رانت ها طبق طبق، اما 1 میلیارد دلار پول گندمکاران پر!

دولت سید ابراهیم رئیسی حدود 30 میلیارد دلار با نرخ 28500 تومان به واردکنندگان تخصیص داده است، اما برای 1 میلیارد دلار طلب گندمکاران، تغافل می کند.

به گزارش تحریریه، دولت سید ابراهیم رئیسی حدود 30 میلیارد دلار با نرخ 28500 تومان به واردکنندگان با بهانه تکراری واردات کالاهای اساسی تخصیص داده است، اما برای 1 میلیارد دلار طلب گندمکاران، که اساسی ترین کالا را تولید کرده اند تغافل می کند.

‌پس از 6 ماه هنوز 48 هزار میلیارد تومان از پول گندمکاران پرداخت نشده است‌، ‌ابراهیم مرادزاده کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: 4 اشکال اساسی در پیش‌بینی‌های سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی در نحوه پرداخت مطالبات گندمکاران وجود داشت نخست اینکه اعتباری که در نظر گرفته بودند بر پایه قیمت اولیه 11500 تومان بود که بعدا این قیمت به 15 هزار تومان افزایش یافت، دوم اینکه پیش‌بینی خرید گندم به میزان 8.5 میلیون تن بود و اعتبار هم برای این میزان منظور شده بود، سوم اینکه اعتبار خرید تضمینی گندم از محل درآمدهای نفتی بود که از نظر متخصصان وصول آن سخت بود و بهتر بود که از محل درآمدهای مالیاتی که سهل الوصول‌تر است در نظر گرفته شود و چهارم اینکه قانون اعتبار گندم را سالانه دیده در حالی که پول گندمکار باید بلافاصله تسویه شود، برداشت گندم هم نهایتا شهریورماه به پایان می‌رسد.

عدم پرداخت پول کشاورزان گندمکار که کالای خود را به دولت تحویل داده اند و در مقابل پرداخت میلیاردها دلار ارز رانتی به واردکنندگان نشان می دهد که دولت علاقه ای به حمایت از تولید داخل و تحقق خودکفایی ندارد و سیاست واقعی آن توزیع رانت و حمایت از واردات است.

نکته جالب در ماجرای خرید گندم این است که کشور با کمبود گندم مواجه است، اما دولت با برافراشتن پرچم خرید تضمینی! اینگونه وانمود می کند که به گندم نیاز ندارد و از روی لطف اقدام به خرید گندم از کشاورزان ایرانی می کند.

پایان/

۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 27298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =