مرکز آمار ایران: کاهش نرخ بیکاری به ۸,۲ درصد / ثبت ۷۲۸ هزار شغل جدید در بهار امسال

مرکز آمار ایران اعلام کرد: در بهار ۱۴۰۲، نرخ بیکاری جمعیت ١٥ ساله و بیشتر، ۸,۲ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۴۱.۲ درصد بوده است.

به گزارش تحریریه، به نقل از مرکز آمار ایران، بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار بهار ١٤٠٢، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۸,۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٤٠١) ، یک درصد کاهش یافته است.

همچنین در بهار ١٤٠٢، به میزان ۴۱,۲ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیشتر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند. یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٤٠١) سه دهم درصد افزایش یافته است.

جمعیت شاغلان ١٥ ساله و بیشتر در این فصل، ٢٤ میلیون و ٣٠٦ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل، ٧٢٨ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١٤٠٢، بخش خدمات با ۵۱,۳ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و بخش‌های صنعت با ۳۳.۱ درصد و کشاورزی با ۱۵.۵ درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این گزارش می‌افزاید: نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله، حاکی از آن است که ۲۱,۶ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ١٤٠٢ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٤٠١) ۲.۴ درصد کاهش یافته است.

همچنین بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در بهار ١٤٠٢، ۱۵,۵ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند که بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار ١٤٠١، به میزان ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

پایان/

۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 26380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =