نقد فیلم اورکا؛ تلاشی کور، برای خلق یک قهرمان زن

فیلمساز در تلاشی کور و الکن سعی کرده است از یک شناگر زن گمنام، یک قهرمان بسازد.

اورکا داستان زندگی الهام اصغری، شناگری است که فیلم ادعا می کند رکوردار گینس می باشد. طبق ادعای فیلم اصغری اگرچه توانست رکورد گینس را جابجا کند، اما برای ثبت آن در ایران با مشکلاتی مواجه می شود.

فیلم اورکا یک فیلم زندگی نامه ای است با محوریت الهام اصغری. در همان ابتدای فیلم در یک سکانس بسیار خوب و تدوین عالی ورود جسم مجروح الهام به بیمارستان و همزمان درگیری وی با شخصی نامعلومی را داریم که گویای این مطلب است که الهام مورد ضرب و شتم قرار گرفته تا جایی که ممکن است جانش را از دست بدهد. این سکانس نقطه اوج فیلم و حتی می توان گفت نقطه پایان تمام جذابیت فیلم است. چون عملا بعد از این سکانس هیجان فیلم فرود آمده و در ادامه با فیلمی فاقد جذابیت روبرو هستیم. دلیل اصلی آن هم پرداخت بد فیلمساز از کلیت وقایع و ارتباط آن با شخصیت اصلی و بدتر از آن شخصیت پردازی افتضاح است.

فیلم با یک سکانس ضرب و شتم شروع می شود. ولی این سکانس چه ارتباطی با سیر تحولی شخصیت دارد؛ در اجرا تقریبا هیچ. ما در فیلم یک الهام اصغری داریم که از شوهرش بشدت کتک خورده است. در ادامه نیز الهام اصغری را داریم که به شنا علاقه دارد. ارتباط این دو با هم چیست؛ هیچ.

در همان ادامه مشکلات الهام را داریم که به او اجازه داده نمی شود تا رکورد جهانی ثبت کند. در حقیقت الهام با دو مشکل خانوادگی (درونی) و اجتماعی (بیرونی) روبرو است. ولی فیلمساز نمی تواند بین این دو پیوند برقرار کنند؛ گویی الهامی که شوهرش او را کتک زده و الهامی که مشکلات اجتماعی دارد دو شخصیت مجزا هستند. در کل می توان گفت یک سوم ابتدایی فیلم هیچ ارتباط اورگانیکی با بقیه فیلم ندارد و اساسا معلوم نیست چرا فیلمساز فیلم را با سکانس پرتنش کتک خوردن شروع می کند.

مشکل بعدی و مهمتر فیلم شخصیت پردازی است. ما اساسا سیر تحولی شخصیت را در فیلم نداریم؛ الهام اول فیلم با الهام آخر فیلم هیچ فرقی نکرده است. با آنکه از ابتدای فیلم تا انتها چندسال می گذرد مسیر تحول شخصیت الهام از خامی به پختگی دیده نمی شود؛ نه در بعد درونی شخصیت نه بعد بیرونی و اجتماعی.

متاسفانه باید گفت فیلمساز انقدر در دنیای فمینیستی خود غرق شده، فراموش کرده است شخصیت باید باور پذیر باشد و همانند بسیاری از مردم عادی باید از یک شخصیت ناآگاه و خام در فراز و فرودهای زندگی به شخصی آگاه و پخته تبدیل شود. حتی به عنوان یک ورزشکار نیز ما تحولی در وی نمی بینیم. ابتدای فیلم رکورد می زند و انتهای فیلم نیز رکورد می زند و هیچ شکستی در طی این چندسال ندارد. فیلمساز برای تاکید بر این مساله نیز در اوایل فیلم از زبان پدر الهام ماجرای دوسالگی الهام را نقل می کند که در آب افتاده و در همان دوسالگی شناگری را بدون آموزش بلد بوده است. از منظر فیلمساز الهام ذاتا قهرمان به دنیا آمده، فقط کسی نیست قدر او را بداند!

البته فیلمساز ما چون میداند باید این قهرمان ذاتی را نیز مثلا باور پذیر کند در یک تناقض آشکار ناگهان برای‌ش از آسمان مربی می فرستد؛

خب اینجا این سوال بوجود می آید که اگر او ذاتا قهرمان است و رکورد جهانی میزند، چه نیازی به مربی دارد؟ حالا بماند که در هیچ کجای فیلم آموزش های این مربی و الهام دید نمی شود!

انتخاب بازیگر فیلم نیز به شخصیت پردازی افتضاح فیلم ضریب داده؛ واقعا فیلمساز پیش خود چگونه فکر کرده است که ترانه علیدوستی را با آن هیکل عریض برای نقش آفرینی یک ورزشکار انتخاب کرده است. در بخشهایی از فیلم با هوشمندی، ما صحنه های شناکردن در تاریکی را داریم ولی عملا فیلمساز با برخی صحنه های دویدن علیدوستی در کنار سواحل جنوبی ایران آن هم در نمای روز کار را خراب کرده است.

در مجموع می توان گفت فیلم اورکا تلاش یک فمینیست برای ساخت یک قرمان زن است؛ که البته به شکست می انجامد.

پایان/

۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 27786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 13
    • نظرات در صف انتشار: 2
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • وحید IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
      85 5
      نقد کور و بی مایه از پس هر کودک دوساله هم بر میاد. این نقد نه صرفا به خاطر فیلم که بیشتر بخاطر حضور خانم ترانه علیدوستی و جهت گیری های سیاسی اخیر این بازیگر به صورت جهت دار و هدفمند به صورت منفی نقل شده. فیلمی که بر اساس زندگی نامه ساخته شده هیچ نیازی به سیر تحول شخصیتی نداره، اساسا روایتگر سیر زندگی هست، واقعیتی که اتفاق افتاده. فیلمساز تلاشی برای ساخت قهرمان نکرده ، قهرمان موجودی که به خاطر جهل متعصبانه در مورد زنهای این کشور وجود داره به عمد پنهان شده را به نمایش گذاشته.
    • وحید IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
      52 3
      نقد کور و بی مایه از پس هر کودک دوساله هم بر میاد. این نقد نه صرفا به خاطر فیلم که بیشتر بخاطر حضور خانم ترانه علیدوستی و جهت گیری های سیاسی اخیر این بازیگر به صورت جهت دار و هدفمند به صورت منفی نقل شده. فیلمی که بر اساس زندگی نامه ساخته شده هیچ نیازی به سیر تحول شخصیتی نداره، اساسا روایتگر سیر زندگی هست، واقعیتی که اتفاق افتاده. فیلمساز تلاشی برای ساخت قهرمان نکرده ، قهرمان موجودی که به خاطر جهل متعصبانه در مورد زنهای این کشور وجود داره به عمد پنهان شده را به نمایش گذاشته.
      • ساناز IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
        27 2
        درود بر شما
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
      39 3
      خیلی نقد افتضاح مسخره و معتصبانه داشتید موارد نقص در سینمایی هایی که پسند خودتان هست وجود دارد ولی فیلمی مدلی که شما میخواهید با پول های گزافی هزینه میکنید خوب از آب درنمی آید بعدش همون قیلم چون طبق مدل خودتان هست برنده میشه
    • Shahrad DE ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
      45 1
      دقیقا از جمله شروع نقد معلومه که هم متعصب و هم نادان هستی و دقیقا کورکورانه و الکن نقد کردی زنی که باعث افتخار بشه رو هم امثال شما گمنام میکنید
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
      5 9
      نه فقط بخاطر ترانه علیدوستی نیست. طبعا از علیدوستی انتظار نداری فیلم با مایه فمینیستی و ضد اجتماعی در قبال ساختار جامعه سنتی کشور و ارکان اصلی اون اعم از خوب همچون خانواده یا بدش مثل مردسالاری افراطی رو با جون و دل بازی نکنه پس کل فیلمنامه و داستان و بازیگر و کارگردان و اسپانسر و ... خلاصه همه جک و جونورا با هم هماهنگ هستند و اگر نقدی میشه دایر بر کل این محصول مشترکه که یک حرف واحد داره میزنه که از بیرون جامعه ایران داره دیکته میشه و حاصل تغییرات طبیعی اصلاحی هنجارهای جامعه نیست
    • لللال IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
      32 3
      خیلی نقد مسخره ای بود انگار از رو حسادت حرف می‌زنید فیلم بی نظیری بود
    • آریا FR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
      0 15
      فیلم مزخرفی بود فقط.با تعدادی از دوستان این فیلم رو نگاه کردیم واقعا چرت بود،میشد فیلم جذاب تری در رابطه با قهرمان واقعی فیلم ساخت... بعد از دیدن فیلم یک نفر رضایت نداشت.
    • آریا FR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
      1 20
      فیلم مزخرفی بود فقط.با تعدادی از دوستان این فیلم رو نگاه کردیم واقعا چرت بود،میشد فیلم جذاب تری در رابطه با قهرمان واقعی فیلم ساخت... بعد از دیدن فیلم یک نفر رضایت نداشت.
    • آرش IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      7 1
      گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم
    • نیکی IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      4 0
      واقعا این حجم از اشتباه و تفسیر نادرست از این فیلم از کجا نشات میگیره شما یا مردم رو خیلی نااگاه و بیسواد فرض کردین یا خودتون در این مرحله این. این فیلم زندگینامه س شبیه به یک جور مستند. تغییر شخصیتی وجود نداشت اون ضرب و شتمها تاثیری نداشت؟منی ک فیلم رو تماشا کردم فهمیدم بعد از اقدام به خودکشی ک نافرجام بود تصمیم گرفت قوی تر شدنو ادامه بده و اینجوری لیاقتش رو حداقل به خودش نشون بده در واقعیت هم همینطور بوده ایشون یکدفعه شروع کردن به زدن رکورد. بعد چه ربطی به فمنیستی داره😂😂 اینکه شماها تا حرفی از زن میشه شروع میکنید به داستان سرایی و انحراف ذهنیت مردم و حساسیت هاروبیشتر میکنید گویای همه چیز هست و ما میفهمین زنستیز کیه مردستیز کیه. ایکاش فقط کمی علم نقد رو داشتید بعد دست به قلم میشدید هر چند برای اینطور نقدها امتیازات بیشتری هم دریافت میکنید 😏نوش جونتون اما نتایجش میشه این همه اختلاف نظر و شکاف بین مردم و چند دستگی مردم ک داریم در سطح جامعه میبینیم شاید نیت از اول همین بوده.
    • NL ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
      0 0
      موضوع این فیلم تمی است برای فیلم مستند نه سینمایی. این فیلم برای گیشه ساخته شده نبایدانتظار کار سیاسی از آن داشت.دوستان طیف فیلم در ایران از فیلم آبگوشتی شروع میشود تا فیلم گوزنهاویا گاو.
    • mg.gomarpour@gmail.com IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
      14 0
      نقدی توسط یک عرزشی بیهوده