رشد اقتصادی ونزوئلا در سایه درآمد مالیاتی ۶ میلیارد دلاری؟

رئیس‌جمهوری ونزوئلا از رشد اقتصادی این کشور از اول سال میلادی ۲۰۲۳ خبر داد و ابراز امیدواری کرد که دولتش در زمینه تثبیت رشد صنعت نفت ونزوئلا موفق باشد. گفته‌های مادورو در حالی بیان شده که درآمد مالیاتی این کشور رو به افزایش است.

به گزارش تحریریه، هنوز مدت زیادی از انتشار خبر تورم ۴۲۲ درصدی ونزوئلا در نیمه اول سال نگذشته است که نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور این کشور، به‌تازگی در گزارشی اعلام کرد که کشورش از اول سال میلادی تا کنون رشد اقتصادی پایداری را به ثبت رسانده است که به‌زعم مادورو، به دلیل تنوع سیستم تولیدی ونزوئلا و رشد شاخص‌های بهره‌وری در بخش‌های مختلف کشور است و این رشد، روندی ادامه‌دار خواهد بود.

مادورو که در جلسه شورای ملی اقتصاد مولد سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ استخراج نفت خام و گاز طبیعی، ۱۲.۹۹ درصد رشد داشته که افزایش قابل‌توجه صادرات را به همراه داشته است.

وی همچنین به افزایش بیش از پنج‌درصدی صادرات بخش کشاورزی در نیمه اول سال اشاره و ابراز امیدواری کرد که این رقم تا آخر سال ۲۰۲۳ به ۵.۲ افزایش می‌یابد. این در حالی است که صادرات ماهی و محصولات دریایی هم ۳۰ درصد افزایش داشته است و تولیدات شرکت‌های خصوصی افزایش تدریجی اما پایدار را حفظ کرده و در سه‌ماهه سوم به ۳.۹۳ درصد رسیده‌اند.

Venezuela's Maduro aims for dialogue with opposition in August | Reuters

به گفته مادورو، فعالیت‌های بازرگانی، تولید مواد غذایی و آشامیدنی، تولیدات صنعتی و بخش داروسازی هم ارقام خوبی را به ثبت رساندند.

در مورد جمع‌آوری مالیات هم مادورو فاش کرد که دولت او امیدوار است تا پایان سال، درآمد حاصل از مالیات به رقمی نزدیک به ۶ میلیارد دلار برسد؛ به اعتقادی وی، ونزوئلا باید با مالیات‌های خود زندگی کند و روزی که ما به فرهنگ مالیاتی و تکلیف آن برسیم، اقتصاد بهتری خواهیم داشت. ضمن اینکه باید تمام نیروهای اقتصادی و اجتماعی کشور فرای اختلافات سیاسی، برای مشارکت فعالانه در پویایی و بهبود پایدار اقتصاد ملی، گام بردارند.

سخنان رئیس‌جمهوری ونزوئلا در حالی در صدر اخبار آمریکای لاتین قرار گرفته است که در ماه‌های اخیر، اقدامات قهری یک‌جانبه آمریکا علیه این کشور تحلیل رفته و قرار است با تداوم روند همکاری ونزوئلا، این شرایط ادامه‌دار باشد.

مادورو در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره و تصریح کرد که خواستار لغو دائم و قطعی اقدامات قهری یک‌جانبه و محاصره‌ای است که بر اقتصاد این کشور تأثیر می‌گذارد. وی افزود: دوره جدیدی از روابط، احترام و همکاری حداکثری بین ونزوئلا و آمریکا در حال شکل‌گیری است، موضوعی که بخش‌های مختلف سیاست، مذهب، اقتصاد، فرهنگ و جامعه ونزوئلا، خواهان آن هستند.

پایان/

۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28213

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =