رقابت چین و آمریکا برای رهبری نظم جهانی جدید

رسانه آمریکایی نوشت، طبق بررسی ها ایالات متحده و چین برای تسلط بر نظم جهانی جدید رقابت می‌کنند و کشورهای جهان برخلاف گذشته تلاش دارند موازنه ای را در روابط خود بین این دو کشور برقرار کنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه «سی ان بی سی» آمریکا در تحلیل دیدار روسای جمهوری چین و ایالات متحده نوشت، گفت وگوهای کم سابقه و پرمخاطره بین «جو بایدن» و «شی جین پینگ» روسای جمهوی چین و آمریکا در شرایطی انجام شده است که روابط ژئوپلیتیکی در عرصه جهانی دیگر در چارچوب سنتی مورد نظر غرب تعریف نمی شود.

بایدن و شی روز چهارشنبه در سانفرانسیسکو در تلاشی دوباره برای تثبیت روابط آمریکا و چین که در بحبوحه نگرانی های تجاری و امنیتی و جنگ های جاری در اوکراین و خاورمیانه تیره شده است، ملاقات کردند.

بر اساس مطالعه اندیشکده شورای اروپا در روابط خارجی (ECFR) و دانشگاه آکسفورد، روابط بین‌الملل به طور فزاینده‌ای تبدیل به «a la carte» (انتخابی) شده است، و کشورها بیشتر تمایل دارند که اتحادهای ژئوپلیتیکی خود را در یک چارچوب و در ترکیب با دیگر مولفه ها قرار دهند و نه اینکه کاملاً به یک طرف متعهد شوند.

تعداد زیادی از شهروندان جهانی بر این باورند که غرب در حال نابودی است. این در حالی است که دموکراسی ایالات متحده و اتحادیه اروپا در معرض خطر فروپاشی ظرف ۲۰ سال آینده قرار دارد. موسسه های پژوهشی با استناد به یک نظرسنجی از بزرگسالان در ۱۱ کشور اروپایی و ۱۰ کشور غیر اروپایی، به این نتیجه رسیدند که از نگاه شهروندان افزایش روابط اقتصادی با چین برای کشورها جذاب‌تر شده است.

«مارک لئونارد» تحلیلگر و مدیر ECFR با توجه به یافته های پژوهشی اظهار داشت رهبران به جای چسبیدن به دنیای تقابلی دیروز، باید قواعد جدید «بازی a la carte» را با توجه به روابط بین‌الملل درک کنند و به دنبال شرکای جدید در مسائل مهمی باشند که جهان بحران زده ما با آن مواجه است.

رقابت چین و آمریکا برای رهبری نظم جهانی جدید

جنگ روسیه و اوکراین برای متحدان غربی امری حیاتی است
بر اساس این نظرسنجی، نتیجه جنگ در اوکراین عاملی «تعیین‌کننده و حتی وجودی» در وضعیت آینده غرب در نظر گرفته شد و اکثریت پاسخ‌دهندگان خارج از اروپا و ایالات متحده، کشورهای غربی را نسبت به روسیه مانع بزرگ‌تری برای مقابله با جنگ و دستیابی به صلح دانستند و بیشتر این افراد مسکو را پیروز نهایی می دانند.

تقریباً سه چهارم پاسخ دهندگان غیر اروپایی که معتقد بودند اتحادیه اروپا ممکن است از هم بپاشد، همزمان انتظار داشتند روسیه در جنگ پیروز شود؛ در حالی که حدود یک سوم از کسانی که در ایالات متحده و اروپا هستند با این دیدگاه موافق بودند.

برای بسیاری، این درگیری یک جنگ نیابتی بین ایالات متحده و روسیه در نظر گرفته می شود و اکثریت در روسیه، چین، عربستان سعودی و ترکیه می گویند که دو قدرت جنگ سرد از قبل از این هم در حال جنگ بوده اند.

در حالی که خوش بینی کلی در دستیابی به چشم انداز ایالات متحده کاهش یافته است تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان در این کشور می گویند که نسبت به آینده ایالات متحده بدبین هستند؛ در مقایسه اکثر اتباع هند، اندونزی، چین و روسیه نسبت به آینده کشورهای خود خوشبین بوده اند.

جذابیت اقتصادی چین در حال افزایش است

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، در همین حین، چین در حال تجربه افزایش جذابیت بین‌المللی است و تعداد زیادی از شهروندان - به ویژه آنهایی که در قدرت‌های متوسط و نوظهور ساکن هستند - می‌گویند که نسبت به چشم‌انداز روابط اقتصادی نزدیک‌تر با چین خوش‌بین هستند. این تحلیل به رغم کاهش چشم انداز رشد اقتصادی پکن مطرح می شود.

رقابت چین و آمریکا برای رهبری نظم جهانی جدید

اکثر افراد در روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی و اندونزی، همراه با ۵۰ درصد از مردم ترکیه، اظهار داشتند که در تجارت خود با کشورهای جهان، بیشتر به پکن احساس نزدیکی می کنند تا واشنگتن. بسیاری از آنها نسبت به انواع مختلف حضور اقتصادی چین در کشورهایشان، از جمله مالکیت چینی ها بر تیم های ورزشی داخلی، روزنامه ها، شرکت های فناوری و زیرساخت ها، ابراز رضایت کردند.

با این حال، کشورهای غربی همچنان از محبوبیت بیشتری در زمینه ارزش هایی مانند حقوق بشر، رهبری، امنیت و استانداردهای کلی زندگی برخوردار بودند.
این نظرسنجی نشان داد که در صورت اجبار به انتخاب، پاسخ دهندگان تقریباً در همه جا ترجیح می دهند بخشی از یک بلوک آمریکایی باشند تا اینکه با چین و شرکای آن همکاری داشته باشند. این دیدگاه بیشتر در کره جنوبی، هند، برزیل، آفریقای جنوبی و ترکیه مطرح بود ضمن آنکه ۵۰ درصد از پاسخ دهندگان از عربستان سعودی نیز این نظر را دارند. روسیه در این موضوع تنها نقطه عطفی بود و اکثریت آنها اعلام کردند که ترجیح می دهند نسبت به چین روابط نزدیک تری داشته باشند.

سی ان بی سی افزود: این یافته‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از شهروندان اکنون بر این باورند که کشورشان می‌تواند مزایای ارزش‌های اروپایی را با تضمین‌های امنیتی ایالات متحده ترکیب کند و در عین حال چین را به عنوان یک شریک اقتصادی در کنار خود داشته باشد.

تحلیلگران تاکید دارند که رهبران جهانی باید "سیاست وابستگی متقابل استراتژیک" را برای غلبه بر چشم انداز جدید اتخاذ کنند و ائتلاف گسترده ای از شرکا را در موضوعات متعدد ایجاد کنند.

پایان/

۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28109

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =