کمک بسته حمایتی 10 بندی به ثبات بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: بسته حمایتی 10 بندی می‌تواند به بازار ثبات ببخشد، به طوری که در دو روز اخیر شاهد آن بودیم که از شدت فروش کاسته شده است.

به گزارش تحریریه، نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه، درباره ابلاغ بسته حمایتی 10 بندی بورس اظهار کرد: بازار در فرایند فعلی علاوه بر وضعیت ریزشی و بی ثبات، با کاهش شدید ارزش معاملات روبروست و نه خریدار قوی وارد می شود و نه جلوی فروش ها گرفته شده است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: این بسته می تواند روی این دو بخش در کوتاه مدت تاثیر بگذارد و با بیمه کردن پورتفوی سهامداران زیر ۱۰۰ میلیون تومان انگیزه فروش که شدت گرفته است را کم کند.

وی ادامه داد: افرادی که اقدام به فروش سهام خود می کردند به دنبال این بودند که پول خود را در بانک قرار داده و سود 20 درصدی بگیرند، اما با این روش که خود دولت ضامن آن است می توانند اصل و سود دارایی شان را تثبیت کنند.

وی گفت: اگر بازار رشد کند که احتمالا طی یک سال آینده این اتفاق خواهد افتاد می‌توانند با بازدهی بالاتری اقدام به فروش سهام خود کنند، بنابراین انگیزه فروش در این بخش از سهامداران که حدود ۹۶ درصد فعالان بازار سرمایه را شامل می شود کاهش می یابد و بازار به سمت تعادل بیشتری حرکت می کند.

میرزایی گفت: در مقابل در بحث خرید هم مقرر شده کمک هایی از سمت صندوق های دولتی صورت گیرد و با تزریق نقدینگی تقویت شود که انتظار می رود در صورتی که این اتفاق به صورت کامل و در کوتاه مدت اتفاق افتد، خریداران با اعتماد به نفس بیشتری در قیمت های فعلی که ارزنده است وارد شوند و تقاضا هم تقویت شود.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هماهنگی بیشتر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد می‌تواند به برطرف شدن این چالش به مرور زمان کمک کند، به عنوان نمونه قرار بود سود بین بانکی امسال زیر ۲۰ درصد باشد اما این اتفاق نیفتاد که می تواند این موضوعات با این هماهنگی برطرف شود.وی درباره توقف عرضه های اولیه نیز بیان کرد: توقف عرضه های اولیه اتفاق بسیار مثبتی است، طی روزهای اخیر شاهد بودیم با پذیره‌نویسی‌هایی که صورت گرفت، حمایت‌های تکنیکال مهمی از بازار از دست رفت، ای کاش این تصمیمات زودتر گرفته می شد اما همین که یک تصمیم قاطع گرفته شد می تواند کمک حال بازار باشد.

میرزایی در گفت‌وگو با شادا خاطرنشان کرد: در مجموع انتظار این است که سازوکار مشخصی طراحی شود تا پذیره‌نویسی ها یا عرضه اولیه در شرایط با ثبات بازار و در شرایطی که ورود نقدینگی مثبت و ارزش معاملات کافی باشد صورت گیرد تا یکی از نگرانی های اساسی فعالان بازار کمتر شود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایطی که ما در دو سال گذشته شاهد خروج نقدینگی بودیم ورود شرکت‌های تازه به بورس می تواند این بحران و شرایط را پیچیده تر بکند و این تصمیم قطعاً روی بازار سرمایه تاثیر خود را خواهد گذاشت.

پایان/

۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 22500

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =