تقاضای نفت چین در سال ۲۰۲۳ احیا می‌شود

اوپک در نخستین گزارش ماهانه خود در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرد که تقاضای چین برای نفت خام امسال بهبود می‌یابد.

به گزارش تحریریه، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود (ژانویه ۲۰۲۳) اعلام کرد که تقاضای نفت خام چین امسال در پی کاهش محدودیت‌های ویژه مقابله با کرونا و به‌دنبال آن تحریک رشد اقتصادی جهان بهبود می‌یابد.

اوپک همچنین در این گزارش آمارهایی خوش‌بینانه درباره چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ اعلام کرده است.

براساس برآوردهای اوپک در گزارش ماهانه‌اش، تقاضای جهانی برای نفت خام در سال ۲۰۲۳ روزانه ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه (۲.۲ درصد) افزایش می یابد که نسبت به برآورد بدون تغییر مانده است.

بهبود شرایط اقتصادی می‌تواند روند تقاضا برای نفت را افزایشی و در عین حال از قیمت‌های نفت حمایت کند، قیمت این کالای راهبردی در سال ۲۰۲۳ به‌دلیل امید به تقاضای چین افزایش یافته است.

اوپک با وجود اینکه همچنان انتظار کاهش نسبی رشد اقتصادی نسبت به سال ۲۰۲۲ را دارد، چشم‌اندازی خوش‌بینانه از اقتصاد جهان ترسیم کرده است.

بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهان در ۲۰۲۳

اوپک در گزارش ماهانه خود آورده است که به نظر می‌رسد حرکت اقتصاد جهانی در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۲ میلادی مطلوب‌تر از آنچه پیش‌تر انتظار می‌رفت، به نظر می‌آید و به‌طور بالقوه پایه‌ای مناسب برای سال ۲۰۲۳ ایجاد می‌کند.

در بخش دیگر این گزارش آمده است: تقاضا برای نفت چین به‌دلیل کاهش محدودیت‌های ویژه به صفر رساندن موارد ابتلا به ویروس عالم‌گیر کرونا در مسیر احیا قرار گرفته است.

برآوردهای اوپک نشان می‌دهد که تقاضا چین برای نفت خام در سال ۲۰۲۳ میلادی روزانه ۵۱۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

تقاضای این کشور آسیایی برای نفت خام پارسال به‌دلیل به‌کارگیری سیاست به صفر رساندن موارد ابتلا به کرونا بیشترین کاهش را ثبت کرد.

اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه‌اش رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی را به رقم ۳ درصد افزایش داد و اعلام کرد که رشد اقتصادی آمریکا و منطقه مالی یورو در سال گذشته میلادی از پیش‌بینی‌های پیشین فراتر رفت.

این سازمان همچنین برآوردش برای سال ۲۰۲۳ میلادی را روی رقم ۲.۵ درصد ثابت نگه داشته است.

گزارش اوپک حکایت از آن دارد که رشد اقتصادی در آمریکا هم رو به بهبود است.

اوپک گفت: ریسک‌های کاهشی شامل تورم بالاتر از حد انتظار است که می‌تواند باعث تشدید بیشتر سیاست‌های پولی ازسوی بانک‌های مرکزی بزرگ شود.

افزایش تولید اوپک در دسامبر ۲۰۲۲

گزارش ماه ژانویه اوپک نیز نشان داد که با وجود توافق ائتلاف اوپکپلاس برای کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای از نوامبر پارسال تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی، تولید اوپک در ماه دسامبر افزایش یافته است، سهم اوپک از این کاهش یک میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه در روز است.

بر اساس منابع ثانویه گزارش ماه ژانویه ۲۰۲۳ اوپک، اوپک اعلام کرد که تولید نفت خام این سازمان در دسامبر با افزایش روزانه ۹۱ هزار بشکه‌ای به ۲۸ میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه در روز رسید.

پایان/

۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 23858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =