توسعه تجارت با ارمنستان بر مبنای ارزهای منطقه‌ای

رئیس سازمان و برنامه بودجه گفت: تجارت غیرنفتی ایران به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد، این یعنی تحریم برای توسعه مناسبات بین دو همسایه نباید مانعی قلمداد شود.

به گزارش تحریریه، سیدمسعود میرکاظمی در دیدار با تیگران خاچاطوریان وزیر دارایی کشور ارمنستان گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه غرب تنها حجم تجارت غیرنفتی ایران به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده؛ این موضوع نشان می‌دهد در سایه مناسبات راهبردی دو کشور توسعه مناسبات اقتصادی کاملاً عملیاتی است.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد مناسبات بانکی و بیمه بین دو کشور؛ گفت: تهران و ایروان باید برداشتن موانع موجود فضا را برای بخش خصوصی دو کشور فراهم کنند تا هدف رسیدن مبادلات کشور به سقف سه میلیارد دلار محقق شود. یکی از این راه‌ها تجارت بر اساس ارزهای منطقه‌ای است که می‌تواند منافع دو کشور را تأمین کند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت مسیر ترانزیتی شمال - جنوب از طریق ارمنستان گفت: شرکت‌های ایرانی تجربه بسیار خوبی در زمینه راه‌سازی دارند؛ ایران آماده است برای توسعه زیرساخت‌ها هرگونه خدمات فنی و مهندسی را به ارمنستان ارائه دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ایران در ذخایر انرژی رتبه اول دنیا را دارد؛ تأکید کرد: ارمنستان در کنار قطب انرژی دنیا قرار دارد و ایران از سرمایه‌گذاری ایروان در بخش‌های انرژی استقبال می‌کند.

میرکاظمی ادامه داد: علاوه بر صنعت انرژی ایران توانایی‌های خوبی در صنعت؛ معدن؛ داروسازی و علوم نوینی مانند نانوفناوری دارد؛ تولید ایران با وجود کیفیت خوب قیمت مناسبی دارد و حتی امکان صادرات این کالاها از ارمنستان به بازار دیگر هم وجود دارد.

وزیر دارایی ارمنستان هم در این دیدار ضمن اعلام آمادگی برای افزایش مناسبات اقتصادی بین دو کشور گفت: سفر من به فاصله یک هفته بعد از سفر نخست‌وزیر ارمنستان به تهران نشان‌دهنده اهمیت توسعه مناسبات دو کشور برای ایروان است.

خاچاطوریان با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی ایران، تأکید کرد: مسیر ترانزیتی شمال به جنوب برای دو کشور اهمیت راهبردی دارد و ما از حضور شرکت‌های ایرانی برای توسعه زیرساخت‌های این مسیر استقبال می‌کنیم.

به نقل از سازمان برنامه و بودجه، وی افزود: تجارت دو کشور امسال ۴۰ درصد افزایش داشته و این نشان می‌دهد رسیدن به سقف سه میلیارد تجارت کاملاً شدنی است.

پایان/

۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 22659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =