بحران در بازار جهانی برنج

برقراری محدودیت های صادراتی در هند و آب و هوای خشک در تایلند بازار جهانی مواد غذایی را مختل کرده، به نحوی که قیمت جهانی برنج به بالاترین حد خود در ۱۵ سال اخیر نزدیک شده است.

به گزارش تحریریه، قیمت برنج به بالاترین سطح خود در تقریباً ۱۵ سال اخیر رسیده است، زیرا نگرانی‌ها در مورد عرضه جهانی به دلیل محدود کردن محموله‌های صادرکننده بزرگ هند، افزایش یافته است. علاوه بر این گفته می شود شرایط نامساعد آب و هوایی در آسیای جنوب شرقی هم بر تولید محصولات زراعی تأثیرگذار خواهد بود.

بر اساس داده های انجمن صادرکنندگان برنج تایلند، قیمت برنج سفید ۵ درصد شکسته تایلندی که یک معیار آسیایی است، به ۶۴۸ دلار در هر تن افزایش یاقته که بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۰۸ است.

این افزایش قیمت پس از آن رخ داد که در اواخر جولای هند، به عنوان صادرکننده پیشرو برنج در جهان، محدودیت‌هایی را برای محموله‌های برنج سفید غیر باسماتی اعلام کرد. دولت هند این اقدام را به عنوان تلاشی برای آرام کردن قیمت برنج در داخل کشورش انجام داد زیرا قیمت برنج از اکتبر ۲۰۲۲ بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته بود.

بحران در بازار جهانی برنج

با این حال، ممنوعیت فوق نگرانی هایی را در مورد تورم بیشتر در بازارهای جهانی مواد غذایی ایجاد کرده است زیرا برنج نقش مهمی را در رژیم غذایی میلیاردها انسان به ویژه برای مردم آسیا و آفریقا دارد.

دیگر تهدید برای بازار جهانی برنج از تایلند که وجود دارد دومین تولیدکننده بزرگ جهان است. دولت این کشور کشاورزان را تشویق می‌کنند تا به محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند روی آورند، زیرا این کشور برای شرایط خشک‌تر با شروع وضعیت ال نینو آماده می‌شود. این الگوی اقلیمی چرخه ای موجب کاهش بارندگی در آسیای جنوب شرقی و سایر مناطق خواهد شد و تأثیر منفی بر محصولات کشاورزی دارد.

بحران در بازار جهانی برنج

داده ها نشان می دهد که ال نینو قبلی در سال زراعی ۲۰۱۵/۱۶ سطح زیر کشت برنج تایلند را کاهش داد و تولید برنجدر مقایسه با سال های قبل از آن ۱۶ درصد کاهش یافت.

بر اساس گزارش پایگاه داده «Gro» مجموع بارندگی امسال در مناطق کشت برنج این کشور ۲۳ درصد کمتر از سطح سال گذشته است، با اینحال میزان بارندگی ها هنوز به میانگین ۱۰ ساله نزدیک است.

به گفته «چاروئن لاوتاماتاس» رئیس انجمن صادرکنندگان برنج تایلند، در هفت ماهه اول سال جاری، تایلند ۴.۸ میلیون تن از محصول را با صادرات ماهانه ۷۰۰،۰۰۰ تا ۸۰۰،۰۰۰ تن ارسال کرده است. وی صادرات برنج در سال گذشته را ۷.۷۱ میلیون تن اعلام کرد.

به نقل از رویترز، لاوتاماتاس هفته گذشته در یک نشست مطبوعاتی گفت: بازار جهانی به دلیل سفته بازی در هر بازاری بسیار متلاطم است و بر کشورهایی که قدرتی ندارند، تأثیر می گذارد.

پایان/

۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 26935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =