کسری تجاری فرانسه دو برابر شد

واردات فزاینده انرژی با هزینه های بالا موجب افزایش شکاف تجاری فرانسه و ثبت رکورد کسری تجاری آن شده است.

به گزارش تحریریه، داده های رسمی منتشر شده از سوی دولت فرانسه نشان می دهد کسری تجاری این کشور در سال گذشته تقریباً دو برابر شد و با افزایش هزینه های واردات انرژی به رکورد جدیدی رسید.

کسری تجاری فرانسه از ۸۶ میلیارد یورو در سال گذشته به ۱۶۴ میلیارد یورو (۱۷۶ میلیارد دلار) افزایش یافت که ناشی از بحران انرژی در اتحادیه اروپا بود.

بر اساس داده های وزارت تجارت، ۸۶ درصد از این افزایش به صورت مستقیم به دلیل افزایش واردات نفت، گاز و برق بوده است.

جریان انرژی از روسیه به اتحادیه اروپا در سال گذشته به دلیل آغاز جنگ در اوکراین به پایین ترین سطح تاریخی خود رسید و همین امر قیمت ها را به سطح بی سابقه ای رساند. برای جبران این کمبود، کشورهای اتحادیه اروپا خرید محموله های LNG را از سراسر جهان افزایش داده اند. با این حال، چنین جایگزینی برای منابع انرژی روسیه برای کشورهای اروپایی به شدت پرهزینه تر تمام شد.

کسری تجاری فرانسه دو برابر شد

همانند دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، پاریس واردات خود را با هدف پر کردن انبار گاز خود برای زمستان به سرعت افزایش داد. با افزایش پنج تا ده برابری قیمت گاز نسبت به دو سال پیش، تولیدات صنعتی کشورهای پیشرفته اروپایی در معرض خطر کاهش و رکود قرار گرفته است.

قیمت بالای نفت نیز به کسری بودجه کمک کرده است، زیرا فرانسه به یک واردکننده خالص برق تبدیل شده است. اگرچه تقریبا ۷۰ درصد برق کشور از تولید برق هسته ای تولید می شود با این حال، سال گذشته تعداد بی‌سابقه‌ ای از نیروگاه ‌های هسته‌ای فرانسه برای تعمیر و نگهداری غیرفعال شدند و همین امر خطر قطع برق را به همراه داشته است.

در حالی که فرانسه نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا کمتر به انرژی روسیه وابسته بود اما فقدان تولید برق داخلی که معمولاً توسط نیروگاه‌های هسته‌ای تأمین می‌ شود، این کشور را مجبور به خرید برق از همسایگان خود کرد. بسیاری از این همسایگان برای تولید الکتریسیته به واردات انرژی از روسیه متکی بوده اند.

داده‌ ها نشان می ‌دهد در همان زمان، کاهش ارزش دلار آمریکا هم باعث دردسر دیگری برای اروپا شد و قیمت کالاهای منطقه یورو در بازارهای بین‌المللی را گران ‌تر کرد و همین امر مشکلات در زنجیره تامین را بیشتر نمود و کسری بودجه را هم افزایش داد.

پایان/

۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 24180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =