درآمدهای مالیاتی ۱۰۰درصد محقق شد/ درآمدهای ارزی کشور ۶۰درصد افزایش یافت

سخنگوی دولت با اعلام کاهش نرخ رشد نقدینگی به ۳۴.۳ درصد، از رکورد زنی صادرات نفت و میعانات گازی در ماه گذشته از ابتدای دور جدید تحریم ها از سال ۹۷ تاکنون خبر داد.

به گزارش تحریریه، علی بهادری جهرمی روز سه‌شنبه در نشست خبری با ارایه آمارهای اقتصادی اظهار داشت: در حوزه ارز بیش از ۳۵ میلیارد دلار در ۱۰ ماهه امسال در سامانه ارزی نیما عرضه شد در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ۲۲ میلیارد دلار بود و بیانگر افزایش حدود ۶۰ درصدی درآمدهای ارزی کشور است.

وی با بیان اینکه همواره عرضه ارز در سامانه نیما بیش از تقاضای فعالان اقتصادی و واردکنندگان بوده است، گفت: حتی در مواردی میزان عرضه سه برابر تقاضا بوده که نشان می دهد ارز مورد نیاز برای تامین مخارج کشور در دسترس قرار دارد.

به گزارش ایرنا، بهادری جهرمی به موفقیت دولت در حوزه کنترل نقدینگی اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت سیزدهم تورم ناشی از خلق نقدینگی نزدیک ۴۲.۸ درصد بود که اکنون به ۳۴.۳ درصد کاهش یافته است که این نرخ موفقیت دولت را در کنترل این بخش از تورم نشان می دهد.

سخنگوی دولت تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی را در سال جاری متذکر شد و افزود: امسال برای نخستین بار پایه مالیاتی ۵ درصد کاهش یافت و دولت توانست با جلوگیری از فرار مالیاتی و شناسایی نزدیک به ۱.۵ میلیون مودی مالیاتی جدید شاهد وصول ۱۰۰ درصدی درآمدها و تحقق آنها هستیم که وابستگی بودجه به نفت را کاهش می دهد.

بهادری جهرمی به اجرای قانون جدید چک نیز اشاره ای داشت و با بیان اینکه میزان چک های وصول شده در آبان و آذر ماه رکورد ۹۳ درصدی را شکست، اظهار داشت: این امر نشان می دهد اگر قانونی خوب اجرا شود، به اهداف و دستاوردهای لازم دست می یابد.

وی در ادامه از افزایش مداوم و مستمر صادرات نفت خام و میعانات گازی خبر داد و افزود: ماه گذشته شاهد رکوردزنی صادرات از آغاز دور جدید تحریم ها یعنی از سال ۹۷ تاکنون بودیم.

سخنگوی دولت گریزی نیز به اقدامات دولت در حوزه محیط زیست زد و اظهار داشت: در خصوص گازهای مشعل پالایشگاهها که از منبع آلایندگی هواست کاهش ۳۰ درصدی گازهای مشعل و رشد ۲۰ درصدی جمع آوری گازهای همراه نفت را داشتیم که با بهره وری در پالایشگاهها و حوزه انرژی حاصل شده است.

وی در ادامه تشریح دستاوردهای دولت در فصل پاییز از رشد ترانزیت کالا در ۶ ماهه نخست خبر داد و اضافه کرد: دانشمندان ایرانی توانستد به توان ژن‌درمانی برای درمان بیماری‌های سخت در پاییز دست یابند.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال ایرنا درباره محورها و کلیات لایحه بودجه و سیاست اصلی دولت در بودجه سال آینده، گفت: نگاه دولت آن است که از معیشت مردم حمایت شود. برخی نوآوری‌ها در سند بودجه شکل گرفته است که جزئیات آن پس از ارائه به مجلس توسط سخنگوی اقتصادی دولت ارائه می‌شود.

سخنگوی دولت درباره طرح آبرسانی سنندج در پاییز گفت: این اقدام جهادی در دولت برای رفع تنش های آبی مرحله به مرحله آثار خود را در کشور به جا می گذارد.

بهادری جهرمی به شفاف‌سازی صورت‌های مالی ۳۹۶ شرکت غیربورسی دولت در پاییز نیز اشاره کرد و گفت: از طرفی خبر خوشحال‌کننده واریز سود سهام عدالت را داشتیم و بخش صنعت ما هم رشد ۵.۱ درصدی را تجربه کرده است.

سخنگوی دولت به برخی موفقیت های دولت در پاییز امسال اشاره کرد و از پرداخت مطالبات گندمکاران در پاییز و بسته شدن پرونده آن و افزایش۶۰ درصدی خرید گندم از سوی دولت خبر داد.

افتتاح راه‌آهن زاهدان - خاش، ثبت کمترین نرخ بیکاری در پاییز امسال از سال ۱۳۸۴ تاکنون و همچنین ثبت ۱۳ روز بدون کرونایی در آذر امسال از دیگر موفقیت های دولت برشمرد و گفت: دولت توانست ۹۰ درصد دستگاه‌ها را به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل کند و همزمان اقداماتی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات داشت که سبب شد تا ضریب تحقق آن به ۶۰ درصد افزایش یابد در حالی که در ابتدای دولت میزان پیشرفت آن ۳۰ درصد بود.

بهادری جهرمی به برگزاری جلسه دوم هیات دولت با استانداران در هفته جاری اشاره کرد و گفت: طرح اجرای نهضت ملی مسکن و سرعت‌بخشی به آن یکی از محورهای اصلی این جلسه بود و برنامه دولت این است که به صورت فصلی این جلسات را تداوم دهد تا موضوعات مهم محلی در سطح ملی پیگیری شوند.

سخنگوی دولت این را هم گفت که دومین جلسه شورای عالی فضایی پس از ۱۱ سال تعطیل فعالیت خود را آغاز کرده است و در روزهای آتی جلسه آن برگزار می‌شود.

بهادری جهرمی درباره رفع گرانی ها گفت: دغدغه شب و روز مسئولان حل مشکلات مردم است؛ یکی از دغدغه های دولت کرونا بود که با مدیریت دولت شاهد کاهش مرگ و میر بودیم؛ کاهش تورم از ۶٠ درصد به ۴٠ درصد از دیگر دغدغه های دولت بود که با مدیریت پیگیری کرد.

وی در ادامه درباره علت افزایش نرخ ارز توضیح داد: ما در ایام اخیر شاهد جنگ تخریبی بودیم جنگی که یک بار در حوزه علمی و موانع پیشرفت یک بار در حوزه اقتصادی برای برهم زدن ثبات اقتصادی. این یکی از ابعاد جنگ ترکیبی که دشمن علیه کشورمان به راه انداخت اما دولت در وسط میدان ایستاده و ملت با همکاری همه پیروز میدان خواهند بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رییس جدید بانک مرکزی درباره ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی گفت: برنامه دولت ایجاد ثبات نسبی در همه حوزه ها از جمله بازار ارز است. رییس بانک مرکزی محدوده ای از کالاهای اساسی را مطرح کردند که بتوانند با ارز نیمایی تهیه کنند.

بهادری جهرمی درباره تفاوت نرخ ارز گفت: برنامه دولت ایجاد ثبات نسبی در همه بازارها از جمله ثبات بازار ارز است. رئیس بانک مرکزی به برخی از ابعاد اقدامات اقتصادی برای ثبات بازار اشاره کرد و الحمدلله دولت با مانعی از نظر ارزی در این زمینه مواجه نیست.

بهادری جهرمی در بخش دیگری اعلام کرد که ۴۰ کانال تلگرامی نرخ‌ساز از سوی وزارت اطلاعات شناسایی و با آن‌ها برخورد شده است.

وی خاطر نشان کرد، ارز نیمایی فقط به حوزه‌های کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین آلات اختصاص داده شده و در سامانه نیما تا ۱۰ برابر تقاضا، عرضه صورت گرفته است.

سخنگوی دولت همچنین درباره تصمیم دولت برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک گفت: مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت را مکلف است تمام درآمدهای ارزی خود را به شکل «آی تی اس» محاسبه کند و همزمان تکلیفی در قانون از سوی مجلس مقرر شد که آماده سازی کالابرگ الکترونیکی بود و این کار نیازمند طراحی مقدمات کار بود.

بهادری جهرمی در تکمیل آن گفت: مسیری که دولت انتخاب کرد این بود که همزمان با پرداخت نقدی یارانه‌ها، زیرساخت‌های کالابرگ‌ الکترونیک را در چند مسیر دیگر آماده و پیگیری کرد تا بهترین الگو به نتیجه برسد. بر این اساس نمی‌توانیم یک سیاست مهم اقتصادی را به شکلی اجرا کنیم که برای مردم مشکل ایجاد کند زیرا اجرای نامناسب قانون ممکن است ما از هدف دور کند.

وی اضافه کرد: دولت به طور آزمایشی طرح کالا برگ را از استان هرمزگان به صورت آزمایشی در دستور قرار داد که در نهایت دولت پس بررسی موفق طرح های آزمایشی آن را انجام خواهد داد.

بهادری جهرمی درباره انتشار فهرست بدهکاران بانکی، گفت که در زمینه صدور دستگاه‌های کارت خوان و انتشار صورت‌های مالیاتی به حدود ۸۰ شرکت و شفافیت سازی های عملکردی در حوزه مبارزه با فساد انجام شد و برگزاری چهار جلسه‌ ستاد مبارزه هم برای پیگیری موضوعات خاص بوده است.

وی این را هم گفت با وجود اینکه مشکلات معیشتی از گذشته به دولت به ارث رسیده اما دولت تلاش می‌کند آنها را مرتفع کند. دولت ماهانه در حال تسویه بدهی‌های دولت قبل را انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره نگاه دولت در خصوص برجام گفت بهره برداری از ابزارهای خارجی مانند تجارت خارجی اهمیت دارد اما نباید کشور را وابسته و شرطی در ارتباط با خارج از کشور کرد زیرا نتیجه آن رشد اقتصادی صفر خواهد بود که در دهه ۹۰ آن را تجربه کردیم. همانطور که تورم ۶۰ درصدی سال گذشته نتیجه همین شرطی کردن‌ها بوده است.

وی افزود که ما پا به پای حرکت برای خنثی سازی تحریم‌ها، از اقدامات برای رفع تحریم‌ها هم فروگذار نخواهیم کرد. اما اقتصاد و معیشت کشور و حل مشکلات را به آن گره نمی زنیم و با شرطی کردن مسیر گذشته را تکرار نخواهیم کرد.

سخنگوی دولت از پیوستن ایران به جمع ۱۰ کشور صاحب بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان و پیوستن ۹۰ درصد دستگاه‌های اجرایی به پنجره ملی خدمات هوشمند خبر داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره استیضاح ناکام و شایعه حواله خودروی به نمایندگان مجلس گفت: شما که چنین خبری می‌دهید از همان نماینده بخواهید سند خود را مطرح کند تا اگر تخلفی شده است حتماً برخورد شود.

بهادری جهرمی ادامه داد: اگر شما پیگیری نمی‌کنید بنده از طریق هیات بازرسی و نظارت آن را پیگیری کنم. ما چنین چیزی را نشنیدیم.

بهادری جهرمی در تکمیل پاسخ خود گفت: مجلس صلاحیت‌های قانونی خود را دارد و نکته مهم این که نظر مجلس را مجلس منعکس می‌کند. وقتی استیضاح یک وزیر رأی نمی‌آورد یعنی مجلس مخالف استیضاح است. نظر نمایندگان مجلس ممکن است در حوزه‌های مختلف متفاوت باشد و نمی‌توان نظر نماینده را تحت عنوان نظر مجلس مطرح کرد.

سخنگوی دولت درباره تغییرات در دولت سیزدهم گفت: در حوزه عملکرد مدیران دولتی، دولت به طور مداوم عملکرد مدیران خود را ارزیابی می‌کند و هر جا احساس کند که نیاز به تغییر دارد آن را انجام می‌دهد و هر جا نیاز به حمایت از مدیری باش حمایت می کند پس دولت عملکرد مدیران را در سطوح مختلف ارزیابی می کند.

وی تاکید کرد تغییرات متعدد تاکنون انجام شد و این دولت برنامه و سیاست آن ارزیابی و عملکرد مدیران و حامی کارآمدی مدیران هم است.

سخنگوی دولت کلید حل مشکلات کشور را در درون کشور دانست و گفت: ما در عین حالی که پا به پای خنثی‌سازی تحریم‌ها هستیم، در حال رفع تحریم‌ها هستیم. مسیر شکست خورده را با شرطی‌کردن کشور تکرار نمی‌کنیم. تورم ۶۰ درصدی گذشته نتیجه همین شرطی‌کردن‌ها بوده است.

پایان/

۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 23581

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =