حمله موجودات فضایی به زمین

در سال 1998، در مقابل تماشاگران استودیو زمانیکه یک نمایش کمدی در حال پخش بود، یک از شخصیت های نمایش که یک شامپانزه بود، پس از اینکه با صدای بالون مبهوت شد، به چند نفر از همبازی‌های انسانی خود حمله کرده و همه را به شکل بی رحمانه ای می کشد. تنها یکی از بازیگران که کودکی آسیایی است می تواند زیر یک میز پنهان شده و نجات پیدا کند...

فیلمهای علمی تخیلی این فرصت را برای بیننده بوجود می آورد تا به دنیایی وارد شود که هیچ وقت آن را تجربه نکرده و نظاره گر چیزهایی باشد که شاید فقط در رویاها و یا کابوسهای‌ش آنها را تجربه کرده است. دینایی شگفت انگیز و بهت آور که حد و مرزی برای تجربه آنچه تنها در عالم خواب دیده می شود وجود ندارد.

یکی از گونه های متداول در این ژانر مواجه بشر با موجودات فضایی است. موجودات فضایی که گاه برای نسل بشر خطر آفرین و گاه برای کمک به نسل بشر آمده اند. ماهیت این موجودات است که بستر ترکیب ژانر علمی تخیلی با ژانرهای دیگر را فراهم می کند. به عنوان مثال وقتی موجود فضایی قرار است برای شخصیت های فیلم و یا کل بشریت خطر آفرین و مرگبار ظاهر شود فیلم در قالب ترکیبی ژانر علمی تخیلی با ژانر وحشت شکل گرفته و در کنار عناصر مخصوص به ژانر علمی تخیلی از عناصر ژانر وحشت نیز بهره می برد؛ که در فیلم "جواب منفی" با چنین ترکیبی روبرو هستیم.

در سال 1998، در مقابل تماشاگران استودیو زمانیکه یک نمایش کمدی در حال پخش بود، یک از شخصیت های نمایش که یک شامپانزه بود، پس از اینکه با صدای بالون مبهوت شد، به چند نفر از همبازی‌های انسانی خود حمله کرده و همه را به شکل بی رحمانه ای می کشد. تنها یکی از بازیگران که کودکی آسیایی است می تواند زیر یک میز پنهان شده و نجات پیدا کند...

از همان سکانس ابتدایی فیلمساز با صحنه کشته شدن پدر او.جی. هیوود به شکل کامل غافلگیر کننده ای به بیننده اعلام می کند که قرار است وارد دنیایی بسیار متفاوت شود. و زماینکه مشخص می شود هیچکس قرار نیست حرف او و خواهرش را درباره وجود یک موجود فرازمینی باور کند تنهایی او و خواهرش در مقابل آن موجود ناشناخته خود به خود نوعی اضطراب و دلهره را ایجاد می کند.

فیلمساز برای عمق دادن به این دلهره که از تنهایی و ناشناختگی موجود فرازمینی ایجاد شده بخش قابل توجهی از فیلم را در شب ساخته تا اضطراب مواجهه با حقیقت این موجود ناشناخته در بیننده پایدارتر باشد.

با تمام جذابیت های بصری و تکنیکی که در فیلم وجود دارد، دو مشکل اصلی در فیلم جواب منفی موجب افت جذابیت فیلم شده است.

ابتدا روند بسیار بسیار کند فیلم؛ تقریبا تا نیمه های فیلم، فیلمساز درحال مقدمه چینی است. هر چند سعی دارد با این کار مفاهیم استعاره ای فیلم را برای بیننده آشکار کند ولی کندی فیلم حقیقتا حوصله سر بر بوده و قطعا بسیاری از بینندگان را تا نیمه فیلم از دست میدهد.

دومین اشکال فیلم ساختار داستانی آن است. فیلمساز انقدر خود را به کنایه و استعاره و نماد سازی های اجتماعی مشغول کرده که بنظر میرسد فراموش کرده که باید تمام این مسائل در ساختاری منسجم و دقیق ارائه شود. شخصیتها، اهداف و تضادها اساسا در فیلم گنگ و نامفهوم است. هیچ سیر تحولی در هیچ شخصیتی دیده نمی شود. به عنوان نمونه در او.جی. هیوود به عنوان شخصیت اول فیلم با تمام اتفاقات هولناک و عجیب و غریبی که در فیلم رخ می دهند سر سوزن دیده نمی شود. این مساله خود به خود تضادهای فی مابین را الکن و هدف اصلی را بسیار گنگ کرده است.

در واقع فیلمساز برای بیننده ابتدا باید توضیح دهد که هر کدام از این شخصیت ها و روابط و حتی نماها نمادی از چه چیز است تا بیننده بتواند با فیلم آن ارتباط مورد نظر را برقرار کند؛ که این خود ضربه ای بسیار جدی به فیلم است؛ چرا که فیلم باید ابتدا مخاطب را جذب و در مرحله بعد مضامین را به مخاطب القا کند.

پایان/

۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 22507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شمس IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      0 0
      انصافا مزخرف ترین نقد فیلمی بود که به عمرم دیدم حتی نقاد زحمت نکشیده یک مرتبه فیلم را ببینه و به ترجمه اکتفا کرده... در برگردان کلمه baloon ، بالن ترجمه شده که صحیح آن بادکنک هست... این فیلم مشخصا داره مفهوم ufo به معنای موجودات فرا زمینی را به «موجودات ناشناخته» تغییر میده و اتفاقا مثبت ترین کار فیلم شروع طوفانی و همراه با هیجان فیلمه که اصلا خسته کندده نیست و سرعت خوبی داره... برای گنده کردن سفیر اسبق و دلال آهن هر جفنگی را بارگذاری نکنید