مکرون از فتنه‌ ۱۴۰۱ تا احیای برجام

ناظران معتقدند در کنار تقلای فرانسه برای ایجاد رابطه‌ی اقتصادی با چین، اکنون پس از فروکش کردن شعله‌ی فتنه‌ی ۱۴۰۱ در ایران، پاریس مایل است با پکن در مذاکرات هسته‌ای ایران همکاری کند.

به گزارش تحریریه، بر اساس گزارشی از «المانیتور» در بیانیه‌ی مشترک «امانوئل مکرون» و «شی جین‌پینگ» به تلاش‌های مشترک برای احیای برجام اشاره شد.

در این بیانیه آمده هر دو کشور بر تعهد خود به حل‌وفصل سیاسی و دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران تأکید دارند و فرانسه و چین متعهد می‌شوند که برای حفظ تعهد بین‌المللی منع اشاعه‌ی تسلیحات هسته‌ای و قطع‌نامه‌های مربوطه به شورای امنیت هم‌کاری کنند.

«کاترین کولونا» وزیر امور خارجه‌ی فرانسه درحالی‌که همراه مکرون در سفرش به چین بود، در اتفاقی بی‌سابقه با «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود در پکن نیز دیدار کرد.

در بیانیه‌ی وزارت امور خارجه‌ی فرانسه آمد: «کولونا بر خواست فرانسه برای آزادی فوری شش تبعه‌ی فرانسوی تأکید کرد.»

در این گفت‌وگو هم‌چنین به وضعیت ایران، مسایل منطقه‌ای و برنامه‌ی هسته‌ای تهران اشاره شد.

در پاسخ به سؤال المانیتور، این وزارت‌خانه از ارایه‌ی جزییات بیشتر در مورد این دیدار یا دیدارهای آتی بین دیپلمات‌های ایرانی و فرانسوی خودداری کرد.

مکرون از فتنه‌ ۱۴۰۱ تا احیای برجام

نویسنده تصریح کرد سفر سه‌روزه‌ی مکرون نشاندهنده‌ی تقلای فرانسه و اروپا برای مشارکت‌ دادن چین به‌منظور پایان‌ دادن به نبرد اوکراین بود.

حضور روبه‌رشد پکن در عرصه‌ی سیاست بین‌المللی و روابط آن با مسکو، قدرت نرم چین را به مؤلفه‌ای اجتناب‌ناپذیر در غرب‌آسیا و اروپا تبدیل کرده.

هم‌چنین سفر مکرون نشان داد که فارغ از چیزی که رژیم آمریکا بخواهد، فرانسه باید به نقش چین در مورد ایران و مسایل غرب‌آسیا توجه بیشتری کند:

«توافق ماه گذشته‌ی عربستان سعودی و ایران با میانجی‌گری چین، آمریکا و اروپا را تکان داد.»

مکرون در مصاحبه‌ای با «نشریه‌ی پلیتیکو» گفت: «اروپا باید وابستگی خود به آمریکا را کاهش داده و در دنباله‌روی از آمریکا مقاومت کند.»

منظور مکرون طبق تحلیل نویسنده، موضوع تایوان بود اما همین منطق را می‌توان در سایر مسایل نیز به کار برد. مصاحبه‌ی مکرون نشان داد که او برای دیپلماسی مستقل فرانسه آماده است.

امید مکرون به حضور و وساطت چین

نویسنده در خصوص علاقه‌ی خاص رژیم فرانسه به آشوب‌های خیابانی و اغتشاشات در ایران نوشت که «پاریس با متهم‌کردن تهران به نقض حقوق‌بشر، در تصویب تحریم‌های اتحادیه‌ی اروپا علیه ایران نقش مهمی داشت.»

مکرون از فتنه‌ ۱۴۰۱ تا احیای برجام

هم‌چنین بازداشت چند جاسوس و متخلف تبعه‌ی فرانسوی بحران دیپلماتیک را تشدید کرد.

المانیتور ادامه داد فارغ از چیزی که گفته شد پاریس موضع خود را برای گفت‌وگو با تهران به‌منظور دستیابی به توافق جدید حفظ می‌کند.

سپتامبر گذشته مکرون در نیویورک با «سیدابراهیم رییسی» دیدار کرد و مسیرهای سیاسی بین دو کشور هم‌چنان باز است.

به روایت نگارنده الآن چین می‌تواند قطعه‌ی گم‌شده‌ی این جورچین باشد؛ زیرا فرانسه امیدوار است پکن بتواند ایران را برای بازگشت به توافق متقاعد کند.

منبع: کانال اخبار راهبردی

پایان/

۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 25053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =