قیمت برق گران شد، مردم صرفه جویی کردند

وزیر نیرو گفت: در طول ۳۰ سال گذشته نمودار مصرف برق خانگی همواره رو به رشد بوده است، اما امسال تا مردادماه نسبت به سال گذشته با همراهی مردم ۴.۵ درصد کاهش مصرف در بخش خانگی داشته‌ایم که این رقم نسبت به برنامه‌های معمول وزارت نیرو کاهش ۱۰ درصدی مصرف را نشان می‌دهد.

به گزارش تحریریه، علی اکبر محرابیان در آئین افتتاح رسمی ۶ واحد نیروگاه حرارتی به ظرفیت ۱۰۲۶ مگاوات که در محل نیروگاه حرارتی آریان ۲ زنجان برگزار شد، افزود: بخش برق پس از پیروزی انقلاب اسلامی جزو صنایع پرافتخاری است که در چند سال اخیر به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها و عدم سرمایه‌گذاری شاهد یک ناترازی ۲۰ هزار مگاواتی شده بود.

وی افزود: این رقم ناترازی تقریبا یک چهارم تقاضای مصرف برق کشور است که خوشبختانه در یک سال گذشته با برنامه‌ریزی، مدیریت و تلاش انقلابی فعالان صنعت برق توانسته‌ایم ۶ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور بیفزاییم که این رقم پیش از این حتی در بهترین شرایط مالی کشور نیز محقق نشده بود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشور تابستان امسال به رکورد ۹۸ درصد رسیده است، اضافه کرد: برای دستیابی به این مهم نیز تعمیرات تمامی واحدهای نیروگاهی در موعد مقرر به انجام رسیده و تجهیز منابع انسانی و مدیریتی صنعت برق نیز برای استفاده حداکثری از این ظرفیت عظیم آماده شده بود.

محرابیان با بیان اینکه مدیریت مصرف به بخش‌های خانگی، کشاورزی، صنعتی و اداری تقسیم می‌شود، گفت: اتفاقی که امسال در بخش خانگی افتاد بی‌سابقه بوده و در طول ۳۰ سال گذشته نمودار مصرف برق خانگی همواره رشد داشته است، اما امسال تا مردادماه نسبت به سال گذشته ۴.۵ درصد کاهش مصرف در بخش خانگی و نسبت به برنامه‌های معمول وزارت نیرو ۱۰ درصد کاهش مصرف داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه ۱۸ درصد مشترکان پرمصرف به محدوده الگوی مصرف آمده‌اند، ادامه داد: در میان مشترکانی که کمتر از ۱۰۰ کیلووات در ماه مصرف داشتند حدودا ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته‌اند. به این معنا که برق بیشتری برای آن‌ها فراهم شده و عمده مصارف در محدوده الگوی مصرف اتفاق افتاده است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه تا پایان شهریورماه ۵۶ میلیون قبض برق صادر شده است، گفت: از این تعداد حدود ۲۲ میلیون قبض شامل پاداش خوش مصرفی، ۸ میلیون قبض رایگان یا بستانکار و در مجموع یک هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی ثبت شده است.

محرابیان گفت: همچنین در بخش اداری در مجموع ۶۵۰ مگاوات و در بخش خانگی ۱۵۰۰ مگاوات صرفه‌جویی داشته‌ایم.

وزیر نیرو افزود: در کشور ۶۳۰ هزار واحد صنعتی تولیدی در حال فعالیت هستند که ۵۸۰ هزار واحد آن شامل کارگاه‌های کوچک تولیدی می‌شوند و میزان تاب‌آوری آن‌ها در برابر قطعی برق و مشکلات آن بسیار کم است. خوشبختانه امسال با تلاش‌های صورت گرفته این واحدها حتی یک کیلووات هم محدودیت در تامین برق نداشته‌اند.

وی ادامه داد: تامین برق مناسب در این بازه زمانی باعث شده است تا صنایع پرمصرف کشور امسال تابستان شاهد افزایش تولید باشند؛ به طوری که به گواهی انجمن بین‌المللی فولاد در تیرماه امسال صنایع فولادی ما ۳۴ درصد و در مردادماه بیش از ۶۴ درصد رشد تولید داشته‌اند. روند تولیدی که تنها سه کشور ایران، چین و هند توانسته‌اند در این مدت در میان ۱۰ کشور برتر تولید کننده فولاد سیر صعودی آن را به ثبت برسانند.

پایان/

۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 22460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =