دولت ناتوان بالاخره یک عدد ماشین فروخت!

در روز دوشنبه 6 شهریور نخستین خودروی وارداتی سال جاری تحویل مشتری شد، در این مراسم، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که برنامه ما برای کنترل بازار خودرو عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودرو است!

به گزارش تحریریه، مراسمی در روز جاری برگزار شد که به تنهایی برای قضاوت درباره سطح کیفیت مدیریت در دولت سیزدهم کفایت می کند و کاری که حدود 900 هزار بار در گذشته انجام شده است به صورت مراسم برای بار 900001 ام انجام شد.

عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در مراسم تحویل نخستین خودرو وارداتی که در نمایشگاه بین‌المللی تهران (نمایشگاه روایت خدمت) برگزار شد، به مانند مدیران دولت رئیسی در دو سال اخیر شروع به طرح ادعاهای تکراری کرد و گفت:

  1. سیاست وزارت صمت تمرکز به تولید و ایجاد اشتغال است و این سیاست‌ خدشه‌ناپذیر است، زیرا این سیاست، سیاستی است که مقام معظم رهبری ابلاغ نمودند و کشور نیز از اول انقلاب تا کنون از آن حمایت کرده است، به طوری که نتیجه این سیاست این بوده که تا کنون رشد بسیار خوبی در صنایع مختلف داشته باشیم و امروز به عنوان کشور صنعتی در دنیا صاحب رتبه هستیم. ما امروز سازنده توربین و تجهیزات نیروگاهی هستیم(هنوز گمان می کند که مدیرعامل مپنا است) و در زمینه‌های نانوتکنولوژی پیشرفت خوبی داشته‌ایم، بنابراین وقت آن رسیده تا در زمینه خودرو به نقطه خوب و امیدبخشی برای مردم دست یابیم.
  2. برای اینکه بازار را توسعه و رقابت را سالم کنیم و از ساخت داخل حمایت کنیم واردات خودرو را در دستور کار قرار داده‌ایم و خودروسازان باید بتوانند با توجه به تعرفه‌های تعیین شده رقابت کنند و شرایط را برای مردم بهتر سازند.
  3. آئین‌نامه واردات خودروی کارکرده به هیأت دولت ارسال شده است.
  4. بر اساس سیاست‌های اعلامی، سیاست ما این است که به سمت خروج از تصدی‌گری حرکت کنیم و دولت به عنوان حکمران مطالبه‌گری خودش را از سوی مردم مطرح کند.
  5. در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به اینکه بیش از 30 هزار نفر برای خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند وا کنون 6 ماه از زمان ثبت‌نام آنها گذشته است، زمان تحویل این خودروها چه زمانی خواهد بود، گفت:‌ همان طور که مشاهده کردید، امروز اولین خودروی وارداتی به مشتری تحویل داده شد. امروز هم به همین منظور در اینجا حضور دارم و از خودروسازان مطالبه همین مسأله داشته‌ایم و امیدواریم ظرف چند ماه آینده همه خودروهای ثبت‌نام شده تحویل شود و برای مردم هم زمینه برای ثبت‌نام این خودروها فراهم شود. امیدواریم خودروهای وارداتی ظرف سه تا چهار ماه آینده تحویل متقاضیان شود.
  6. ما هیچ رانتی برای هیچ شرکتی نداریم بلکه ضوابط تعیین کرده‌ایم که بر اساس آن همه می‌توانن از این امتیاز استفاده کنند و خودروسازان به این جهت در اولویت خودرو قرار گرفته‌اند که خودروها را داخلی‌سازی کنند و هدف ما این است که شغل ایجاد کنیم و رقابت سالم داشته باشیم.
  7. فعلا برنامه ما برای کنترل عرضه خودرو در سامانه یکپارچه است.(تبدیل دولت به بنگاه ماشین فروشی)
  8. همه هدف ما این است و هدف ما این است که شرایط را با شرایط جهانی منطبق کنیم، بنابراین تلاش می‌کنیم مردم دسترسی بهتری به خودروهای خوب داخلی با قیمت مناسب داشته باشند و منظور ما از قیمت مناسب قیمت استاندارد جهانی است. ما در زمینه خودرو به سمت برقی‌سازی در حال حرکت هستیم و با توجه به مشکلات زیست‌محیطی باید روی این موضوع تمرکز کنیم. از طرفی خودروهای برقی و هیبریدی به شدت اقتصادی هستند، لذا ساخت داخلی خودروهای برقی را در دستور کار شرکت‌ها قرار داده‌ایم و در هفته دولت نیز نزدیک 100 ایستگاه شارژ سریع خودروهای برقی در تهران افتتاح می‌شود و امیدواریم تا پایان سال تعداد این ایستگاه‌ها به 5 هزار برسد.
  9. هنوز تعرفه‌ها جای بهبود دارد خصوصا در مورد خودروهای برقی تعرفه‌های بسیار مخففی را در نظر گرفته‌ایم. پیشنهاد ما برای تعرفه واردات خودروهای برقی 4 درصد است ضمن اینکه حتی برای واردات این خودروها تعرفه صفر را نیز پیشنهاد داده‌ایم و برای خودروهای هیبرید پلاگین پیشنهاد ما تعرفه 14 تا 15 درصد است و در مورد خودروهای هیبرید نیز پیشنهاد ما بین 14 تا 16 درصد است که البته باید مراحل قانونی را برای تصویب طی کند.

پایان/

۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27184

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سعید 1 IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      0 0
      گزارشی هم در مورد خودروهای برقی بروید. واقعیت این است که بیشتر خودروسازان مطرح دنیا تازه وارد بحث تولید خودروی برقی شده اند. بسیاری از این خودروها بسیار کوچک و کم توان هستند و به زحمت امکان کاربری در شهر را دارند و به هیچ وجه امکان ورود به جاده های خارج شهر را ندارند و قیمت چندان مناسب و اقتصادی هم ندارند. خودروهای برقی بزرگتر و معقول تر هم بسیار گران هستند و تقریبا در خود کشور تولید کننده هم لوکس حساب می شوند. اینکه دولت ابرام و پافشاری به واردات خودروهایی دارد که نه از نظر اقتصادی و نه از نظر عملکردی به درد مردم کشور نمی خورد و از آن سو تعرفه خودروهای درون سوز را به شدت بالا برده نشان از این دارد که دولت نمی خواهد اجازه واردات و ارزان شدن خودرو را بدهد، درست برخلاف آنچه که ادعا می کند و شعار می دهد. رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون، در اینجا هم رفتار و گفتار دولتمردان از واقعیت و تمایلات درونیشان خبر می دهد.