تایوان اولین خط قرمز پکن در روابط آمریکا

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که تایوان، اولین خط قرمز پکن در روابط با واشنگتن است.

به گزارش تحریریه، «وانگ یی» با بیان این مطلب، افزود: کاخ سفید باید بر توافقات سران دو کشور و تعهدات خود مبنی بر عدم حمایت از جدایی طلبان تایوان پایبند باشند.

وانگ گفت: توسعه اقتصادی چین که حق مشروع مردم این کشور است، را نمی توان سلب کرد.

خبرگزاری شینهوا در رابطه با دیدار «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا نوشت: دو طرف توافق کردند در راستای پیشبرد توافقات سران چین و آمریکا در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در جزیره بالی اندونزی، تبادلات و مبادلات در سطح بالای، رایزنی بین دو کشور در امور آسیا و اقیانوسیه، امور دریایی و سیاست های خارجی را ادامه دهند.

شینهوا افزود: مقامات چینی و آمریکایی بر حمایت و تسهیل نموندن رفت و آمد شهروندان دو کشور، مسائل امنیت جهانی و منطقه‌ای و همچنین جنگ اوکراین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این رسانه چینی خاطرنشان کرد که دو طرف گفت و گوی های صریح، اساسی و سازنده در راستای بهبودی روابط دو جانبه چین و آمریکا انجام داده اند.

سالیوان و وانگ در ۲۵ و ۲۵ شهریور در جمهوری مالت همدیگر ملاقات کردند.

به گزارش ایرنا، پیش بینی می شود این جلسات، مقدمه ای برای دیدار سران دو کشور چین و آمریکا باشند که وانشگتن امیداراست که این دیدار در پائیز سال جاری اتفاق بیافتند تا زمینه ساز بهبود روابط پکن با واشنگتن باشد.

بعد از اینکه یک فروند جنگنده آمریکایی در آب های ساحلی کارولینای جنوبی یک فروند بالن غیرنظامی چینی را ساقط کرد، روابط بین دو کشور تقریبا قطع و از آن زمان تا حال هیچ گفت و گویی بین سران دو کشور صورت نگرفته است.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گفت: انتظار می‌رود روسای جمهوری آمریکا و چین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز جلسات مشترکی داشته باشند.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه(۲۶ شهریور) گفت: «هان ژنگ» معاون رئیس جمهوری چین در مجمع عمومی امسال سازمان ملل شرکت خواهد کرد.

وی افزود: بعید است که ملاقاتی بین مقامات دو کشور در حاشیه این نشست صورت بگیرد.

پایان/

۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 27476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =