آمار جالب از وام های بانکی، مردم جایی ندارند!

جزئیات منتشر شده از 4000 هزار میلیارد تومان وام بانکی نشان می دهد که مردم عادی در این وام ها جایی ندارند.

به گزارش تحریریه، جزئیات منتشر شده از 4000 هزار میلیارد تومان وام بانکی که نیمی از آن یعنی حدود 2000 هزار میلیارد تومان را شامل می شود، نشان می دهد که مردم عادی در این وام ها جایی ندارند.

مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 1401، شبکه بانکی را موظف به شفاف‌سازی جزئیات تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط کرده است. در این بند قانونی که در تبصره 16 قانون بودجه امسال تصویب شد، آمده است:

  1. بانک مرکزی موظف است با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و اطلاعات دریافتی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، میزان پرداختی و مانده تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط و میزان پرداختی هر یک را به تفکیک ذی‌نفعان واحد، نرخ سود، مدت بازپرداخت، دوره تنفس، وضعیت بازپرداخت (جاری، سررسید گذشته، معوق یا مشکوک‌الوصول)، نوع و میزان وثیقه دریافت شده، بر تارنمای بانک مرکزی قرار بدهد.
  2. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف‌اند اطلاعات فوق را به‌صورت فصلی در اختیار بانک مرکزی قرار دهند. در صورت استنکاف از ارسال اطلاعات، در موعد مقرر، مؤسسه اعتباری به تشخیص بانک مرکزی، به یکی از جرائم مندرج در قوانین پولی و بانکی کشور محکوم می‌گردد. بانک مرکزی موظف است گزارش همکاری یا تخلف بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را به‌صورت فصلی به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه نماید.

تاکنون، 31 بانک و مؤسسه اعتباری تسهیلات و تعهدات کلان خود را شفاف کرده اند؛ هرچند این بانک‌ها و موسسات هنوز به طور کامل به تعهدات قانونی خود در این زمینه عمل نکرده‌اند و بخشی قابل توجهی از تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط آن‌ها شفاف سازی نشده است.

در راستای عمل به قانون بودجه سال 1401 کل کشور، 50 درصد از کل تسهیلات بانک‌ها شفاف شده است. طبق آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی، مانده کل تسهیلات شبکه بانکی در پایان شهریور 1401، معادل 4000 هزار میلیارد تومان بوده است.

  1. 1760 هزار میلیارد تومان آن مربوط به تسهیلات کلان
  2. 200 هزار میلیارد تومان دیگر نیز برای تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبطی است که به‌واسطه تبصره 16 شفاف شده است.

از کل 1760 هزار میلیارد تومان تسهیلات کلان منتشر شده، بیش از 606 هزار میلیارد تومان آن یعنی معادل 30 درصد، به 25 فقره تسهیلات بالای 10 هزار میلیارد تومان، اختصاص یافته است.

نکته کلیدی!

مساله کلیدی در این وام های سرسام آور نظام بانکی ایران که کسی به آنها دسترسی ندارد این است که این وام ها عمدتا(با ضریب به شدت بالا) بازگردانده نمی شوند و یا با یک نظم منطقی باز گردانده نمی شوند که باعث می شود ماشین خلق پول نظام بانکی برای جبران سود سپرده های مردم به طور مرتب کار کند و برای بانک ها؛ پول خصوصی تولید نماید. که نتیجه آن خلق روزانه بیش از 4 هزار میلیارد تومان پول بدکیفیت(پول زشت) در اقتصاد ایران است که تورم های بالا را در 5 دهه اخیر ایجاد کرده است. اما به غلط و با آدرس نا به جا دادن، بودجه دولت به عنوان مقصر اصلی معرفی می شود.

بانک ها در 20 سال گذشته حدود 89 درصد از نقدینگی را خلق کرده اند که باعث شده است کسانی که به این وام های بانکی دسترسی داشته باشند طبقه جدیدی ایجاد کرده و کارآفرینان واقعی و صنعتگران ایرانی را به حاشیه برانند.

پایان/

۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 23069

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      0 0
      اقتصاد خرد کننده استخوانهای ملت