بازار خودرو برنامه های رئیسی، مخبر و فاطمی امین را به هیچ گرفت!

بررسی قیمت ها به روشنی نشان می دهد که بازار خودرو ایران برنامه های رئیسی، مخبر و فاطمی امین را به هیچ گرفته است!

به گزارش تحریریه، بررسی سطح قیمت ها به روشنی نشان می دهد که بازار خودرو ایران برنامه های سید ابراهیم رئیسی، محمد مخبر و فاطمی امین را به هیچ گرفته است! و حتی شاهد افزایش قیمت خودروهای مختلف همزمان با اعلام برنامه های ویژه تیم اقتصادی دولت در بازار هستیم.

علیرغم اینکه، رئیسی به صراحت از وضعیت کنونی انتقاد کرد و گفت که تصمیم های جدیدی گرفته شده است، مخبر با تاکید بر تولید داخل گفت که وضعیت قابل تحمل نیست و باید واردات گسترده انجام شود، فاطمی امین وزیر صمت هم از پلاک گذاری خودروهای موجود در مناطق آزاد به سرزمین اصلی و واردات زیاد در 6 ماه آینده خبر داد، اما بازار داخل کشور که در 18 ماه گذشته اعتماد خود را به دولت سیزدهم به طور مطلق از دست داده است واکنش معکوس نشان داد و قیمت ها بالا رفت.

برنامه های اقتصادی دولت سیزدهم و تیم اقتصادی پر حرف و حدیث آن با سایه ابهام و منافع ذی نفعان خاص از طرف جامعه تفسیر شده است و به همین دلیل شاهد گسست بی سابقه بین دیدگاه عامه مردم و آنچه دولتمردان دوست دارند اتفاق بیافتد، هستیم و وضعیتی در بازار داخل و به خصوص در بازار خودرو حاکم شده است که سخنان مقام های رسمی دولت رئیسی با تفاسیر معکوس از طرف حسگرهای بازار تفسیر می شود.

برنامه های دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی که از پس استیضاح سیدرضا فاطمی امین بر نیامد، برای آزادسازی واردات خودرو و همچنین واردات خودروهای دست دوم باید به تنهایی باعث سقوط قیمت ها می شد، اما مردم و فعالان بازار خودرو مطمئن هستند که این اتفاقات "خبردرمانی" است، و روی نخواهد داد و دولت رئیسی تنها در حال زمان خریدن است و مشخص نیست که این به تاخیر افتادن سیاستگذاری منطقی با چه هدفی انجام می شود.

دو گزاره درباره سیاست واقعی خودرویی دولت با امروز و فردا کردن های طولانی در یک سال و نیم اخیر مطرح شده است. شامل:

  1. احیای برجام و نسبت دادن هر اتفاق مثبتی در اقتصاد ایران به احیای برجام، و در نتیجه تحت تحریم نگاه داشتن اقتصاد و ذهنیت ایرانیان تا به این نتیجه قطعی برسند که بدون برجام نمی توان اقتصاد را اداره کرد.
  2. فرصت دادن با هدف شکوفا شدن ایران خودرو و سایپا و تولید سبدی از محصولات متنوع از خودروهای کوچک تا اس یو وی های بزرگ که می تواند باعث بی نیاز شدن بازار داخل از واردات خودروهای وارداتی شود.

هر کدام از دو دلیل بالا سیاست واقعی دولت برای ادامه بی عملی کنونی باشد، بازار به دولت سیزدهم اعتماد ندارد و مردم با این منطق اقدام به نقش آفرینی در بازار می کنند که قیمت ها در هر شرایطی با سرعت زیاد بالا می رود و اگر امروز خرید نکنند در هفته بعد باید گرانتر خرید نمایند. و واردات خودرو چه کارکرده باشد و چه نو روی نخواهد داد و در سنگ اندازی های اداری متوقف می شود، همانگونه که در 2 سال نخست دولت متوقف شده است.

منطق حکمرانی به صورت ارتباط مردم و دولت در بازار خودرو گسیخته شده است و شاهدی که نشان دهد این گسیختگی ترمیم خواهد شد دیده نمی شود.

پایان/

۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 24071

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • افغ IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
      0 0
      لطفاً کار را به دست کاردان بسپارید !؟