۱۵ هزار میلیارد تومان برای تداوم بیمه سهام در سال آینده

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شد ۱۵ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای حمایت از سهام‌داران خرد از مخاطرات بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واگذار شود.

به گزارش تحریریه، در اواخر آذر ماه بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی از استقبال نیم میلیون نفر از سهامداران خرد از طرح معروف به بیمه سهام خبر داد؛ حالا دولت برای تداوم این مسیر و حمایت از سهامداران خرد و بیمه سهام آنها در لایحه بودجه سال آینده نیز در نظر گرفته است .

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شد ۱۵ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای حمایت از سهام‌داران خرد از مخاطرات بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واگذار شود. «بیمه سبد سهام» از جمله بندهای مطرح شده در بسته ١٠ بندی در آبان ماه برای حمایت از بازار سرمایه ابلاغ و اجرا شد.

این بند به منظور اطمینان بخشی سهامداران برای آینده روشن بازار سهام در نظر گرفته شد و همین امر زمینه ساز کاهش عرضه و فروش از سوی سهامداران و جبران بخشی از ضرر و زیان سهامداران از طریق بازگشت دوباره شاخص بورس به مدار صعود شد.

طرح «بیمه سبد سهام» یا همان اوراق تبعی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است، ۹۶ درصد از سهام سهامداران حقیقی را پوشش می‌دهد.سهامداران دارای پرتفوی کمتر از ١٠٠ میلیون تومان می‌توانند با خرید یک ریالی این نماد پرتفوی سهام خود را بیمه کنند و تا زمان سررسید بازدهی حداقل ٢٠ درصدی برای آنها تضمین می‌شود.

دولت علاوه بر پیش بینی حمایت از سهامداران خرد در بودجه سال آینده منافع شرکتهای بورسی را نیز در لایحه تقدیمی به مجلس لحاظ کرده است و برای تقویت بنیه شرکت‌ها، بخشی از سودی که به افزایش سرمایه این شرکت‌ها اختصاص پیدا کند با نرخ صفر معافیت مالیاتی محاسبه می‌شود.

علاوه بر این در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده است کا تمام کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس معامله می‌شود تا قبل از تبدیل به کالای فیزیکی مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده نشوند و تنها این مالیات یک‌بار و در زمان تبدیل به کالا اخذ شود.

پایان/

۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 23716

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =