۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
باکوی نمک‌نشناس

همان توپخانه ای که روزگاری خاندان علیف و آذربایجانی های زنگیلان را نجات داد هنوز می تواند بلای جان اسرائیلی ها و داعشی ها باشد.

به گزارش تحریریه، تارنمای اسپوتنیک در گزارشی به قلم «عماد آبشناس» نوشت، شنیدید می گویند دست برخی نمک ندارد، جریان ما ایرانی ها است.

خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را مطالعه می کردم، در باره سفرش به آذربایجان، آبان 1372، خیلی جالب بود.

زمانی که مرحوم حیدر علییف، پدر الهام، رئیس جمهوری بود.

*طبق همین خاطرات در آن زمان حیدر علییف حتی به ایران پیشنهاد داده بود که نیروهایش را به آذربایجان بفرستد و صراحتا گفته بود که آذربایجان ایرانی است و ایرانی ها باید بیایند از آن در مقابل ارمنی ها دفاع کنند و حتی پیشنهاد اتحاد با ایران را داده بود و...

در آن زمان ارمنی ها در حال پیشروی در خاک آذربایجان بودند و آذربایجانی ها تاب مقاومت در مقابل آنها را نداشتند.

دلیل اصلی اش هم این بود که عموما نیروهای ارمنی که در ارتش شوروی خدمت کرده بودند در رسته های نظامی و جنگی خدمت کرده بودند و تجربه خوبی در جنگ داشتند ولی آذربایجانی ها عموما در رسته های خدماتی خدمت کرده بودند و تجربه جنگ نداشتند.

باکوی نمک‌نشناس

علاوه بر آن لابی های ارمنی در آمریکا واروپا موفق شده بودند حمایت غرب را به دست آورند و علاوه بر دریافت تسلیحات فشارهای سیاسی ایجاد کنند تا آذربایجان با مشکل تامین تسلیحات دفاعی مواجه شود.

کنگره آمریکا قانونی تصویب کرده بود که آذربایجان را به دلیل قتل عام ارمنی ها تحریم تسلیحاتی کرده بود.

*در آن زمان بود که ایران نه فقط انواع و اقسام تسلیحاتی که می توانست در اختیار آذربایجان قرار داد بلکه حتی نیروهای داوطلب ایرانی برای کمک به آذربایجان به آن کشور رفتند و صدها ایرانی در آذربایجان شهید شدند و همانجا خاک شده اند.

یکی از نکاتی که در خاطرات رفسنجانی توجه بنده را جلب کرد این بود که آقای رفسنجانی می گوید برای بازدید از مجروحان جنگی آذربایجانی به بیمارستان نظامی در باکو رفتند و آنجا رئیس بیمارستان از ایشان تشکر می کند که صدها زخمی صعب العلاج آذربایجانی برای علاج به ایران فرستاده شده اند و پس از مداوا و شفا به آذربایجان برگشته اند.

آقای رفسنجانی اشاره می کند که به زیر زمین آن بیمارستان که مجروحان جنگی آذربایجانی در آنجا مداوا می شدند رفته و دیده که اینها بر عکس رزمندگان ایرانی، که در جنگ با عراق مجروح شده بودند، به هیچ وجه روحیه نداشتند و برای اینکه به آنها روحیه بدهد هدایایی از جمله سی هزار روبل به هر کدام از آنها از طرف ایران می دهند.

*سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم برای آموزش سربازان آذربایجانی به آنجا مربی و مستشار اعزام کرد و ده ها هزار نیرو را برای دفاع از آذربایجان آموزش دادند.

در خاطرات مرحوم رفسنجانی در باره سفر مرحوم علییف در تیر 1373 به تهران آمده که وی تقاضا کرده ایران اجازه عبور مجاهدین افغان از ایران به آذربایجان را بدهد و ایران هم این اجازه را داده و علاوه بر آن چیزی حدود 30 ملیون دلار تسلیحات به آذربایجان دادند.

ژنرال نور الدین خوجا یکی از فرماندهان ارتش آذربایجان به صراحت اظهار داشته بود که اگر آتش توپخانه ایران نبود مردم زنگیلان با کشتار مواجه می شدند.

*حتی کار حمایت ایران از آذربایجان در دهه نود میلادی به جایی رسید که ایرانی ها نیروهای خود را در مرزها تجمیع کردند تا اگر پیشروی ارمنی ها ادامه پیدا کنند رسما ورود کنند و اگر کمک داوطلبان ایرانی نبود احتمالا در سال 1994 ارمنی ها به دریای خزر هم رسیده بودند و باکو را هم تصرف کرده بودند.

در آن زمان حتی کار به جایی رسید که آمریکایی ها از طریق سفارت سوئیس در تهران برای ایرانی ها پیغام فرستادند و آنها را از ورود به جنگ بر حذر داشتند وحتی تهدید کردند که اگر ایرانی ها ورود کنند آنها نیز ورود خواهند کرد.

در واقع در آن زمان، زمانی که هیچ کس به داد آذربایجانی ها نمی رسید، ایران بود که به داد آنها رسید و به آنها کمک کرد و هیچ چشم داشتی هم بابت این کمک ها نداشت.

حتی تا مدت ها بحث اینکه آیا باید کمک های ایران علنی شود یا نه مطرح بود و متاسفانه بسیاری به بهانه اینکه اگر این ماجرا علنی شود ممکن است پای دیگران هم به ماجرا باز شود با علنی شدن کمک های ایران به آذربایجان مخالفت می کردند.

*در واقع موجودیت آذربایجان امروزه گروی همان کمک هایی بود که ایران طی سه دهه به آنها کرد، اما حالا می بینیم که آنها آمده اند و با اسرائیل بر علیه ایران متحد شده اند.

جای تاسف دارد که امروزه برخی در باکو در حال پا گذاشتن جای پای زلنسکی ومزدورانش در اوکراین هستند و تلاش دارند همان نقشه هایی که موجب آن شد روسیه مجبور شود عملیات ویژه خود را انجام دهد را در مقابل ایران اجرا کنند.

احتمالا هم اینها می خواهند که ایران هم مجبور شود واکنش نشان دهد و برای تامین امنیت ملی خود دست به عملیات ویژه در آذربایجان بزند.

آنها به خوبی می دانند حضور اسرائیل در خاک آذربایجان چه حساسیتی برای ایران دارد و حال که بحث ائتلاف و اتحاد بر علیه ایران مطرح است دیگر ماجرا بسیار حساستر می باشد.

Azerbaijani embassy opens

اینها تصور می کنند اگر بخواهند وارد درگیری با ایران شوند اسرائیل و ترکیه حاضر خواهند بود جای آنها بجنگند، اما سخت در اشتباه هستند.

*اگر تا به حال ایران واکنش نشان نداده به این دلیل می باشد که فعلا منتظر روسیه است تا جریان را فیصله دهد چون ماجرای حضور اسرائیل و ترکیه در آذربایجان نه فقط برای ایران حساسیت زا است بلکه برای روسیه هم حساسیت زا است.

امروزه اصلی ترین دلیل شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین تلاش اوکراین برای ورود به ناتو است و تصور اینکه ایران و روسیه اجازه خواهند داد ترکیه عضو ناتو و یا اسرائیل همکار ناتو در آن منطقه حضور داشته باشند.

در واقع این عمل آذربایجان بازی با آتش است.

آنها به خوبی می دانند حضور نیروهای ایرانی در مرزهای ارس برای تفریح نیست ولی قطعا ایران ده ها راهکار دیگر برای مقابله با حضور اسرائیل در مرزهای شمالی اش دارد که یکی از آنها واکنش نظامی است.

بر عکس تصور، راهکار های ایران بسیار زیاد است، بسیار بسیار زیاد، در حدی که هیچ کس تصور آن را ندارد.

همین بس کافی است که یادآوری کنیم ده ها هزار نیرویی که برای دفاع از آذربایجان جنگیده اند همه شان آموزش دیده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند و نباید تصور کرد که مردم و ملت آذربایجان تاب حضور داعشی ها و یا اسرائیلی ها در خاک خود را خواهند داشت.

*فراموش نکنید هنوز بسیاری از مردم آذربایجان آرزوی بازگشت به آغوش وطن مادری خود، ایران، را دارند.

همان توپخانه ای که آذربایجانی های زنگیلان را نجات داد هنوز می تواند بلای جان اسرائیلی ها و داعشی ها باشد.

پایان/

۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 24872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      2 2
      استان باکوورژیم جعلی خودخوانده آن بایدیکباروبرای همیشه خاموش شوند.
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      5 2
      استان باکوورژیم جعلی خودخوانده آن بایدیکباروبرای همیشه خاموش شوند.