درگیری هوایی روسیه و انگلیس

تنش بین لندن و مسکو پس از شلیک جنگنده روسی به سوی هواپیمای نظامی انگلیسی بالا گرفت.

به گزارش تحریریه، دولت انگلستان اعلام کرد که یک جت جنگنده روسی اخیراً موشکی را در نزدیکی یک هواپیمای شناسایی نیروی هوایی سلطنتی شلیک کرد. مسکو به لندن گفت که یک نقص فنی باعث این مشکل شده است.

«بن والاس» وزیر دفاع بریتانیا چند روز قبل اعلام کرد یک جت جنگنده روسی به تازگی در مجاورت یک هواپیمای شناسایی نیروی هوایی سلطنتی که در حال انجام ماموریت گشت زنی در شرق اروپا بود، موشکی را پرتاب کرد.

Russian Air Force Su-27 Russkiye Vityazi (Russian Knights) jet fighters perform during the 2011 MAKS International Aviation and Space Salon in ZhukovskyREUTERS/Sergei Karpukhin

والاس به قانونگذاران لندن گفت که RC-۱۳۵W Rivet Joint در روز ۲۹ سپتامبر در میانه یک گشت زنی معمولی بر فراز دریای سیاه بود که دو جت جنگنده su27 روسیه با هواپیمای جاسوسی برخورد کردند.

والاس گفت این برخورد حدود ۹۰ دقیقه به طول انجامید. اما مهم این است که یکی از هواپیماهای Su-۲۷ موشکی را در مجاورت RAF Rivet Joint خارج از برد بصری آن پرتاب کرد.

والاس گفت که پس از پایان گشت زنی هواپیمای سلطنتی او در پایگاه نگرانی های خود را با همتای روسی خود، وزیر دفاع «سرگئی شویگو» در میان گذاشته و آن را درگیری بالقوه خطرناکی توصیف کرد.

درگیری هوایی روسیه و انگلیس

والاس در نامه ای به شویگو گفت که وی به صراحت اعلام کرده است که RAF Rivet Joint غیرمسلح بوده و در حریم هوایی بین المللی فعالیت می کند و مسیر پروازی خود را هم از قبل اعلام کرده بود.

او گفت که مسکو در اوایل ماه جاری پاسخی ارائه کرد و علت این حادثه را یک مشکل فنی با جت جنگنده عنوان داشت.

والاس گفت: «وزارت دفاع بریتانیا این اطلاعات را با متحدان به اشتراک گذاشته است و لندن پس از مشورت، گشت‌زنی‌های معمولی را از سر گرفته‌است - اما این بار با اسکورت هواپیماهای جنگنده».

این اولین موردی نیست که یک جت جنگنده موشکی را در حالی که قرار نبود، شلیک کند. در سال ۲۰۱۸ یک جت اسپانیایی که در ماموریت ناتو بر فراز کشورهای بالتیک شرکت می کرد، به طور تصادفی یک موشک شلیک کرد که منجر به هشدارهای روسیه در آن زمان شد.

در آن زمان هم نیروهای روسیه با نیروهای ایالات متحده و ناتو در دریای سیاه درگیری هایی داشتند، اما حادثه اخیر در زمان تنش شدید بین ائتلاف غربی و روسیه بر سر جنگ این کشور در اوکراین رخ داده است.

پایان/

۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 22478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =