اوکراین تا زمانی توان مبارزه دارد که آمریکا پول و فناوری آن را تامین کند

رئیس انجمن بین المللی مطالعات استراتژیک و بنیانگذار سرویس اطلاعاتی سیستم اطلاعات جهانی در مصاحبه با اسپوتنیک در مورد افشاگری ها و نشت اطلاعاتی اخیر در آمریکا گفت.

به گزارش تحریریه، به نقل از اسپوتنیک، "گرگوری کوپلی" در این مصاحبه از دلایل، طبعات و پیامدهای این افشاگری اطلاعاتی پرده برداشت.

این افشاگری ها چقدر برای دولت بایدن خطرناک است؟ پیامدهای احتمالی آنها چیست؟

"افشاگری‌ها به دولت بایدن آسیب می‌زند، زیرا واقعیاتی را نشان می دهد که اکنون در اختیار مخاطبان در سراسر جهان قرار گرفته است. دولت بایدن تلاش کرده بود این جنگ را آنطور به تصویر بکشد، که اوکراین تنها با کمک ناچیزی از سوی واشنگتن و اروپایی‌ها می‌تواند در آن پیروز شود. واضح است که دیگر اینطور نیست. البته، دولت بایدن تلاش کرد موضع روسیه را به عنوان موقعیتی با ضررهای گسترده نشان دهد. از همان ابتدا، در بسیاری از حوزه‌های امنیت ملی غرب، افرادی از وزارت دفاع و اطلاعات آمریکا، اروپای غربی و غیره حضور داشتند که احساس می‌کردند اصرار دولت بایدن برای حمایت از اوکراین با نشان دادن یک نیروی نظامی قوی و چهره مصمم نسبت به پکن برای جلوگیری از حمله چین به تایوان، انجام می‌شود".

بلومبرگ امروز گزارش داد که این افشاگری می تواند حمایت آمریکا از اوکراین را پیچیده کند. این نشت اطلاعات دقیقاً چه پیامدهایی دربر خواهد داشت؟

"من فکر می‌کنم که این از طرف بلومبرگ بیش از حد بزرگنمایی شده است. زیرا فکر می کنم حمایت واشنگتن از اوکراین پیشتر شکسته شده است. بله، کاخ سفید و وزارت امور خارجه همچنان در حمایت از رئیس جمهور زلنسکی و اوکراین بسیار فعال هستند. اما بیشتر اعضای دیگر دولت، از جمله وزارت دفاع و غیره، تردیدهایی در مورد تأثیر این امر بر آمادگی آمریکا و البته هزینه حمایت از اوکراین دارند، به ویژه زمانی که مشخص شد فرصت هایی برای راه حل مسالمت آمیز درگیری وجود دارد".

ما با چندین مقام سابق ارتش و اطلاعات ایالات متحده در آخر هفته صحبت کردیم و آنها گفتند که این افشاگری ها نشان دهنده ناامیدی فزاینده در دولت ایالات متحده از ادامه حمایت واشنگتن از اوکراین است. آیا با این ارزیابی موافقید؟

"این دقیقاً همان چیزی است که من در مورد آن صحبت می کردم، اینکه حمایت از ادامه جنگ در حال کاهش است، همچنان به حمایت از اوکراین در جنگ ادامه می دهد. حمایت فقط از سوی کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا صورت می گیرد. همانطور که گفتم در وزارت دفاع اسالات متحده یک روند دائمی وجود دارد که از همان ابتدا علیه حمایت بیش از حد از اوکراین به دلیل آمادگی نظامی ایالات متحده علیه تحرکات چین در اقیانوس آرام و تلاش برای ارعاب آن در تایوان، وجود داشته است".

به نظر شما چه کسی مسئول لو رفتن این اطلاعات است؟

"در این مرحله غیرممکن است که بگوییم چه کسی مسئول این نشت های اطلاعاتی بوده است. این نوع اطلاعات به طور نسبتاً گسترده ای در داخل دولت توزیع می شد، و از آنجا که افراد زیادی از نگرش کاخ سفید نسبت به اوکراین ناامید شده اند، از دیدن عمومی شدن این اطلاعات خوشحال می شدند".

چرا پنتاگون نسبت به حمایت اوکراین تردید بیشتری دارد؟ آیا موضوع فقط چین است؟

"تا حدودی به خاطر موضوع چین و تا حدودی به این دلیل که ارتش ایالات متحده متوجه شده است که برای چندین دهه، گسترش ناتو به سمت شرق، به ویژه شامل اوکراین، باید پاسخی اجتناب ناپذیر از مسکو برای متوقف کردن آن داشته باشد. و یکی از مواردی که من در ادامه برای مخاطبان نظامی آمریکایی توضیح دادم این است که جنگ چیزی است که اوکراین برای آن عمق استراتژیک ندارد و رک و پوست کنده، نیازی وجودی برای ادامه آن مانند مسکو ندارد. ما در واشنگتن گفتیم که روسیه اگر می‌خواهد به عنوان یک قدرت جهانی متحد باقی بماند، باید دسترسی خود را از طریق سرزمین‌های سنتی خود به دریای سیاه و همچنین از طریق خاور دور روسیه به اقیانوس آرام حفظ کند. بدون دسترسی به آب‌های گرم دریای سیاه، بدون دسترسی به اقیانوس آرام و بالتیک، حفظ موقعیت بلندمدت به عنوان یک قدرت بزرگ برای روسیه بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین روسیه نمی تواند در این جنگ شکست بخورد. آنها تمام منابع لازم را صرف نظر از اینکه چقدر طول بکشد به کار می گیرند تا پیروزی در این جنگ علیه کی یف را تضمین کنند".

چرا پنتاگون بیشتر در مورد نگرانی های خود ابراز نظر نکرده است؟

"از آنجایی که پنتاگون به فرمانده کل که رئیس جمهور ایالات متحده است پاسخ می دهد، هر مقام ارشد دفاعی که در انظار عمومی در سرپیچی از دستورات کاخ سفید یا رئیس جمهور صحبت کند، شغل خود را از دست می دهد. به همین سادگی. شما یک زنجیره فرماندهی دارید، مردم در آن زنجیره فرماندهی می مانند و از رئیس جمهور انتقاد نمی کنند، در حالی که هنوز در حال خدمت هستند. آنها می توانند در هنگام بازنشستگی یا استعفا از رئیس جمهور انتقاد کنند، اما نه زمانی که لباس خدمت به تن دارند، همانطور که در روسیه نیز همین وضعیت صدق می کند".

فکر می کنید چرا این نشت اطالاعاتی الان اتفاق افتاده است؟

"فکر می‌کنم همانطور که به جلو رفتیم، به تدریج نشت‌های اطالاعاتی زیادی وجود داشت. اما شکی نیست که در بین مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی، نه تنها در ایالات متحده، بلکه در بین متحدان ایالات متحده، تغییری در این تصور ایجاد شده است که اوکراین دیگر آن چیزی که برای حفظ موقعیت خود در این جنگ لازم است را ندارد. دولت کی یف به معنای واقعی کلمه تنها تا زمانی می تواند با این جنگ مبارزه کند که ایالات متحده پول و فناوری آن را تامین کند. اما حتی در این صورت، نتیجه تنها به تأخیر انداختن امر اجتناب ناپذیر خواهد بود، و آن این است که روسیه پیروز خواهد شد و موقعیتی را حفظ خواهد کرد که دسترسی قوی به دریای سیاه را برای آن فراهم می کند".

فکر می‌کنید فرد/افرادی که پشت این افشاگری قرار دارند، چه قصد و هدفی داشتند؟

"من نمی توانم در مورد دلایل فردی انتشار این سند، به غیر از لحن واقع گرایی لازم برای وارد کردن آن به بحث عمومی و سیاست دولتی در قبال اوکراین، چیزی بگویم. تا به حال، تمام سیاست غرب در قبال جنگ و حمایت از اوکراین بر اساس تبلیغات بسیار گزینشی و مغرضانه بوده است که نشان دهنده این پیان کاخ سفید است که روسیه باید شکست خورده و اوکراین باید محافظت شود. ما اکنون می بینیم که بحث بسیار مفصل تر، پیچیده و متوازن تری در غرب در مورد اهمیت این جنگ و پیامدهای آن برای موقعیت استراتژیک جهانی به طور کلی آغاز شده است. زیرا در حال حاضر، برای ایالات متحده مهم است که به فشار بر پکن ادامه دهد تا از جنگ در تایوان جلوگیری کند".

فکر می کنید در ادامه چه اتفاقی می افتد؟ آیا انتظار دارید اطلاعات بیشتری در مورد اوکراین منتشر شود؟

"همه قدرت های درگیر باید راه هایی برای عقب نشینی بدون از دست دادن اعتبار یا از دست دادن چهره خود بیابند. این موضوع شامل مسکو و کی یف، و همچنین واشنگتن، پاریس، برلین و لندن می شود. همه بازیگران باید راهی برای جستجوی راه حلی بیابند که به آنها اجازه دهد چیزی را حفظ کنند. رئیس‌جمهور زلنسکی می‌داند که اگر راه‌حلی برای حفظ چهره به دست نیاورد، زندگی و موقعیت او بسیار در خطر است".

پایان/

۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 25007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =