بارزانی نفت عراق را به اسرائیل می دهد

کارشناسان بر این باورند ادامه قاچاق نفت از اقلیم کردستان عراق به ترکیه و سرزمین های اشغالی، هر روز موجب از بین رفتن میلیون ها دلار از درآمدهای نفتی عراق می شود.

به گزارش تحریریه، تارنمای «المعلومه» عراق نوشت، نفت عراق از اقلیم کردستان عراق و ترکیه به سوی سرزمین های اشغالی قاچاق می شود. در نتیجه قاچاق نفت از این منطقه بسیاری از درآمدهای نفتی عراق به هدر می رود.

«غالب محمد» عضو سابق کمیسیون نفت به این تارنمای گفت که اقلیم کردستان روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر می کند. ۹۰ درصد از این صادرات به واسطه لوله های نفت به بندر جیهان ترکیه منتقل می شود و به شرکت های نفتی که برخی از آن اسرائیلی هستند، فروخته می شود. شرکت های اسرائیلی نیز حدود ۳۰ درصد از مقدار نفت منتقل شده به جیهان را به رژیم صهیونیستی منتقل می کنند.

از طرف دیگر مقامات اقلیم کردستان هم تلاش می کنند نفت را به ترکیه، کشورهای آسیایی و رژیم صهیونیستی قاچاق کنند. دولتمردان اقلیم کردستان از این رویداد آگاهی دارند، اما هیچ گونه اقدامی را در برابر قاچاق نفت انجام نمی دهد.

بارزانی نفت عراق را به اسرائیل می دهد

«صفوان قصی» کارشناس مسائل اقتصادی هم در گفت و گو با تارنمای المعلومه عراق پیش بینی کرد که در سال آینده میلادی قیمت هر بشکه نفت بین ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در نوسان باشد. او گفت برای اینکه درآمدهای عراق و دیگر کشورهای بزرگ تولید کننده نفت، ثبات داشته باشد، باید جلوی قاچاق نفت گرفته شود. ادامه قاچاق نفت سبب از بین رفتن بسیاری از در آمدهای نفتی عراق می شود. این در حالی است که عراق در تامین بودجه خود بر این درآمدها تکیه دارد، از این رو، دولت بغداد باید برای پایان دادن به قاچاق نفت اقدام بازدارنده ای را اتخاذ کند.

«نبیل العلی» کارشناس مسائل اقتصادی هم به روزنامه فرامنطقه «العربی الجدید» گفت قاچاق مشتقات نفتی از آغاز سال ۲۰۲۲ و همزمان با افزایش قیمت نفت بیشتر شده است. افزایش قیمت نفت در مناطق مختلف اقلیم کردستان عراق که سیاستی متفاوت با دولت در بغداد را در زمینه فروش تولیدات نفتی دنبال می کند انگیزه ای بالایی برای قاچاقچیان نفت به وجود آورد.

وی افزود بیشتر عملیات قاچاق از طریق اقلیم کردستان صورت می گیرد زیرا قیمت فروش نفت در اقلیم کردستان نسبت به دیگر استان ها بالاتر می باشد. این تفاوت قیمت سبب شده است که بسیاری از فرصت طلبان شبکه های قاچاق تولیدات نفتی را ایجاد کنند.

بارزانی نفت عراق را به اسرائیل می دهد

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره آثار قاچاق سوخت از عراق گفت این کشور روزانه حدود ۱۵ میلیون لیتر بنزین وارد و آن را برای مصرف داخلی عرضه می کند. در حالی افزایش قیمت جهانی نفت سبب افزایش قیمت بنزین وارداتی شده و فروش بنزین به قیمت ثابت سبب زیان های مادی بسیاری گردیده است.

طبق این تحلیل عملیات قاچاق نوعی از بحران ها را در عراق دنبال خواهد داشت. در نتیجه بسیاری از خودروها و کامیون ها برای پر کردن باک خود در صف های طولانی منتظر می ماندند. وزارت نفت هم از حل این مشکل ناتوان شد. در نتیجه قاچاق مشتقات نفتی اقتصاد عراق روزانه زیان فراوانی می بیند. برآورد می شود مقدار قاچاق نفت از عراق هر روز ۳ میلیون لیتر است که از نظر مالی هر روز میلیون ها دلار برای عراق زیان به همراه دارد.

پایان/

۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 23085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =