درآمد نفتی و دلار گران!

رشد صادرات نفت توام با قیمت نفت بالا، ۸۰ میلیارد دلار درآمد ارزی و ۲۰ میلیارد دلار مازاد ارزی برای اقتصاد ایران به ارمغان آورده است.

رشد صادرات نفت توام با قیمت نفت بالا، ۸۰ میلیارد دلار درآمد ارزی و ۲۰ میلیارد دلار مازاد ارزی برای اقتصاد ایران به ارمغان آورده است.

در دهه نود شمسی، درآمد ارزی ایران تفاوت چندانی با دهه هشتاد نداشت، اما قیمت دلار بیش از ۱۰ برابر نسبت به این دهه صعود کرد و حتی پیک های تاریخی ۸ سال جنگ یا اشغال کشور توسط متفقین را پشت سر گذاشت.

این که با وجود درآمدها و مازاد ارزی قیمت دلار پایین نمی آید و با تمهیداتی کف قیمتی آن حفظ می شود، نشان می دهد که صعود قیمت دلار بیش از هر چیز یک تصمیم و اراده داخلی است. اگر جز این بود دستمزدها سرکوب نمی شد، که در مقایسه در ترکیه حداقل حقوق متناسب با ارز بالا رفته است.گروهی سفته باز و نوسان گیر و در اصل لباس شخصی های اقتصادی از هم اکنون با ترامپ هراسی … وعده قیمت های بالای دلار و… می دهند (در آمریکا این قدر مردم درگیر نیستند!)، که در راستای تامین منافع اقلیت رانتی-رفاقتی-غارتی است.

نظم نوین جهانی و بلوک بندی های جدید شکل گرفته و در حال تکوین است و دنیای امروز و فردا با دنیای ۴ سال پیش متفاوت خواهد بود.

پایان/

۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 27477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =