سفر رئیسی به سوریه و اتصال راه آهن ایران به مدیترانه

رسانه آمریکایی نوشت، سفر رئیسی به سوریه اهداف متعددی از نمادین تا استراتژیک را دنبال می‌کند که یکی از جاه طلبی های ایران در زمینه اتصال ریلی به دریای مدیترانه را می تواند عملیاتی سازد.

به گزارش تحریریه، نشریه اقتصادی آمریکایی «فوربس» به تحلیل سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به سوریه پرداخت و در گزارشی نوشت با جابجایی صفحات تکتونیک در چشم‌انداز ژئوپولیتیک خاورمیانه، سفر رئیس‌جمهور ایران از روز گذشته به سوریه، با توجه به این که به نظر می‌رسد ایران در حال کسب نفوذ بیشتر در منطقه است، توجه دقیق را می‌طلبد.

به نوشته این گزارش، «این سفر خبرساز که اولین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به سوریه از زمان سفر محمود احمدی‌نژاد در سال ۲۰۱۰ است، نشان‌دهنده فاز جدید تعمیق روابط بین تهران و دمشق است. با عقب‌نشینی تدریجی آمریکا، چین و روسیه وارد عمل می‌شوند و شبکه پیچیده‌ای از مانورهای دیپلماتیک ایجاد می‌کنند که ایران از آن استفاده می‌کند».

سفری نمادین و در عین حال مهم و استراتژیک

به تحلیل فوربس، سفر رئیسی اهداف متعددی از نمادین تا استراتژیک را دنبال می‌کند و در ادامه آمده است: نمادین از این نظر که «اعلام پیروزی» ایران و سوریه در مقابل ائتلاف ضد اسد چه در داخل و چه در منطقه است. این موضوع بااهمیت است به ویژه با توجه به این که ترکیه، حامی اصلی مخالفان (سوریه) در حال حاضر مشغول مذاکره با دمشق برای عادی‌سازی روابط است.

سفر رئیسی به سوریه و اتصال راه آهن ایران به مدیترانه

به نوشته این گزارش، «تهران و دمشق معتقدند با موفقیت از طوفان تلاش‌های آمریکا برای انزوای دیپلماتیک آن‌ها در منطقه عبور کرده‌اند. این نقطه عطف با خروج سوریه از انزوای دیپلماتیک و عادی‌سازی روابط ایران با کشورهای عرب مشخص می‌شود. این تغییر در حالی رخ می‌دهد که بازیگران منطقه‌ای در پاسخ به پر کردن خلا سیاسی برجا مانده از خروج تدریجی ایالات متحده از منطقه توسط چین و روسیه، تغییر موقعیت می‌دهند. در حالی که متحدان آمریکا در خاورمیانه راه خود را از واشنگتن جدا می‌کنند، پویایی منطقه در حال تغییر است».

به تحلیل فوربس، به لحاظ اقتصادی هم این سفر بر گسترش همکاری بین تهران و دمشق که شامل یاداشت تفاهم همکاری در صنعت نفت است، تاکید می‌کند.

سفر رئیسی به دمشق و پویایی منطقه‌ای

در ادامه این گزارش آمده است: این سفر در حالی انجام می‌شود که کشورهای عربی شامل مصر و عربستان سعودی به عنوان قدرت منطقه‌ای پذیرای اسد شده‌اند. وزرای خارجه آن‌ها به دمشق سفر کرده‌اند و وزیر خارجه سوریه در آوریل سفری تاریخی به ریاض داشت. این تحولات، تلاش‌های آمریکا برای انزوای ایران بخصوص با وجود توافق اخیر ایران و عربستان سعودی به میانجیگری چین را پیچیده می‌کند. وزارت خارجه آمریکا هشدار می‌دهد که تعمیق روابط بین ایران و سوریه باید موجب نگرانی جهان شود.

این گزارش می‌افزاید: ایران همچنین برنامه‌های بلندپروزانه برای روابط خود با سوریه دارد، مثل اتصال شبکه خط‌آهن خود از طریق عراق به بندر لاذقیه سوریه در دریای مدیترانه. این حرکت می‌تواند به طور بالقوه از سوی چین حمایت شود که ابتکار کمربند و جاده آن برای اتصال بازارهای جهانی را تقویت می‌کند.

در بخش دیگری از این گزارش در اشاره به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و ظهور مجدد نفوذ آن، گفته شده که با تسریع تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای سرمایه‌گذاری روی کاهش نفوذ آمریکا، خاورمیانه شاهد تغییر سریع در پویایی قدرت است. عادی‌سازی‌ها با میانجیگری چین و ابتکارهای تحت هدایت روسیه به مهمترین مانورهای دیپلماتیک در منطقه تبدیل شده است

پایان/

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      0 0
      سلام استاد عزیزتر از جانم. فدای قلب مهربون، دانش مفید و اطلاعات کاملتون بشم. لطفا همینجور پرقدرت ادامه بدید. از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای ناراحت و دلسرد نشین که خدا با شماست. لطفا هرروز ویدیو از تحلیل های خودتون بارگذاری کنید چون نمیتونم هرروز نبینمتون. شده درحد یک سلام. من متن نمیخونم ولی همه ی ویدیو هاتون رو میبینم. لطفا از ظهره وند عزیز بیشتر دعوت کنید که ایشون هم مثل شما از نیکان زمانه. این متن رو چندجا کپی مینم تا مطمئن شم تیم زحمت کشتون میبینه. درود به شما.