پیامدهای اقتصادی طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی

عملیات نظامی طوفان الاقصی در کنار شکاف های اجتماعی و سیاسی در اسرائیل به ویژه اختلاف ها در طرح اصلاحات قضایی منجر به کاهش بیشتر ارزش شکل و خسارت اقتصادی عمیق منجر می شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در بخشی از گزارش خود درباره تحولات اخیر فلسطین و تاثیر عملیات «طوفان الاقصی» بر روی اوضاع اقتصادی رژیم صهیونیستی نوشت، پس از آنکه گردان های «القسام» شاخه نظامی جنبش حماس روز شنبه در پاسخ به جنایت های رژیم صهیونیستی در حق مردم فلسطین، عملیات طوفان الاقصی را آغاز کردند، شِکِل «واحد پول رژیم صهیونیستی» به پایین ترین سطح خود در برابر دلار آمریکا طی ۸ سال گذشته رسیده است. در آخرین معاملات آسیایی، قیمت شکل بیش از ۳ درصد در برابر دلار پایین آمد.

با این رویداد شکل بار دیگر امسال ضربه خورده است. پیش از این هم ارزش پول این رژیم به دلیل طرح اصلاحات قضایی و تصویب آن در کنست سقوط کرده بود.

روز یکشنبه گذشته تارنمای «گلوبس» که مسائل اقتصادی رژیم صهیونیستی را دنبال می کند، نوشت: حمله حماس در کنار شکاف های اجتماعی و سیاسی در اسرائیل به ویژه اختلاف ها در طرح اصلاحات قضایی منجر به کاهش بیشتر ارزش شکل خواهد شد.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، ارزش شکل در حالی سقوط کرده است که بورس این رژیم هم در نخستین معاملات آغاز هفته جاری به نسبت ۸.۰۴ درصد تنزل پیدا کرد و بخش های بیمه، سرمایه گذاری، ساخت و ساز و بانک ها از این موضوع به شدت تاثیر پذیرفتند.

روزنامه «صدی البلد» مصر هم در گزارشی با عنوان «فروپاشی اقتصادی رژیم اسرائیل» نوشت بورس تل آویو روزانه بیشترین زیان ها را متحمل می شود. سهام های رژیم اسرائیل روز دوشنبه ۱۶ میلیارد دلار از ارزش بازاری خود را از دست دادند.

پیامدهای اقتصادی طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی

بانک مرکزی این رژیم هم روز دوشنبه اعلام کرد قصد دارد با هدف کاهش نوسانات ارز داخلی حدود ۳۰ میلیارد دلار در بازار ارز خارجی به فروش برساند. این بانک در تارنمای الکترونیکی خود اعلام کرد برای کاهش نوسانات شکل و فراهم کردن نقدینگی لازم برای تداوم کار در بازار طی روزهای آینده در بازارهای ارز وارد خواهد شد. این در حالی است که سهام های اصلی در تل اویو به طور گسترده ای کاهش پیدا کردند و شاخص های بورس تلاویو تقریبا ۷ درصد کاهش پیدا کرد و ارزش دارایی های دولتی نیز به میزان ۳ درصد کمتر شد.

پیش بینی می شود که عملیات طوفان الاقصی تاثیرات منفی و خسارت های هنفگتی برای اقتصاد رژیم اسرائیل به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر برپایه گزارشی که روزنامه عبری زبان «یدیعوت احرونوت» منتشر کرد برآوردهای اولیه وزارت امور مالی اسرائیل نشان می دهد در روز نخست آغاز عملیات طوفان الاقصی دارایی های اسرائیل بیش از ۳۰ میلیون دلار خسارت دیده اند.

در پایان باید این نکته را یادآوری کرد که این خسارت ها در حالی به اقتصاد این رژیم وارد می شود که پیش از این سرمایه گذاران خارجی تصمیم به خارج کردن سرمایه های خود از سرزمین های اشغال شده گرفتند. بسیاری از گزارش ها نشان می دهد که تنها در سه ماه نخست سال جاری میلادی از میزان سرمایه گذاری های خارجی در این منطقه نسبت به مدت مشابه آن در دو سال گذشته بیش از ۶۰ درصد کاسته شده است.

پایان/

۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 27778

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =