صادرات تجهیزات نفتی ایرانی با برند اروپا

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت ایران با بیان اینکه ما بارها اعلام کردیم که تفاهمنامه و قرارداد با خارجی‌ها همچنان برای ما مبهم است، گفت: متاسفانه باتوجه به شرایط تحریم صادرات راحت نیست، باید کالا را تغییر نام بدهیم و از مسیر کشور ثالث ارسال کنیم، برخی محصولات ما نیز با برند اروپایی وارد کشورهای هدف می‌شود.

به گزارش تحریریه؛ احسان ثقفی، درباره اوضاع قراردادهای تامین تجهیزات نفتی با سازندگان داخلی اظهار داشت: رویکرد مجموعه وزارت نفت توجه به ساخت داخل است و تاکنون مراودات و تعاملات موثر بوده و حتی واحدهای دیگر نفت از نوآوری و ساخت بار اول حمایت کامل صورت می‌گیرد. علاوه بر آن اگر مراوداتی با خارجی‌ها صورت می‌گیرد که الزام به واردات باشد ما در جریان قرار می‌گیریم و بنا بر این است که همراه با انتقال تکنولوژی باشد و اگر هم ساخت داخل داریم به وزارت نفت اطلاع رسانی می‌کنیم، از طرف دیگر با تعامل و همکاری که در حوزه هیات نظارت با وزارت صمت داریم؛ آنچه در داخل ساخته می‌شود وارد نخواهد شد.

وی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده صادرات تجهیزات به صورت پررنگ در دستور کار قرار گرفته است، افزود: آنچه نگران‌کننده است اینکه ما هنوز از شکل و شمایل و محتوای بخش اقتصادی و صنعتی تفاهمنامه‌ و قرارداد با خارجی‌ها بی‌اطلاع هستیم، بارها به اشکال مختلف مطالبه کردیم که نسبت به کم و کیف این قراردادها اطلاعات داده شود، اما به جایی نرسیده و هنوز نمی‌دانیم سازنده ایرانی کجای ماجراست. ما باید استراتژی را بدانیم تا بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم که با یک ابرپروژه‌هایی مواجه نشویم که شرکت‌های داخلی دیده نشده باشند.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت ایران با بیان اینکه ما بارها اعلام کردیم که تفاهمنامه و قرارداد با خارجی‌ها همچنان برای ما مبهم است، گفت: شاید دلیل ابهام در این قضیه تحریم یا سیاست کلان باشد اما ما انتظار و تاکید داریم که در جریان این موضوعات باشیم شاید حضور ما کمک حال هم باشد.

وی ادامه داد: ما به طور مستقیم و غیرمستقیم به مقام معظم رهبری هم اعلام کردیم و امیدواریم مورد توجه قرار گیرد. طبق دستورالمعل توجه به ساخت داخل مدنظر است و به شکل پررنگ نیز دنبال می‌شود، برخی موارد عملیاتی شده و در برخی موارد هم امیدواریم عملیاتی شود.

ثقفی با تاکید بر اینکه ما نگران واردات تجهیزات نیستیم، بیان داشت: محصولات ساخت ایران به لحاظ کیفی به جایی رسیده که رقابتی است، اما بیشتر نگران زیرساخت‌ها در خصوص کمبود برق و گاز هستیم که مثل گرز و نیزه بر سر تولیدکننده است، اگر در این زمینه عادلانه و همانگونه که با خارجی برخورد می‌شود با سازنده داخلی هم رفتار کنند جای نگرانی نیست.

وی ادامه داد: اکنون واردات اداره‌ شده است، بخشی از واردات که مواد اولیه است و مانعی نیست و بخشی نیز واردات تکنولوژی‌هایی است که در ایران موجود نیست و طبیعتا باید وارد شود، بخشی نیز قاچاق می‌شود و برخی نیز از مبادی رسمی تغییر نام داده و با نام کالای دیگری وارد می‌شود که عمده این شکل از واردات هم از چین است.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت درباره صادرات نیز خاطرنشان کرد: بیشتر صادرات ما به امریکای جنوبی و مشخصا ونزوئلا بوده که سرعت خوبی هم داشت اما باتوجه به تغییراتی که در وزارت نفت ونزوئلا ایجاد شد، اکنون روند تاحدی کند شده است، دیگر مقاصد صادراتی ما آسیای میانه و کشورهای عربی است. اما متاسفانه باتوجه به شرایط تحریم صادرات راحت نیست، باید کالا را تغییر نام بدهیم و از مسیر کشور ثالث ارسال کنیم، برخی محصولات ما نیز با برند اروپایی وارد کشورهای هدف می‌شود.

منبع: ایلنا

پایان/

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 25386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =