سنت خودآزاری 21 بندی دولت رئیسی و بورسی که به خاک و خون کشید شد!

در ادامه سنت خودآزاری دولت رئیسی که در 18 ماه گذشته به شکل روشمندی وجود داشته است، بورس به خاک و خون کشیده شد.

به گزارش تحریریه، در ادامه سنت خودآزاری حاکم بر تیم اقتصادی دولت سید ابراهیم رئیسی که در 18 ماه گذشته به شکل روشمندی وجود داشته و دولت سیزدهم را به کلکسیون تصمیم های متناقض تبدیل کرده است، بورس با ورود شورای رقابت؛ به درخواست دولت؛ به خاک و خون کشیده شد.

بازار خودرو که با عرضه در بورس کالا پس از 5 سال آشوب در معرض اصلاح و کاهش قیمت قرار گرفته بود، با ورود محمد مخبر معاون اول رئیسی و فرمانده اقتصادی دولت برای متوقف ساختن عرضه در بورس که ماه گذشته شایعات آن در احال انتشار بود، به ریل بحران و بی ثابتی بازگشت و همزمان با افزایش قیمت چندین باره در بازار داخل، بورس را نیز با منفی کردن سهام شرکت های خودرویی و قطعه سازی به خاک و خون کشید و شاهد سقوط ادامه دار شاخص بورس هستیم که با پیشتازی خودرو در حال جبران زیان های گذشته بود.

اینکه چرا دولت جلوی سیاست های مفید برای اقتصاد را می گیرد نکته ای است عجیب که هنوز کسی از آن سر در نیاورده است، اما سیر خودآزاری سیاستگذارانه دولت را می توان از مهر سال 1400 تاکنون به شرح زیر دسته بندی کرد:

  1. افزایش قیمت کارخانه در سال گذشته که باعث افزایش شدید عرضه شد، اما با لغو برنامه با دستور مستقیم رئیسی شاهد پرواز بی سابقه قیمت خودرو بوده ایم که با شدت ادامه دارد.
  2. تعیین 8 میلیارد دلار ارز رانتی ذیل دلار 4200 تومانی که تا مهر سال 1400 تعیین شده بود، اما دولت رئیسی 10 میلیارد دلار دیگر در 6 ماهه دوم سال گذشته پرداخت کرد و ظاهرا در سال 1401 هم 11 میلیارد دلار پرداخت شده است.
  3. فرمان 8 ماده ای برای بازار خودرو در زمستان سال گذشته صادر شد، اما خود دولت راسا جلوی اجرای تمام هشت ماده را گرفته است.
  4. توقف مطلق طرح مسکن مهر 2 علیرغم وجود فرمول ساده و کاربردی دادن زمین های 1000 متری به مردم و سپردن ساخت به آنها که می تواند به ساخت 8 میلیون واحد مسکونی در 4 سال بیانجامد و ایران را به بهشت رفاه خانوارها در دنیا تبدیل کند.
  5. جلوگیری از واردات خودرو با مقاومت سنگر به سنگر، درحالیکه خود دولت حامی واردات خودرو بود! حتی رهبر معظم انقلاب دو بار از حمایت از خودروسازی کشور انتقاد شدید کرد.
  6. عدم واگذاری خودروسازان با امروز و فردا کردن های بی حاصل که نتیجه آن را در اداره ایران خودرو و سایپا می توان مشاهده کرد.
  7. ایجاد سامانه یکپارچه فروش و بسط لاتاری خودرویی، و سپس برچیدن بی سر و صدای آن بدون اینکه توضیح داده شود بانی این تصمیم نابخردانه چه کسی بود. این سامانه بازی با تصمیم جدید شورای رقابت احیا می شود!
  8. عرضه در بورس کالا به صورت قطره چکانی و سکوت دولت، اما با افزایش عرضه و کاهشی شدن قیمت ها، ورود مهندسی شده مخبر و نقش آفرینی مجدد شورای رقابت که از بانیان نابود شدن صنعت خودروسازی ایران است، جلوی عرضه در بورس کالا گرفته شد.
  9. ایجاد سامانه مرغ فروشی به وسیله وزارت جهاد کشاورزی و رها شدن و بدون گزارش ماندن طرح.
  10. ایجاد سامانه سیب زمینی فروشی به وسیله وزارت کشاورزی و رها شدن و بدون گزارش ماندن طرح.
  11. اصلاح قیمت گاز 1.6 درصد از مشترکان بسیار بدمصرف که با دستور رئیسی 70 درصد از ریخت و پاش آنها به پای بیت المال نوشته شد.
  12. عدم اصلاح قیمت انرژی برای صنایع که با دلار 1900 تومان و 3500 تومان انرژی دریافت کرده و به قیمت آزاد محصولات خود را می فروشند.
  13. قیمت مرغ در حال کاهش بود، اما دولت کمپین بیش خریدن قیمت مرغ راه انداخت و قیمت را مجددا افزایش داد.
  14. عدم هرگونه تلاشی برای تک نرخی سازی قیمت دلار که مقدمه آرام کردن اقتصادی می باشد.
  15. رها کردن قرارداد 25 ساله با چین که فرصت های زیادی را از اقتصاد ایران دریغ کرده است.
  16. سیاست خارجی به دور از عزت ملی در بحران قفقاز و گستاخی های رژیم باکو.
  17. افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان در سال 1401 علیرغم تورم رسمی 49 درصدی. حقوق کارمندان در سال 1402 تنها 20 درصد افزایش می یابد که به معنای سرکوب دستمزد 80 درصدی کارکنان دولت است.
  18. ادامه بی قانونی در نظام بانکی و عدم تلاش برای ممانعت از خلق پول 5 هزار میلیارد تومانی روزانه به وسیله بانک ها.
  19. فرافکنی درباره منشا تورم به وسیله وزیر اقتصاد و تیم اقتصادی دولت با متهم کردن وام گیرندگان خرد!
  20. انقطاع گفتمانی با مردم با مشغول شدن تیم رسانه ای دولت به امور بی ربط.
  21. عدم توان تصمیم گیری واحد در موضوعات مختلف مانند تعطیلی مدارس و ...

این 21 بند نشان می دهد که عقل هوشمند و تصمیم سازی کابینه باعث ابتر ماندن تصمیم های کلان و صحیح می شود و شاهد دیدن نوعی خودآزادی نظام مند در دولت سید ابراهیم رئیسی هستیم که به سرمایه اجتماعی لطمه وارد کرده و در سال آینده باعث ایجاد بحران در امنیت ملی می شود.

پایان/

۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 24122

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      3 0
      با این روند، دور آینده انتخابات، اگر بهش برسیم، یا خیلی کم رونق تر از ۱۴۰۰ خواهد بود یا اینکه دولت تک دوره ای خواهد شد