تصمیم عجیب دولت سیزدهم به نفع پرمصرف‌های گاز!

آیا وزارت نفت می‌داند قبوض میلیونی فقط برای ۱.۶ درصد مشترکان گاز صادر شده بود که در سردترین ایام سال مصارف نجومی داشتند؟ پس چرا به آنها چنین تخفیف بزرگی دادید؟

به گزارش تحریریه، کارشناسان می گویند تصمیم اخیر دولت مبنی بر تخفیف ۷۰ درصدی قبوض صادر شده گاز تامل برانگیز است.

براساس تصمیم دولت قبوض گاز قرار است با دو فرمول مجزا مورد محاسبه قرار بگیرد و در صورت افزایش قیمت قبض مشترک نسبت به دوره گذشته، ۷۰ درصد تخفیف شامل حال او شود.

البته این روش تخفیف دهی دولت دارای اشکالات عمده ای است. چرا که براساس بررسی‌ها ۶۰ درصد مشترکان گاز کشور در دوره اخیر هیچ افزایش مصرف و در نتیجه هیچ تغییری در نرخ قبوض نداشته‌اند و بنابراین کاملا از تخفیف ۷۰ درصدی دولت بی بهره می‌‎مانند.

از سوی دیگر براساس اعلام شرکت ملی گاز مبلغ قبوض ۸۹ درصد مشترکان کشور حدود ۱۰۰ هزار تومان و پایین تر از این مقدار است که قطعا ۷۰ درصد تخفیف در این دوره تاثیر ملموسی برای این مشترکان که مصرف زیادی ندارند نخواهد داشت. به عبارت دیگر تخفیف دولت برای پله های اول تا سوم قبوض گاز که کم مصرف ها هستند تقریبا صفر و برای پله های چهارم تا دهم زیر ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

نکته عجیب آن است که بخش اعظم تخفیف ۷۰ درصدی قبوض شامل ۱.۶ درصد مشترکان پرمصرفی خواهد شد که پله های یازدهم و دوزادهم قبوض گاز را شامل می‌شوند و مصارف ماهانه چند هزار مترمکعبی در ایام سرد سال دارند.

در یک نمونه مشترکی با بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ متر مکعب مصرف گاز و قبض ۱۵ میلیون تومانی با دستور عجیب رئیس جمهور بیش از ۱۰ میلیون تومان تخفیف و یارانه جدید گازی دریافت خواهد کرد.

حال باید پرسید آیا با اعمال چنین تخفیفاتی که شامل حال مشترکان پرمصرف می‌شود می‌توان توقع داشت کشور در سال‌های آینده دچار افزایش شدت انرژی و ناترازی در بخش گاز و برق نشود. لزوم پاسخگویی دولت در قبال چنین تصمیماتی که بهینه سازی مصرف را به کلی غیرجذاب می‌کند بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

منبع: نود اقتصادی

پایان/

۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 23980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناصر IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      0 0
      شما هنوز بعد از۴۳ سال حکومت نفهمیدید که مصرف گاز ووآب و برق یک خانوار دونفره با یک خانوار ۷ یا ۸ نفره متفاوته و برای همه یک معیار و یک اندازه مصرف در نظر گرفتید و بنابراین خانوارهای پرحمعیت همیشه جز افراد پرمصرف از دیدگاه شما حساب میشن خانوارهایی که معمولا فقیرتر هم هستند
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      0 0
      ارزو میکنم. روزی راببینم که تمام مسیولان دزد ۴۳ سال اخیر را به دم الاغ ببندند ودرتمام شهرها روی زمین بکشند تا دل مردم خنک شود