پرداخت44 هزار میلیارد تومان وام بدون ضامن از سوی بانک‌های دولتی

بر اساس آمار موجود، بانک‌های دولتی از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تا پایان آبان امسال، 44 هزار و 581 میلیارد و 722 میلیون تومان تسهیلات به یک میلیون و 216 هزار و 818 هزار نفر پرداخت کرده اند.

به گزارش تحریریه، وزیر امور اقتصادی و دارایی از اواخر دی سال گذشته، بانک‌های دولتی را موظف کرد در پرداخت تسهیلات کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان صرفا اعتبارسنجی را ملاک قرار داده و از روش سنتی درخواست ضامن دست بکشند.

به دنبال این رویکرد، وزارت امور اقتصادی و دارایی در 29 دی سال گذشته طی بخشنامه‌ای بانک‌های دولتی را به پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن مکلف کرد و با وجود آنکه بانک مرکزی بخشنامه مرتبط را در 12 تیر ماه به شبکه بانکی ابلاغ کرد، اما بانک‌های دولتی از همان ابتدای بهمن ماه سال 1400 اعطای تسهیلات بدون ضامن و براساس اعتبارسنجی را در دستور کار قرار دادند.

در همین راستا از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تا پایان تیر ماه امسال ۱۵ هزار و ۹۳۱ میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان تسهیلات در قالب ۴۷۵ هزار و ۴۴۸ فقره تسهیلات توسط بانک‌های دولتی پرداخت شده است که این آمار در پایان مرداد ماه با جهشی قابل توجه به ۲۳ هزار و ۶۷۳ میلیارد و ۳۵۶ میلیون تومان تسهیلات به ۷۰۳هزار و ۴۶۰ نفر رسید که تنها در یک ماه ۷ هزار و ۷۴۱ میلیارد و ۷۲۴ میلیون تومان رشد داشته است.

همچنین، بانک ها از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تا پایان آبان امسال،44 هزار و 581 میلیارد و 722 میلیون تومان تسهیلات به یک میلیون و 216 هزار و 818 هزار نفر پرداخت کرده اند که از انتهای مرداد ماه تا پایان آبان 20 هزار و 908 میلیارد و 366 میلیون تومان به این رقم پرداختی ها اضافه شده که این میزان تسهیلات به 513 هزار و 358 نفر پرداخت شده است که جهشی قابل توجه را نشان می دهد.

untitled (2).png

طبق جدول بالا، بیشترین تسهیلات بدون ضامن از سوی بانک سپه با مبلغ 13 هزار و 847 میلیارد و 355 میلیون تومان به 477هزار و 663 نفر پرداخت شده است.

به نقل از شادا، بعد از آن، بانک تجارت با 16درصد، بانک رفاه کارگران با 10درصد و بانک قرض الحسنه مهر ایران با 11درصد، رتبه های بعدی را از نظر میزان پرداخت تسهیلات بدون ضامن در بین بانک‌های دولتی به خود اختصاص داده اند.

پایان/

۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 23294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =