منتظر "سیاست درست" افزایش قیمت بنزین باشید

شواهد مشخص و الزامات منطقی اقتصادی حکم می کند که پس از 3 سال سرکوب قیمت بنزین باید منتظر افزایش قیمت بنزین باشید.

به گزارش تحریریه، شواهد مشخص و الزامات منطقی اقتصادی حکم می کند که پس از 3 سال سرکوب قیمت بنزین که باعث افزایش سرسام آور مصرف مصرفانه داخلی و قاچاق به خارج از مرزها شده است، باید منتظر افزایش قیمت بنزین باشیم و راهی غیر از آن وجود ندارد.

جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه تولید روزانه بنزین در کشور به ۱۱۵ میلیون لیتر رسید،‌ گفت:

  1. رشد مصرف بنزین در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ به عدد ۱۱ درصد رسید.
  2. مصرف بنزین در روزهای نخست نوروز امسال از رقم روزانه 144 میلیون و 200 هزار لیتر هم گذشت، در بخش حمل‌ونقل نیز با همکاری نواحی مختلف 24 ساعته در حال توزیع بنزین هستیم.
  3. متأسفانه افزایش مصرف بنزین به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد، در حالی که در سال 1401 افزایش 20 درصدی در مصرف بنزین داشتیم، امسال هم نسبت به پارسال افزایش 11 درصدی داریم و بی‌شک باید در مدیریت مصرف سوخت توجه ویژه شود.

از سال 1397 تاکنون کمتر از 15 درصد به تعداد خودروها اضافه شده است، اما شاهد افزایش 50 درصدی مصرف بنزین هستیم که بخش زیادی از این اضافه مصرف راهی آن سوی مرزها می شود که ارقامی مانند 4 میلیارد دلار تا 7 میلیارد دلار برای آن ذکر می شود که محاسبه دقیق کار دشواری است، اما در اصل قاچاق به دلیل اختلاف قیمت تا 2 هزار درصدی تردیدی وجود ندارد.

نوع افزایش قیمت بنزین در سال 1398 توسط دولت حسن روحانی که به حوادث تلخ آبان آن سال انجامید باعث شده است تا شاهد تثبیت پوپولیستی در 3 و نیم سال پیاپی باشیم که همین مساله به افسارگسیختگی در مصرف انجامیده و بحرانی عمیق ایجاد کرده است که هر چه دیرتر درمان شود باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد. بدتر از همه اینکه دولت های دوازدهم و سیزدهم حتی به اندازه 20 درصد معروف هم حاضر به افزایش قیمت سالانه بنزین نیستند و سیاست سرکوب قیمت بنزین و گازوئیل را در پیش گرفته اند باعث شده است تا این دو حامل انرژی به ارزانترین کالاهای موجود در بازار با قیمت های 1500 و 300 تومان تبدیل شوند. یعنی 3 سنت و 60 صدم سنت! قیمتگذاری شوند که آنها را به جذاب ترین گزینه های دنیا برای قاچاق تبدیل کرده است.

با وضعیت کنونی باید واردات بنزین توسط دولت انجام شود تا بخشی از این بنزین وارد شده به وسیله قاچاقچیان به خارج از مرزها قاچاق شود که به روشنی ایران را به مرکز بلاهت سیاستگذارانه در دنیا تبدیل کرده است. یعنی فاجعه قیمتگذاری غیرتعادلی و بی توجهی به منطق علم اقتصاد باعث شده است تا ذی نفعان رانتی از گزاره هایی مانند رفاه مردم و ... سواسفتاده کرده و فاجعه کنونی را رقم بزنند و در رسانه های وابسته به خود وجود قاچاق را هم منکر هستند!

تورم بالا در اقتصاد کشور در 5 سال اخیر که یکی از ریشه های آن وجود دلار 4200 تومانیبود و در کنار هرج و مرج در نظام بانکی به تورم شدت بخشید، همزمان با تثبیت قیمت حامل های انرژی باعث شده است دولت سیزدهم راهی جز اصلاح قیمت بنزین و گازوئیل نداشته باشد و به همین دلیل ضرورت دارد تا رسانه ها اذهان مردم را برای پذیرش این سیاستگذاری درست آماده کنند و آن هیولا نسازند.

پایان/

۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
کد خبر: 24797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سجاد IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
      2 1
      سلام. تشکر از زحمات و دلسوزی هاتون. خواهش میکنم مثل قدیم ویدیو های بیشتری بارگذاری کنید. چرا ویدیوهاتون از روزی چهارتا رسیده به یکی؟ بنده دسترسی به فیلترشکن ندارم واسه یوتیوب. لطفا ظهره وند عزیز رو هم دعوت کنید. سپاس فراوان
    • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
      0 0
      سلام. تشکر از زحمات و دلسوزی هاتون. خواهش میکنم مثل قدیم ویدیو های بیشتری بارگذاری کنید. چرا ویدیوهاتون از روزی چهارتا رسیده به یکی؟ بنده دسترسی به فیلترشکن ندارم واسه یوتیوب. لطفا ظهره وند عزیز رو هم دعوت کنید. سپاس فراوان
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
      0 0
      وقتی فکر میکنم که دو تا دکترای مهندسی عمران احمدی نژاد و سعید محمد رو کنار گذاشتن و یه قوه قضایی رو گذاشتن برای ریاست جمهور که همان ریاست اقتصاد کشوره،دیگه هر اتفاقی تو اقتصاد کشورم برام قابل هضمه
    • مرتضی IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      1 0
      اگر مردم میدونستن، دولت و مجلس با ارزان بودن دستوری انرژی ( مخصوصا بنزین) ، چه خیانتی میکنه و چه آسیبهای وحشتناکی برای مردم و کشور داره   (بیکاری، مشکلات اقتصادی و پایین بودن دستمزدها، بیماری، مرگ و میرناشی از آلودگی هوا و استفاده زیاد از خودروهای شخصی، کسری بودجه و تورم،  اعصاب خوردی و اتلاف وقت زیاد در ترافیک ، فرونشست زمین، افزایش شدید اختلاف طبقاتی و بدتر از همه خشکسالی که این مملکتو نابود میکنه ) دولت رو مجبور میکردن قیمتا رو اصلاح کنه همه مشکلات بزرگی که بالا شمرده شده تا حد خیلی زیادی با اصلاح قیمت انرژی و سوخت حل میشه