بحران جمعیت و چین پیر

اداره ملی آمار چین اعلام کرد که این کشور نخستین کاهش جمعیتی از دهه ۱۹۶۰ تاکنون را برای سال ۲۰۲۲ به ثبت رسانده است.

به گزارش تحریریه، اداره ملی آمار چین گزارش داد که جمعیت چین در سال ۲۰۲۲ به میزان ۸۵۰ هزار نفر کاهش یافته است.

بررسی داده های سالانه همچنین نرخ پایین تولد و بالاترین نرخ مرگ و میر از سال ۱۹۷۶ را نشان می دهد که این اولین کاهش جمعیت چین از سال ۱۹۶۲ است.

این نهاد چینی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که در پایان سال گذشته، جمعیت سرزمین اصلی چین به ۱.۴۱۱۷۵ میلیارد نفر رسید. این رقم تمام شهروندان ۳۱ استان و منطقه خودمختار را شامل می‌شود، اما ساکنان هنگ‌کنگ، ماکائو و تایوان و همچنین خارجی‌های ساکن در سرزمین اصلی را شامل نمی‌شود.

آمارهای سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهند که جمعیت سالخورده، نیروی کار رو به کاهش، نرخ پایین تولد و مرگ و میر بالاست همچنین تعداد مردان بیشتر از زنان و شهرنشینان از روستایی ها بیشتر است. جمعیت شناسان چینی این موضوع را به تاثیر طولانی مدت سیاست یک فرزندی نسبت می دهند که در سال ۲۰۱۵ تسهیل شد.

بحران جمعیت و چین پیر

«یوان شین» استاد موسسه جمعیت و توسعه در دانشکده اقتصاد دانشگاه نانکای، به گلوبال تایمز گفت: جمعیت چین هنوز در اطراف مرحله رشد صفر است.

وی خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۸۰ هزار نفر افزایش خالص داشته است و این شکاف برای ۱.۴ میلیارد نفر بسیار اندک است.

در چین در سال ۲۰۲۲ تنها ۹.۵۶ میلیون نوزاد به دنیا آمدند که اولین کاهش به زیر ده میلیون نوزاد از سال ۱۹۵۰ است. همچنین این سومین سال متوالی بود که نرخ تولد به زیر یک درصد کاهش یافت و از ۷.۵۲ در هزار در سال ۲۰۲۱ به تنها ۶.۷۷ رسید. در مقایسه، ایالات متحده ۱۱.۰۶ تولد در هر هزار در سال ۲۰۲۱ داشت، و این رقم برای هند ۱۶.۴۲ تولد ثبت شد.

نرخ مرگ و میر از رقم ۷.۱۸ در سال گذشته به ۷.۳۷ مرگ در هر هزار افزایش یافت که بدترین رقم از سال ۱۹۷۶ تاکنون است.

NBSاداره آمار چین همچنین گزارش داد که ۶۵.۲۲ درصد از جمعیت چین در شهرها زندگی می کنند، نیروی کار ۰.۵ درصد کاهش یافته است و تعداد افراد بالای ۶۰ سال با ۱۳ میلیون نفر افزایش به ۱۹.۸ درصد از کل جمعیت رسیده است.

بحران جمعیت و چین پیر

رهبری چین در سال ۱۹۸۰ سیاست «یک فرزند» را تحمیل کرد و به دنبال مهار رشد جمعیت بود و ترجیح فرهنگی برای فرزندان پسر منجر به عدم تعادل جنسیتی شد. تعداد مردان در حال حاضر ۳۲.۳۷ میلیون نفر از زنان به نسبت ۱۰۴.۶۹ به ۱۰۰ بیشتر است. اگرچه سیاست تک فرزندی به صورت رسمی در سال ۲۰۱۵ پایان یافت و پکن خانواده ها را تشویق کرد تا از سال ۲۰۲۱ سه فرزند داشته باشند اما انگیزه های جمعیتی هنوز با روندها مطابقت نکرده است.

در کنگره حزب کمونیست چین در اکتبر گذشته، «شی جین پینگ» متعهد شد که نرخ زاد و ولد را افزایش دهد و هزینه های بارداری و زایمان، تربیت کودک و مدرسه را کاهش دهد و همچنین استراتژی ملی پوایی را برای مراقبت از سالمندان دنبال کند.

پایان/

۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 23832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =