شکست خواست دشمن برای انزوای اقتصادی ایران/ دولت همسوی تولیدکنندگان است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در شرایط اقتصادی که دشمن برای ضعیف و منزوی کردن اقتصاد ایران تلاش می‌کند، دولت سیزدهم خود را همسوی تولید کننده قرار داده و بر اراده طرف مقابل غلبه کرده و اجازه ضعیف کردن اقتصاد را نداده است.

به گزارش تحریریه، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه سفر یکروزه به استان لرستان، با حضور در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان لرستان در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این استان شرکت کرد.
در این جلسه گزارشی از طرح ملی پایش محیط کسب و کار ارائه و همچنین شاخص محیط کسب و کار بر اساس شرکت‌های دانش‌بنیان تشریح شد.

وزیر اقتصاد در این نشست تاکید کرد: سال‌های سال مدیران دولتی در یک اقتصاد نفتی دولتی‌زده حقوق می‌گرفتند و دغدغه ای نداشتند اما تحریمها در کنار مشکلات برکتی هم داشت و آن اینکه مدیران احساس کردند که باید نسبت به مطالبات بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی حساس باشند.

خاندوزی گفت: این تذکر را به همکاران در بخش‌های مختلف می‌دهیم که از حس بی‌تفاوتی فاصله بگیرند و با تاکیدات رئیس جمهور پیش بردن کار فعالان اقتصادی را مانند کار خودشان ببینند. از استاندار لرستان نیز می‌خواهم که در رتبه‌بندی دستگاه‌ها به این نکته توجه کند و ببیند که کدام دستگاه بیشتر توانسته رضایت تولید کننده را برقرار کند و رتبه بهتری داشته باشد.

وی یادآور شد: تامین برق یکی از معضلات جدی کشور و واحدهای تولیدی است و ما بیش از ۱۵ هزار مگاوات ناترازی داشتیم که ۷۰۰۰ مگاوات از این ۱۵ هزار مگاوات را در دو سال گذشته دولت سیزدهم با عرضه و تولید بیشتر پوشش دادیم و ما هم به وسع خودمان آماده‌ایم از امکانات تبصره ۱۸ در این زمینه استفاده کنیم و یا از استان‌هایی که در این زمینه وضعیت بهتری دارند، کمک گرفته شود و البته در زمینه تقاضا و موضوع بهره‌وری در مصرف انرژی نیز پذیرای پیشنهادات همه فعالان هستیم.

وی با بیان اینکه مصرف کنندگان بزرگ را به روش های دیگر برای الزام به تأمین و ایجاد نیروگاه کمک خواهیم کرد، اضافه کرد: در شرایط تحریم که تقاضای ارز وارداتی بیشتر است، چاره ای جز به پیمان سپاری با نرخ عادلانه نداریم ، بر این اساس از طریق بانک مرکزی اقدام می‌شود و امیدواریم همکاری لازم را انجام دهد.

خاندوزی ادامه داد: در خصوص مسئله توزیع مالیات بر ارزش افزوده شهرداری‌ها ایرادی وارد است که ما به وسع خودمان تلاش میکنیم عوارض آلایندگی ها را منوط به پروژه‌های عمرانی کنیم، اما در شهرهای کوچک نوع کسب و کارها اجازه ارزش افزوده زیاد را نمی‌دهد و این نکته درستی است و نیازمند این است که نمایندگان در مجلس و یا دیگر قانونگذاران در این زمینه تصمیم‌گیری کنند و ما هم آماده‌ایم که خودمان در این زمینه پیشنهادات قانونی بدهیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: باید به سمت نظام انگیزشی ارائه قیمت عادلانه حرکت کنیم، هدف‌گذاری کنترل نقدینگی کشور در حال تحمیل مواردی است که بانک ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

خاندوزی بیان کرد: رشد تولید و مهار تورم براساس بیانات رهبری ضروری است و جداگانه نمی‌تواند هرکدام را پیش برد، باید برای محقق شدن شعار سال تلاش کرد.

وی گفت: ضعیف ماندن و منزوی کردن اقتصاد ایران، هدف دشمنان است اما دولت سیزدهم در کنار تولیدکنندگان است تا اقتصاد ایران قوی بماند، تلاش استکبار بی فایده بوده و گشایش های بین‌المللی یکی پس از دیگری انجام می‌شود.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: سال زراعی جدید قیمت گذاری محصولات کشاورزی به نحوی خواهد بود تا رکورد ۱۴۰۲ شکسته شود، تاخیر در پرداخت های کشاورزان قابل قبول نیست، اما باید صنعتگران، کشاورزان، تولیدکنندگان را امیدوار کرد.

خاندوزی همچنین گفت: در خصوص مسئله توزیع مالیات بر ارزش افزوده شهرداری‌ها ایرادی وارد است که ما به وسع خودمان تلاش میکنیم عوارض آلایندگی ها را منوط به پروژه‌های عمرانی کنیم، اما در شهرهای کوچک نوع کسب و کارها اجازه ارزش افزوده زیاد را نمی‌دهد و این نکته درستی است و نیازمند این است که نمایندگان در مجلس و یا دیگر قانونگذاران در این زمینه تصمیم‌گیری کنند و ما هم آماده‌ایم که خودمان در این زمینه پیشنهادات قانونی بدهیم.

وزیر اقتصاد در این نشست همچنین با اشاره به مسائل و مطالباتی که از سوی فعالان اقتصادی مطرح شد، اظهار کرد: در برخی موارد مورد اشاره در جلسه امروز مانند مسائل مالیاتی و یا مسائل مربوط به وام و تسهیلات بانک ملی و یا نساجی بروجرد، فعالان بعد از نشست می توانند با مسئول مالیاتی یا مدیرعامل بانک ملی مشکلات را حل و فصل کنند.

وی افزود: موضوع حضور نماینده بخش خصوصی در تصمیمات را داشتیم که لازم به ذکر است که ما هر هفته در کمیسیون اقتصادی دولت، نماینده بخش خصوص را دعوت میکنیم. بقیه اصناف نیز اگر تمایل داشته باشند، آمادگی دعوت از آنها را نیز داریم.

وی گفت: در خصوص موضوع صرافی‌ها نیز با همکاری آقای نجارزاده اولین صرافی استان لرستان را به عنوان شعبه صرافی ملی در هفته های آتی برقرار خواهیم کرد. در خصوص بورس منطقه ای هم از رییس سازمان بورس میخواهیم که به زودی بورس منطقه‌ای را در این استان فعال کند.

وزیر اقتصاد بیان کرد: در خصوص اوراق گام هم ایرادی در فرایندها بود که بین بانک مرکزی و سازمان بورس باید در این زمینه جلسه‌ای برقرار شده و این ایراد برطرف شود.

وزیر اقتصاد گفت: در خصوص مشکلات بازپرداخت تسهیلات مرغداران نیز از فعالان و مسئولان می‌خواهیم که فهرستی از مرغداران تهیه شود و از مدیرعامل بانک کشاورزی نیز می‌خواهیم تا در این زمینه استمهال مجدد داده شود. در خصوص تاسیسات گردشگری نیز اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

ابراهیمی معاون اقتصادی استاندار لرستان نیز در خصوص مجوز بخشودگی‌های مالیاتی، تخصیص منابع تبصره ای، ایجاد بازار سرمایه در استان و برخی واحدها که امکان تامین اعتبار در استان را ندارند، صحبت کرد.

وی خواستار شد که از گمرک منطقه ویژه اقتصادی ازنا در شهرهای اطراف استفاده شود.

ناترازی انرژی و امهال وامهای مرغداری‌ها و منابع و مصارف بانک‌ها و عدم اجرای ماده ۲٠ رفع موانع تولید از دیگر موضوعات مطرح‌شده توسط ابراهیمی بود.

فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز در این نشست توضیح داد: مجموع سرمایه گذاری که در طرحهای استان لرستان انجام شده، حدود ۲ هزار میلیارد تومان است و سه طرح نیز با ۱٠ هزار میلیارد تومان شروع به کار کرده اند که خود این یک طرح موجب اشتغالزایی ۵ هزار نفر خواهند شد.

در این نشست، فعالان کسب و کار و صنایع استان لرستان در حوزه‌های مختلف حضور داشتند و موانع پیش روی فعالیت خود و مشکلات و مسائل پیش رو را عنوان کردند.

پایان/

۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 27151

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =