فشار تحریمی بر اقتصاد ایران از مسیر تله آمریکا برای دولت السودانی

ناظران معتقدند که افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش دینار عراق از راهبرد تشدید تحریم علیه ایران و همپیمانان آن جدا نیست؛ با توجه به اینکه دولت عراق به دنبال مهار برخی تنش ها در خاورمیانه به ویژه میان ایران و عربستان است، واشنگتن با دامن زدن به بحران اقتصادی در عراق قصد سرنگونی السودانی را دارد.

به گزارش تحریریه روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارش خود درباره کاهش ارزش دینار عراق نوشت، قیمت دلار آمریکا در برابر دینار عراق طی هفته های گذشته به طور بی سابقه ای افزایش یافت. این در حالی است بانک فدرال آمریکا به بهانه مقابله با بحران قاچاق و پولشویی قید و بندهایی را علیه بانک های عراق اعمال کرده است.

به نوشته الاخبار، ناظران معتقدند که این اقدامات از راهبرد تشدید تحریم ها علیه ایران و همپیمانان آن جدا نیست.

«سلام عبدالحسن» کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با این روزنامه پیش بینی کرد که بحران کاهش ارزش دینار ادامه داشته باشد. این موضوع بر روی جایگاه دولت کنونی عراق تاثیر خواهد گذاشت و سبب تکرار بحران ها در سوریه و عراق خواهد شد.

فشار تحریمی بر اقتصاد ایران از مسیر تله آمریکا برای دولت السودانی

وی افزود، کاخ سفید در اعمال محدودیت ها و نظارت ها بر بانک های عراق پافشاری می کند. این اقدام آمریکا به دلیل گسترش روابط ایران و عراق در سایه دولت کنونی است.

«ماهر عبد جوده» کارشناس مسائل سیاسی هم بر این اعتقاد است که دخالت های آمریکا در مسدود کردن نقل و انتقالات بانک مرکزی عراق آشکار شده و آمریکا در این زمینه به دنبال تکرار سناریوی قدیمی خود است. واشنگتن می خواهد همانگونه که پیش از این سبب سقوط دولت «عادل عبدالمهدی» شد اینبار دولت «شیاع السودانی» را ناکارآمد و ساقط کند.

وی اعتقاد دارد علت این اقدام آمریکا آن است که السودانی نخست وزیر عراق به دنبال مهار برخی از بحران ها و تنش ها در خاورمیانه به ویژه میان ایران و عربستان است. این اقدام دولت السودانی خوشایند کشورهای غربی نیست.

این کارشناس با توجه به شرایط پیش بینی کرد که اگر دولت السودانی نتواند بحران های اقتصادی را حل کند کابینه وی تا اوایل تابستان آینده سقوط کند.

پایان/

۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 23544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      0 0
      با فشار تحریمی از سیستم بانکی داخل کشور چه کنیم؟ چند سالی است که بانک تجارت در اقدامی ناجوانمردانه اسامی بازماندگان زلزله بم را در لیست بدهکاران مشکوک الوصول بانک مرکزی برای وامی ثبت نموده که در تعهد دولت می باشد و برای کمک به بازسازی منازل زلزله زده داده شده بود. سیستم بانکی با این اقدام مردم را حتی از داشتن یک کارت بانکی هم محروم کرده و داغ دیگری علاوه بر داغ زلزله و از دست دادن عزیزان به دل مردم گذاشته است. و من الله توفیق