نهنگ «جاسوس روسی» در سواحل سوئد

یک نهنگ سفید بلوگا که پیش از این به جاسوسی برای نیروی دریایی روسیه متهم شده بود، روز یکشنبه در حال شنا در نزدیکی سواحل سوئد دیده شد.

به گزارش تحریریه، به نقل از یورونیوز، این نهنگ سفید چند متری، اولین بار در سال ۲۰۱۹ میلادی در نزدیکی نروژ دیده شد؛ آنهم در حالی که یک دوربین کوچک با عبارت چاپ شدۀ «سنت پترزبورگ» روی آن، با یک طناب پلاستیکی به دور سرش وصل شده بود.

در آن زمان این سوء ظن را پدید آمد که از او برای جاسوسی استفاده می‌شود.

از آن زمان بود که این نهنگ سفید با نام «Hvaldimir» مشهور شد که در واقع ترکیبی از دو کلمه hval به معنای نهنگ در زبان نروژی و Vladimir است.

زیست‌شناسانی که برای اولین بار «هوالادیمیر» را پیدا کردند، توانستند تسمۀ دور سرش را جدا کنند.

اداره شیلات نروژ نیز گفت احتمالا این نهنگ از منطقه‌ای که زیر نظر نیروی دریایی روسیه بوده و در آنجا آموزش می‌دیده فرار کرده است؛ بویژه آنکه این نهنگ به وجود انسان‌ها عادت کرده بود و به کشتی‌ها نزدیک می‌شد.

مسکو هرگز بطور رسمی دربارۀ این نهنگ اظهارنظری نکرد.

این نهنگ بار دیگر روز یکشنبه در نزدیکی سواحل غرب سوئد دیده شد؛ منطقه‌ای بسیار دورتر از جایی که پیش از این در سال ۲۰۱۹ دیده شده بود.

بنا بر اعلام سباستین استراند، از سازمان «OneWhale» او به سرعت در حال دور شدن از آبهایی بود که بطور طبیعی برای زندگی نهنگ‌های سفید بلوگا مناسب است؛ یعنی آبهای سرد گرینلند و قطب شمال.

دریای بارنتز و اقیانوس اطلس شمالی از مناطق استراتژیک هم برای نیروهایی دریایی غرب و هم روسیه محسوب می‌شوند و زیردریایی‌های بسیاری در این منطقه فعالند.

سباستین استراند می‌گوید: «هنوز نمی‌دانیم که دلیل حرکت او با این سرعت در آبهای این منطقه چه بوده است.»

او احتمال تلاش این نهنگ سفید برای یافتن جفت را رد نمی‌کند و می‌افزاید: «ممکن است هورمون‌ها او را به یافتن یک جفت ترغیب کرده باشند. شاید هم تنهایی؛ زیرا بلوگا حیوانی بسیار اجتماعی است و ممکن است در جستجوی دیگران باشد.»

این نهنگ سفید که پیش از این بررسی‌های نروژی‌ها نشان داده بود از وضعیت سلامت خوبی برخوردار است، در دومین حضورش در آبهای سوئد ظاهری کمی متفاوت داشت و کارشناسان علائم کاهش وزن را در او شناسایی کردند.

پایان/

۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 25772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =