کاهش بی‌سابقه وام‌های مسکن در منطقه یورو

تحقیقات بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد که وام‌دهی به دلیل ریسک‌های اعتباری و افزایش نرخ‌های بهره کاهش یافته است و به همین دلیل میزان وام های مسکن در این منطقه به شکل بی سابقه ای کاهش داشته است.

به گزارش تحریریه، «راشا تودی» نوشت، بر اساس گزارش بانک مرکزی اروپا (ECB) بانک‌ها در سراسر منطقه یورو وام‌دهی را در بحبوحه افزایش مستمر هزینه‌های استقراض محدود کرده‌اند.

این گزارش حاکی از آن است که از منظر تاریخی، سرعت کاهش خالص استانداردهای اعتباری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ در بالاترین سطح از زمان بحران بدهی حاکمیتی منطقه یورو در سال ۲۰۱۱ باقی مانده است.

گزارش بانک مرکزی اروپا نشان داد که کاهش تقاضای خالص شرکت‌ها بیشتر از سه ماه گذشته و بزرگترین کاهش از زمان بحران مالی جهانی بوده است. بر این اساس سخت‌تر شدن وام‌ها به شرکت‌ها و خرید مسکن قوی‌تر از انتظار بانک‌ها در سه ماهه قبل بود و همین امر نشان‌دهنده تضعیف مداوم تحرکات مربوط به وام بوده است.

کاهش بی‌سابقه وام‌های مسکن در منطقه یورو

از نظر اقتصادی سطح عمومی نرخ های بهره به عنوان محرک اصلی کاهش تقاضای وام در بحبوحه تشدید سیاست های پولی توسط بانک مرکزی اروپا ذکر شد. سرمایه‌گذاری ثابت ها گرچه پیش از این تأثیر مثبتی بر تقاضای وام داشت، اما اکنون به عنوان یک تضعیف‌کننده قوی مطرح شده است در حالی که تأثیر موجودی‌ها و سرمایه در گردش به طور کلی خنثی شد.

در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، بانک‌ها انتظار دارند که تقاضا برای وام به شرکت‌ها کاهش بیشتریداشته باشد.

کاهش خالص تقاضای وام مسکن با قوت ادامه یافته است و نزدیک به کاهش شدید خالص در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ بود که بالاترین میزان از زمان شروع این بررسی در سال ۲۰۰۳ می باشد. این کاهش ناشی از افزایش نرخ بهره، تضعیف چشم انداز بازار مسکن و پایین بودن سود آن بود.

در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، بانک‌های منطقه یورو انتظار انقباض بیشتر، هرچند معتدل‌تر را برای وام‌های خرید مسکن به خانوارها دارند این انقباض حداقل با سرعتی مشابه با سه ماهه اول کاهش خواهد یافت.

بانک مرکزی اروپا از ژوئیه گذشته نرخ بهره معیار خود را در هفت جلسه متوالی افزایش داده است. این هفته آخرین افزایش ۲۵ واحد پایه را اعلام کرد و آن را به ۳.۲۵ درصد رساند، زیرا بانک مرکزی اتحادیه همچنان می گوید که به مبارزه خود با تورم فزاینده ادامه می دهد.

پایان/

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25467

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =