چرا اسرائیل به اوکراین کمک نمی کند؟

در پی حملات روسیه به پایتخت اوکراین که گفته‌ می‌شود با استفاده از پهپادهای ایرانی صورت گرفت، کی‌یف بار دیگر از اسرائیل درخواست کمک نظامی کرد. اما اسرائیل همچنان به این درخواست پاسخ مثبت نداده و به نظر می‌رسد به دنبال حفظ همزمان رابطه با اوکراین و روسیه است. 

به گزارش تحریریه، به نقل از یورونیوز، برخی تحلیل‌گران می‌گویند اسرائیل در انتخاب بین همراهی با اوکراین، غرب و ناتو به بهای برخاستن علیه منافع روسیه و ورود به جنگ اوکراین، گرفتار مانده است.

اندکی پس از اینکه اوکراین اعلام کرد روسیه از پهپادهای شاهد ۱۳۶ ایرانی برای حمله به کی‌یف استفاده کرد، دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، گفت که رسما از اسرائیل خواهد خواست که به این کشور تسلیحات نظامی تحویل دهد.

هرچند پیش از این هم اوکراین از اسرائیل خواسته که به حمایت نظامی از اوکراین بپردازد اما تا به امروز تل‌آویو از پذیرش این درخواست‌ها سر باز زده است و به جای آن کمک‌های بشردوستانه و سایر تدارکات مانند کلاه ایمنی و جلیقه‌های محافظ را ارائه کرده است.

تهران هم تا به این لحظه ارسال پهپاد یا تسلیحات نظامی به روسیه را انکار کرده است و می‌گوید معتقد است به هیچکدام از طرفین درگیر در این جنگ نباید تسلیحاتی داده شود.

اما آخرین تحول که اکنون دشمن سرسخت اسرائیل یعنی ایران را درگیر می‌کند، یک بار دیگر معضل اسرائیل در مقابل حمله روسیه به اوکراین را برجسته کرده است و بحث‌های بسیاری در اینکه آیا اسرائیل باید به سیاست متوازن خود در قبال روسیه و اوکراین ادامه دهد یا خیر پدید آمده است.

برخی در اسرائیل بر این باورند که که تل آویو هم باید از اوکراین حمایت کند چرا که ایران به یاری روسیه آمده اما در مقابل برخی دیگر با توجه به تهدیدهای مسکو استدلال می‌کنند که بهتر است همچنان اسرائیل به صورت مستقیم خود را وارد این جنگ نکند.

یایر لاپید، نخست وزیر اسرائیل عصر پنجشنبه در تماس تلفنی با کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، گفت که در جریان جنگ قرار دارد و تاکید کرد که اسرائیل در کنار مردم اوکراین می‌ایستد اما او هیچ اشاره‌ای به درخواست رسمی اوکراین برای سیستم‌های دفاع هوایی نکرد.

وزیر دفاع اسرائیل، بنی گانتس در یک نشست توجیهی برای سفرای اتحادیه اروپا گفت: «اسرائیل از اوکراین، ناتو و غرب حمایت می‌کند و در کنار آنها می‌ایستد. این چیزی است که ما در گذشته گفته و امروز نیز تکرار می‌کنیم. اسرائیل به سیاست حمایت از اوکراین از طریق ارسال کمک‌های بشردوستانه و تحویل تجهیزات دفاعی حیاتی ادامه می‌دهد.»

پایان/

۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 22352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سیروس IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      0 0
      برای صیهونیسم جهانی روسیه که مملو از انرژی ارجیت داره به اوکران فقیر نصف یهودیا صیهونیسمم تو روسیه کار و کسب دارن .ولی خنجرشونو ازپشت به روسا میزنن و اوکراینیها هم دادن دم گلوله روسه .خلاصه هر طرف چربتر باشه یعودیا و صیهونیست اونورن .