شورای امنیت قطعنامه روسیه در مورد تحقیقات "نورد استریم" را تصویب نکرد

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه روسیه در مورد تشکیل کمیسیونی برای بررسی خرابکاری در خطوط لوله نورداستریم را به تصویب نرساند.

به گزارش تحریریه، به نقل از اسپوتنیک، شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه روسیه مبنی بر درخواست از دبیرکل این سازمان برای ایجاد کمیسیون بین المللی برای بررسی شرایط خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم را به دلیل موضع کشورهای غربی به تصویب نرساند.

روسیه، چین و برزیل به این قطعنامه رای مثبت دادند. بقیه کشورها رای ممتنع دادند. این سند برای تصویب، باید 9 رای موافق از 15 رای را دریافت کند، در حالی که هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت (روسیه، چین، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه) نباید مخالف آن باشند.

در صورت تصویب این قطعنامه، شورای امنیت از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد تا "یک کمیسیون مستقل تحقیقاتی بین‌المللی برای انجام تحقیقات جامع، شفاف و بی‌طرفانه در مورد تمام جنبه‌های خرابکاری در خطوط لوله نورداستریم از جمله شناسایی عاملان، حامیان مالی و سازمان دهندگانایجاد کند".

به دبیرکل سازمان ملل 30 روز فرصت داده می شد تا در مورد نحوه تشکیل چنین کمیسیونی به شورای امنیت گزارش دهد. در صورت تصویب، شورای امنیت از "کشورهای عضو سازمان ملل متحد، از جمله کشورهایی که تحقیقات ملی مربوطه خود را انجام می دهند، می خواهد که به طور کامل همکاری کرده و اطلاعات را با کمیسیون به اشتراک بگذارند."

در حال حاضر، سوئد، دانمارک و آلمان در حال انجام تحقیقات خود در مورد این حادثه هستند.

بر اساس این سند، شورای امنیت سازمان ملل همچنین دیگر کشورها را به مشارکت در انجام این گونه تحقیقات مانند این سه کشور تشویق می کرد.

علاوه بر این، همانطور که در پیش نویس قطعنامه آمده است، شورای امنیت تاکید می کند که "همه کسانی که مسئول سازماندهی، تأمین مالی و اجرای این اقدام خرابکارانه هستند، باید پاسخگو باشند".

26 سپتامبر 2022 انفجارهایی در دو خط لوله گاز صادراتی روسیه به اروپا یعنی نورداستریم به وقوع پیوست. آلمان، دانمارک و سوئد خرابکاری هدفمند را رد نکردند. اپراتور Nord Stream AG گزارش داد که وضعیت اضطراری در خطوط لوله گاز بی سابقه است و تخمین زمان تعمیر غیرممکن است. دادستانی کل روسیه پرونده ای را در مورد "اقدام تروریستی بین المللی" آغاز کرد. 31 اکتبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گزارش داد که گازپروم مجاز به بازرسی محل انفجار است و رئیس این شرکت، الکسی میلر، در مورد بازرسی به او گزارش داد. پوتین گفت که انفجار در خط لوله گاز "یک اقدام تروریستی آشکار" است.

سیمور هرش، روزنامه‌نگار آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر، 8 فوریه تحقیقات خود را درباره انفجارهای نورد استریم منتشر کرد. در این تحقیقات به نقل از یک منبع، اظهار داشت که مواد منفجره زیر خطوط لوله گاز روسیه در ژوئن 2022 تحت پوشش رزمایش‌های بالتوپس توسط غواصان نیروی دریایی آمریکا با پشتیبانی متخصصان نروژی کار گذاشته شده بود. به گفته هرش، تصمیم گیری برای انجام این عملیات توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پس از 9 ماه گفتگو با مقامات حوزه امنیت ملی اتخاذ شد. بعدتر، پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده هیچ ارتباطی با انفجار خطوط لوله گاز روسیه در سال گذشته ندارد.

پایان/

۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 24827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =