دردسرهای تیک آبی

در دنیای رسانه های اجتماعی برجسته شدن می تواند چالش برانگیز باشد و یکی از راه هایی که بازاریابان، برندها و افراد می توانند این کار را انجام دهند، تأیید است؛ بر این اساس حساب‌های رسانه‌های اجتماعی تأییدشده، معمولاً با علامت آبی علامت‌گذاری می‌شوند و به نمادی از نفوذ و اعتبار آنلاین تبدیل شده‌اند.

به گزارش تحریریه، هنگامی که تأیید رسانه های اجتماعی برای اولین بار معرفی شد، معمولاً برای چهره های عمومی با دنبال کننده های زیاد، مانند افراد مشهور در لیست A، محفوظ بود؛ از آن زمان لیست کاربران تایید شده به برندها، شرکت ها، فعالان و اینفلوئنسرها افزایش یافته است. تأیید شدن در رسانه های اجتماعی دارای چندین مزیت است که می توان به مواردی مانند افزایش اختیارات، توانایی ایجاد اعتماد با مخاطبان خود، اثبات اجتماعی و رشد مخاطبان و دنبال کنندگان اشاره کرد.

علامت و تیک آبی سبب ایجاد اعتبار و مشروعیت افراد در شبکه های اجتماعی می شود و اثبات اجتماعی که از داشتن نشان تأیید دریافت می شود به صاحبان حساب های کاربری کمک می کند سریع تر مخاطبان را به دست آورند و تعامل آنلاین با آنها را افزایش دهد.

تیک آبی در واقع تأیید می کند حساب کاربری واقعی است و معمولا این امکان به حساب هایی داده می شود که معتبر و قابل توجه مانند مقامات دولتی، سازمان ها و برندها، تیم های ورزش و بازی، افراد مشهور و دیگر موارد هستند، است. با وجود تیک آبی دیگر خبری از حساب های جعلی نیست و داشتن این امکان به مخاطبان اطمینان می دهد که صاحبان حساب های کاربری واقعا وجود دارند.

ماجرای تیک آبی صفحه رسمی رئیس جمهور

چندی پیش موضوع دریافت تیک آبی برای صفحه رییس جمهور در یکی از رسانه های اجتماعی خارجی بحث برانگیز شد. با گذشت چند ماه از اعمال محدودیت ها و در شرایطی که تعدادی از شبکه های اجتماعی مانند توییتر از گذشته با محدودیت رو به رو شده اند و مسئولان و کارشناسان به تمرکز بر فعالیت در سکوها و شبکه های اجتماعی داخلی تأکید دارند؛ همچنان حضور برخی از چهره های مهم سیاسی و دولتی در این فضا دیده می شود.

طی روزهای گذشته اعلام شد که صفحه رئیس جمهور در یک شبکه اجتماعی خارجی تیک آبی را دریافت کرده است؛ به دنبال انتشار این خبر، توییتر منتسب به دولت علت این اقدام را تشخیص اصالت برای کاربران عنوان کرد و نوشت: با توجه به صفحات متعدد منسوب به رئیس‌جمهور در شبکه‌های اجتماعی خارجی و انتساب مطالب مخدوش، اقداماتی به منظور تشخیص اصالت برای کاربران از ماه ها قبل انجام شد که اخیراً یکی از شبکه‌ها به آن ترتیب اثر داد.

توییتر و ماجرای تیک آبی احراز هویت

حاشیه ساز شدن تیک آبی موارد دیگری هم دارد، جریان در سایر موارد پس از متوقف شدن پروسه احراز هویت در نوامبر سال ۲۰۱۷ که در واکنش به انتقادات نسبت به تصمیم توییتر برای احراز هویت جیسون کسلر روی داد، پروسه جدید سال گذشته فعال شد. این شرکت این شرکت فرآیند جدیدی را برای درخواست احراز هویت معرفی کرد که تیک آبی را به پروفایل حساب یک کاربر در توییتر اضافه می کند تا اعتبار حساب مذکور را به کاربران نشان دهد.

به منظور درخواست احراز هویت، حساب توییتری باید شامل یک تصویر و یک نشانی ایمیل یا شماره تلفن تایید شده باشد. کاربر در مدت شش ماه گذشته باید در توییتر فعال بوده و سابقه پایبندی به مقررات این شبکه اجتماعی را داشته باشد.

نکته ای که وجود دارد این است، حسابهایی که برای احراز هویت درخواست می کنند باید در شش گروه شامل دولت، شرکتها، برندها و سازمانها، سازمانهای خبری و خبرنگاران، سرگرمی، ورزش و بازی، فعالان سازمان دهندگان و سایر افراد تاثیرگذار قرار داشته باشند.

در آن زمان گفته شده بود امکان درخواست احراز هویت به صورت تدریجی برای کاربران در چند هفته آینده فعال خواهد شد و در تب سرویس قسمت تنظیمات حساب قرار می گیرد. کاربرانی که تایید شوند، تیک آبی را به صورت اتوماتیک دریافت خواهند کرد. کسانی که درخواستشان رد شود، ۳۰ روز پس از تصمیم توییتر می توانند مجددا درخواست کنند.

اما توییتر هشت روز پس از بازگشایی فرآیند بررسی هویت افراد برای دریافت تیک آبی، بررسی درخواستهای عمومی را متوقف کرد. این شرکت اعلام کرد این برنامه برای بررسی درخواستهایی که تاکنون ارسال شده اند، متوقف شده و به زودی دریافت درخواست احراز هویت برای تیک آبی به زودی دوباره آغاز می شود.

ایلان ماسک که به تازگی توییتر را به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرده است از زمان خریداری این شرکت برای انجام تغییرات در توییتر به سرعت دست به کار شده و مدیرعامل و سایر مقامات ارشد آن را اخراج کرد. بنابراین در همان اوایل آغاز به کار خود اعلام کرد برای تقویت اشتراک ها و وابستگی کمتر به درآمد تبلیغاتی این شرکت هشت دلار در ماه برای سرویس تویینر بلو که شامل تیک آبی احراز هیت است دریافت می کند. اما پس از این اقدام بیش از ۸۰ درصد از کاربران در یک نظر سنجی اعلام کردند پولی بابت تیک آبی پرداخت نخواهند کرد و حدود ۱۰ درصد گفته اند مایلند پنج دلار در ماه پرداخت کنند.

چندی از این خبر نگذشته بود که این شبکه اجتماعی عرضه گزینه تیک آبی احراز هویت سرویس اشتراکی توییتر بلو را در پی رشد قارچ گونه حساب‌های جعلی، متوقف کرد. در این باره گفته شده بود از زمان عرضه پولی تیک آبی، حساب‌های جعلی که وانمود می‌کنند برندهای بزرگ از جمله تسلا، اسپیس ایکس، روبلوکس، نستله و لاکهید مارتین هستند، در توییتر ظاهر شده اند. حساب پشتیبانی توییتر هم در توییتی اعلام کرد: برای مبارزه با جعل هویت، این پلتفرم برچسب "رسمی" را به بعضی از حساب‌های کاربری اضافه کرده است.

شرکت داروسازی ایلای لی‌لی پس از این که یک حساب جعلی در بحبوحه اعتراض سیاسی و کنکاش درباره قیمت بالای دارو، در پیامی اعلام کرد انسولین رایگان خواهد شد، در توییتی، عذرخواهی کرد و نوشت ما از کسانی که پیام گمراه کننده از یک حساب جعلی لی‌لی دریافت کرده اند، عذرخواهی می‌کنیم.

همچنین تعدادی توییت گمراه کننده از سوی یک حساب دارای تیک آبی با عکس پروفایل مشابه تسلا هم منتشر شد. ایلان ماسک در نخستین ایمیلی که به کارمندان توییتر فرستاد، گفت اگر توییتر نتواند درآمد اشتراک را برای جبران کاهش درآمد تبلیغاتی افزایش دهد، قادر نخواهد بود در رکود اقتصادی در پیش، دوام بیاورد.

در هر حال اکنون خبری مبنی بر تأخیر جدید در راه اندازی مجدد تیک آبی توییتر منتشر شد که راه اندازی مجدد احراز هویت آبی تا زمانی که اطمینان بالایی به توقف جعل هویت وجود داشته باشد، متوقف می‌ماند و احتمالا توییتر از رنگ دیگری برای احراز هویت سازمان‌ها به منظور متفاوت کردن آنها از افراد استفاده خواهد کرد.

وب سایت اینفورمیشن به تازگی خبر داد سرویس احراز هویت توییتر بلو در نسخه iOS اپلیکیشن توییتر راه اندازی می شود. توییتر برای راه اندازی این سرویس اشتراکی از طریق یک به روزرسانی برای اپلیکیشن iOS توییتر، به موافقت اپل نیاز دارد که بخشی از رویه استاندارد بازبینی اپلیکیشن توسط این شرکت است. به روزرسانی نسخه اندرویدی توییتر، بعدا عرضه خواهد شد.

این خبر یک روز پس از آن اعلام شد که ایلان ماسک، مالک و مدیرعامل توییتر، اپل را متهم کرد که تهدید کرده است توییتر را از فروشگاه اپ استور حذف می کند اما به دلیل این تهدید اشاره ای نکرد. ماسک گفته است اپل، توییتر را بر سر موضوع نظارت بر محتوا تحت فشار گذاشته است.

منبع: ایسنا

پایان/

۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 23806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =