انتقاد همتی از همتی! و شرمنده شدن رئیسی، صالح آبادی به چه می خندد؟

انتقاد عبدالناصر همتی از (عبدالناصر)همتی به دلیل ادامه تورم بالا باعث شرمنده شدن دولت سید ابراهیم رئیسی شده است.

به گزارش تحریریه، انتقاد عبدالناصر همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی که قدرتمندترین فرد در سیاستگذاری کشور در دولت حسن روحانی بوده است، در یک توئیت به انتقاد از دولت سید ابراهیم رئیسی پرداخت.

همتی در دوره دوم حسن روحانی اگرچه در ظاهر فقط رئیس کل بانک مرکزی بود، اما در میدان عمل حاکم بر کل اقتصاد کشور بود و به دلیل توافق 3 قوه، تمام امور اقتصادی و گاهی غیراقتصادی کشور هم به این چهره قدرتمند حزب کارگزاران سازندگی سپرده شد که برای صادرات، واردات، چه وارد شود، چه وارد نشود، سیاست ارزی و ... چه باشد و غیرو تصمیم گیری می کرد و باعث شد دو بازی پانزی سنگین طراحی شود که بانک های خصوصی را از سود لبریز کرد و در مقابل رکوردهای تورمی 70 ساله اخیر را شکست.

عبدالناصر همتی و تیم اقتصادی دولت حسن روحانی فروش نفت را به صفر رسانید و کمتر از 200 هزار بشکه نفتی که در حداقل مقدار فروخته می شد به دلیل قراردادهای نفتی با چین در دوران محمود احمدی نژاد بود و ربطی به هنرمندی دولت اعتدال نداشت.

عبدالناصر همتی حامی مطلق دلار 4200 تومانی بود و عملا این مصیبت بزرگ در دوران ایشان کارسازی شد که به از بین رفتن بیش از 100 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در دوران کمبود منابع ارزی انجامید.

سوال چه بود: در دوران تحریم که منابع ارزی کشور محدود می شود چه کنیم؟

پاسخ همتی و روحانی: باید مانند دولتی که ارز فراوان دارد، بدون توجه به قیمت واقعی دلار، دلار 4200 تومانی را برای واردات کالاهای نهایی؛ نه کالای واسطه ای و نه کالای سرمایه ای؛ اختصاص می دهیم. و برای توجیه آن اصطلاح کالاهای اساسی را اختراع کردند.

پاسخ معکوس دولت حسن روحانی با فرماندهی همتی به مساله تحریم باعث شد تا بدترین دوران اقتصادی کشور پس از اشغال ایران توسط متفقین رقم بخورد که سطح زندگی مردم را به قهقرا برد.

عبدالناصر همتی رییس اسبق بانک مرکزی در توییتی نوشت: «تورم نقطه ای از۳۴/۷٪ ابتدای سال، به ۴۸/۱٪ درپایان آبان رسید.

‌دلار، از ۲۶۲۰۰ تومان ابتدای سال به ۳۵۴۰۰ تومان در پایان آبان رسید.

‌پایه پولی (چاپ پول ) فقط در مهر ماه، ۲۲ ه.م.ت. (۳/۲٪) افزایش یافت.

‌بابت عمل به وعده هایتان در مهارتورم و تقویت پول ملی خسته نباشید!

‌وعده مسکن،...بماند.»

این ادعای همتی درست است و بانک مرکزی در دولت سید ابراهیم رئیسی دقیقا دارد از سیاست های کلان دوران اعتدال تبعیت می کند. یعنی سیاست پولی کشور با محوریت بانک های خصوصی هیچ تغییری نداشته و به همین دلیل تورم بالا و خلق پول "بدکیفیت" ادامه پیدا کرده است.

قیمت دلار آمریکا در دوران همتی از حدود 9 هزار تومان به 20 هزار تومان رسید، سپس تا کانال 10 هزار تومان کاهش یافت و پس از آن در بازی پانزی دوم به 33 هزار تومان رسید، و مجددا تا کانال 20 هزار تومان پایین آمد تا یکی از بدترین دوران های ارزی کشور رقم بخورد.

انتظار می رود که علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی که بانی وضع موجود در یک سال اخیر است به اظهارات همتی پاسخ دهد و با کنار گذاشتن ایراد سخنان تکراری و لبخند زدن! از سیاست سکوت فاصله بگیرد.

پایان/

۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 22895

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =