قاچاق روزانه ۴ میلیون لیتر سوخت به پاکستان

روزنامه پاکستانی نوشت در گذشته، قاچاق سوخت از ایران تنها به بلوچستان پاکستان محدود می شد، اما اکنون در دیگر نقاط این کشور نیز سوخت قاچاق به فروش می رسد به نحوی که هر روز ۴ هزار تن سوخت از ایران به پاکستان قاچاق می شود.

به گزارش تحریریه، تارنمای روزنامه پاکستانی «The Express Tribune» نوشت، انجمن فروشندگان نفت پاکستان (PPDA) چند روز قبل اعلام کرد که دلالان نفت از افزایش قاچاق سوخت ایران به پاکستان خبر داده اند و گفته اند که تا ۳۵ درصد از گازوئیل فروخته شده در پاکستان به صورت غیرقانونی از ایران وارد این کشور می شود.

این انجمن گفته است که در گذشته قاچاق سوخت به بلوچستان محدود می شد، اما اکنون سوخت قاچاق شده از ایران به سایر نقاط پاکستان هم راه یافته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، در ماه آوریل، وزارت نیرو از نیروهای امنیتی خواسته بود تا قاچاق سوخت از ایران را متوقف کنند.

قاچاق روزانه ۴ میلیون لیتر سوخت به پاکستان

پاکستان بیشتر تقاضای سوخت خود را از خاورمیانه تامین می کند، اما بخش مهمی از این سوخت از طریق مرزهای غربی آن با ایران نیز به صورت قاچاق وارد می شود.

مسئولین مربوط به این موضوع در اسلام آباد حاضر به پاسخگویی نشدند.

طبق گزارش این روزنامه، پاکستان با یک بحران حاد تراز پرداخت با ذخایر ارزی به سختی کافی برای پوشش واردات یک ماهه مواجه است و اقدامات متعددی از جمله افزایش قیمت سوخت را برای دسترسی به بخشی از کمک ۱.۱ میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول انجام می دهد.

قیمت سوخت در پاکستان در ۱۲ ماه گذشته ۱۴۳ روپیه (معادل ۰.۵۰۴۶ دلار) یا نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. تورم این کشور در آوریل به بالاترین حد خود یعنی ۳۶.۴ درصد رسیده است و همین امر قدرت خرید افراد و شرکت ها را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

سوخت قاچاق ایران، ۳۰ درصد ارزانتر

فروش محصولات نفتی در پاکستان در ماه آوریل نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد کاهش یافته و به ۸.۸ میلیون بشکه رسیده است. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که فروش دیزل نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است. این شامل سوخت قاچاق نمی شود.

بر اساس گزارش S&P Global Commodity Insights، سوخت ایران در هر لیتر حدود ۵۳ روپیه ارزان تر از قیمت رسمی خرده فروشی است.

نمایندگی‌های خصوصی توانسته‌اند با فروش گازوئیل ایران با نرخ ۳۵ روپیه (۰.۱۲۳۵ دلار) در هر لیتر ارزان‌تر از فروشندگان محلی، سود مناسبی کسب کنند.»

landcruiser only) Iran / Baluchestan / Fuel smuggling to Pakistan | Land  cruiser, Cruisers, Diesel

وزارت نیروی پاکستان اعلام کرد که بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز (OGRA)، هر روز حدود ۴۰۰۰ تن سوخت به پاکستان قاچاق می شود که باعث از دست رفتن درآمد کلی حدود ۱۰.۲ میلیارد روپیه در ماه می شود.

انجمن فروشندگان نفت پاکستان PPDA اعلام کرد که سوخت قاچاق ایران به پاکستان آسیب دیگری را هم به این صنعت وارد کرده است، زیرا در حال حاضر آن ها به دلیل فروش پایین خود در حال ورشکستگی هستند.

قاچاق روزانه ۴ میلیون لیتر سوخت به پاکستان

عبدالسمیع خان، رئیس PPDA به رویترز گفت: «من فکر می‌کنم که آنها [دولت] اجازه می‌دهند نفت ایران به کشور قاچاق شود، زیرا کمبود FX (ارز خارجی) وجود دارد. در گذشته سوخت قاچاق فقط به استان بلوچستان پاکستان محدود می شد، اما اکنون در سراسر کشور گسترش یافته است.

با توجه به ارزان‌تر بودن سوخت ایران نسبت به سوخت داخلی، پالایشگاه‌ها در جذب ذخایر با مشکل مواجه هستند.

وزارت انرژی گفت که خطر عدم امنیت عرضه برای محصولاتی غیر از گازوئیل وجود دارد زیرا پالایشگاه ها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت کار می کنند.

در اوایل ماه جاری شرکت پالایشی Attock Refinery Limited به بورس اوراق بهادار پاکستان اعلام کرد که به دلیل فروش پایین، از جمله ورود کالای قاچاق تنها با حدود ۲۵ درصد ظرفیت کار می کند.

پایان/

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 25520

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      0 1
      حالا زور بزنید تا قیمت بنزین چند برابر بشه و مردم بدبخت تر از قبل بشن و بریزم تو خیالم. اما از طرف دیگه ماشین ها در داخل رو هم با چهار برابر قیمت واقعی بچپونید به مردم