کاهش مهلت بازگشت ارز صادراتی به ۸۰ روز

مدیر اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی گفت: براساس مصوبه بانک مرکزی مدت زمان بازگشت ارز صادرات شرکت‌هایی از جمله شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و پالایشی از ۱۲۵ روز به ۸۰ روز کاهش یافته است.

به گزارش تحریریه، مدیر کل اداره پایش ارز بانک مرکزی در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر مورخ ۳۱ فروردین گفت: بر اساس قوانین بالا دستی مصوب شورای عالی هماهنگیواقتصادی، قانون اصلاح مبارزه با قانون قاچاق کالا و ارز کلیه صادرکننده‌ها موظف هستند ارز خود را به چرخ اقتصادی برگردانند.

لامعی در ادامه افزود: بر اساس آن هیئت وزیران روش‌های برگشت ارز حاصل از صادرات را مشخص کرده به روش‌های مختلف به صورت ارزی حواله در سامانه نیمایی یا به صورت فروش اسکناس به بانک‌ها یا روش‌هایی دیگری که در آئین نامه مشخص شده است.

وی گفت: از سال ۹۷ در کشور سامانه‌هایی برقرار شد که در آن سامانه مشخص شده که هر صادر کننده به چه شکلی ارز خود را به چرخه اقتصادی برگرداند.

مدیر کل اداره پایش ارز بانک مرکزی در ادامه افزود: بر اساس آمار صادرکنندگان به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ صادرکنندگان بزرگ شامل پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها، پالایش، پالایشگاه‌ها و نظایر آن و گروه دیگر صادرکنندگانی که به عنوان صادرکنندگان خرد می‌شناسیم.

وی افزود: در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ برگشت ارز صادرکنندگان بزرگ بسیار مطلوب بوده است. ۸۰ تا ۸۵ درصد صادرکنندگان بزرگ ایفای تعهد ارزی کرده‌اند. برخی از شرکت‌ها مشکلاتی دارند که این مشکلات موجب شده که یک مقدار در برگشت ارز دچار مشکل شوند.

لامعی با اشاره به مشکلات شرکت‌ها در بازگشت ارز صادراتی گفت: بخشی از مشکلات ناشی از اختلاف‌ها در خصوص ارزش پایه گمرکی و برخی دیگر نیز در پروژه‌های خودشان ارز را استفاده کرده‌اند و به بانک مرکزی احضا نکرده‌اند.

وی گفت: بیشترین مسئله ما در شرکت‌های کوچک و صادرکنندگان خرد است. میانگین این شرکتها که بازگشت ارز صادراتی نکرده‌اند، حدود ۵۰ درصد است. بانک مرکزی از طریق سازمان توسعه تجارت و اتاق‌های بازرگانی با آنها در تماس است.

مدیر اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی در پایان گفت: براساس مصوبه بانک مرکزی شرکت‌ها از جمله شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و پالایشی موظفند مدت زمان بازگشت ارز صادرات را از ۱۲۵ روز به ۸۰ روز کاهش دهند.

پایان/

۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 25195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =