز شده و امیدواریم در حین کار علاوه بر دولت، همه ارکان نظام، قوه قضاییه، صدا و سیما و مطبوعات در این خصوص همراهی کنند.

پایان/

۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 22322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =