پس از پایان اغتشاشات، منجمدشدن مسئله اوکراین و تحمیل فشار فزاینده‌ به کشورهای اروپائی، آن‌ها از موضع قبلی عقب‌نشینی کرده و خود را آماده‌ی بازگشت به توافق هسته‌ای نشان دادند.

به گزارش تحریریه، روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات، پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام نکاتی را مطرح کرده و گفت: «گفت‌وگوهای ما به مقدار زیادی با طرف‌های مقابل برجامی انجام شده و روی کاغذ آمده است و سندی معروف به «سند سپتامبر» بین ما و طرف‌های مقابل آماده است».

وی در همین راستا اغتشاشات سال گذشته و جنگ اوکراین را به مثابه تحولات و وقایعی موثر در تعویق این مذاکرات تلقی کرده و از آن‌ها به عنوان اهرم‌هایی برای ایجاد فشار بیشتر به ایران یاد کرد. اهرم‌هایی که طرفین از آن به مثابه فرصتی برای تحمیل شروط متعدد استفاده کرده و تا پایان قائله مذکور نیز برآن پافشاری می‌کردند.
نکته‌ی جالب اما این است که پس از پایان اغتشاشات و ایضا منجمدشدن مسئله اوکراین و تحمیل فشار فزاینده‌ به کشورهای اروپائی، آن‌ها از موضع قبلی عقب‌نشینی کرده و خود را آماده‌ی بازگشت به توافق هسته‌ای نشان دادند. در همین راستا به گزارش فرانس ۲۴، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی سالانه خود در جمع سفرای این کشور گفت: «ما می‌خواهیم در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران شفافیت داشته باشیم و به توافق هسته‌ای بازگردیم.»
پایان اغتشاشات، پایان رجزخوانی‌ها/ اروپائی‌ها فرصت مذاکرات سپتامبر را سوزاندند
همچنین طبق آمار 5 ماهه ابتدایی سال که گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌کند، آلمان به جمع پنج کشور برتر صادر کننده کالا و خدمات به ایران پیوسته و در جمع شرکای تجاری ایران نیز تغییراتی ایجاد شده است. این خود نشان از تغییر اوضاع و تفاوت آن نسبت به گذشته داشته و معادلات به نحو دیگری رقم خورده است.
به هرروی باید گفت که طرف اروپائی با ماهی گرفتن از آب گل‌آلود اغتشاشات سال گذشته که شکست و جمع‌شدن فوری آن قابل پیش‌بینی بود، فرصت مذاکرات سپتامبر را سوزانده و اکنون با موضعی تدافعی درپی ایجاد شرایط متفاوتی شده است.
ناصرکنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در همین راستا ضمن توضیح این نکته که سند سپتامبر، سند جدیدی به شمار نمی‌رود و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده که برخی تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلف و بعضا نادرستی را در رسانه‌ها به همراه داشته، گفت: «آخرین پیش نویس مذاکرات برجامی در چارچوب برجام در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) آماده جمع بندی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام بود، اما دولت آمریکا و شرکای اروپایی آن در یک محاسبه غلط با نگاه به اغتشاشات داخلی ایران و سرمایه گذاری بر این اغتشاشات و با نیم نگاهی به تحولات اوکراین، در آن مقطع با فرصت سوزی و از میان بردن یک فرصت، از نهایی کردن آن روند مذاکرات و جمع بندی آن سر باز زدند و بار دیگر نشان دادند که از اراده سیاسی و حقیقی لازم برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق برخوردار نیستند و مایل نیستند تعهداتشان را مسؤولانه به عهده گرفته و انجام دهند».
پایان اغتشاشات، پایان رجزخوانی‌ها/ اروپائی‌ها فرصت مذاکرات سپتامبر را سوزاندند
به هرروی باید به این نکته اشاره کرد که ایران برخلاف ادعای رسانه‌های غربی، علاوه بر طی کردن مسیر دیپلماتیک، بدون توجه و معطل ماندن تحقق مذاکرات برجامی، از طرق مختلف و با حضور و عضویت در اجلاس‌ها و سازمان‌های بین‌المللی به دنبال بی‌اثر کردن هرچه بیشتر تحریم‌ها بوده است. این مسئله را می‌توان با محاسبه‌ی فروش نفت و همچنین برآورد نحوه‌ی مراودات و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف، اثبات کرده و نشان داد که ایران نه منتظر برجام مانده و نه گوشه‌ی چشمی به التفات آمریکا داشته است.
ناصر کنعانی در همین خصوص گفت: «اظهارات رسانه‌ای ممکن است با اهدافی مطرح شود. ایران بارها اعلام کرده علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماتیک معطل مذاکرات برجامی هم باقی نمی‌ماند و بی اثر کردن تحریم‌ها را با جدیت دنبال خواهد کرد و منتظر برجام یا نگاه دولت آمریکا در ارتباط با روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر نمی‌ماند».
وی ادامه داد: «ما نسبت به احقاق حقوق ملت ایران از تمامی روش‌های قانونی استفاده می‌کنیم. ایران در روند مناسبات خودش از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و دولت‌های زیادی به دنبال ارتقاء همکاری‌ها هستند».
کنعانی بیان کرد: «ما توانستیم به رغم تحریم‌ها هم نفت خود را صادر کنیم و هم جایگاه خودمان را حفظ کنیم. تحریم‌های ظالمانه بی‌تردید محدودیت‌هایی برای ایران و شرکا ایجاد کرده اما ایران نشان داد به تحریم‌ها محدود نخواهند ماند».
منبع: رجانیوز
پایان/
۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 27311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =