دولت دست از سر کوپن بازی بر نمی دارد!

بررسی سخنان جدید وزیر رفاه نشان می دهد که دولت سید ابراهیم رئیسی دست از سر کوپن بازی بر نمی دارد!

به گزارش تحریریه، بررسی سخنان جدید سید صولت مرتضوی وزیر رفاه نشان می دهد که دولت سید ابراهیم رئیسی دست از سر کوپن بازی بر نمی دارد! و قصد دارد با احیای این میراث شکست خورده دهه شصت؛ خود را سوژه محافل کارشناسی کند.

سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در پاسخ به تسنیم اظهار داشت:

  • وزارت تعاون با همکاری بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت صمت سامانه‌ای طراحی کرد که در چند شهرستان هرمزگان آزمایشی اجرا شدند.
  • اکنون این آمادگی وجود دارد تا در گستره استان هرمزگان به صورت اختیاری انجام شود؛ یعنی مردم می‌توانند یارانه نقدی بگیرند یا کالا خرید کنند.
  • حدود 11 قلم کالا پیش‌بینی شده است که انتخاب این کالاها هم اختیاری است. یعنی یک فرد می‌تواند با تمام یارانه‌اش برنج یا کالاهای پروتئینی بخرد.

دولت سیزدهم علیرغم اینکه تجربه درخشان یارانه نقدی از سال 1389 و زمان هدفمندسازی و اثر آن بر ضریب جینی را در برابر خود دارد، اما باز هم به دنبال احیای کوپن است که در درون خود رانت های زیادی را پنهان می کند و همین مساله باعث ایجاد ابهام درباره انگیزه های واقعی طرفداران کوپن در دو قوه شده است. تجربه ای که در دهه های شصت و هفتاد پیاده شد و اثری بر کاهش ضریب جینی و افزایش عدالت اجتماعی نداشت.

نظرسنجی های مختلف هم نشان می دهد که بیش از 80 درصد مردم طرفدار یارانه نقدی هستند، اما با این حال جریانی در دولت و در مجلس شورای اسلامی می خواهد به هر قیمت ممکن کوپن را احیا کند که باعث معکوس شدن روند مناسب کاهش ضریب جینی خواهد شد که در ماههای اخیر در جریان بوده است. احیای کوپن باعث می شود تا هزاران میلیارد تومان رانت در سامانه ها، توزیع و ... هزینه شود که به معنای تحمیل هزینه بر مردم خواهد بود.

پایان/

۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 23480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =