تاریخ ثابت می‌کند که حماس شکست‌ناپذیر است

تحلیلگر فلسطینی معتقد است شواهد تاریخی همچون شکست رژیم صهیونیستی در برابر جریان آزادیبخش فلسطین و حزب الله لبنان نشان می دهد این رژیم در نبرد با حماس هم به اهداف خود نخواهد رسید و درنهایت توان مقاومت برای حمله به سرزمین های اشغالی تقویت می‌شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی» چاپ لندن در گزارشی به قلم «محمد عایش» تحلیلگر فلسطینی تبار نوشت، مسوولان کنونی و گذشته رژیم صهیونیستی درکنار تحلیلگران، روزنامه نگاران و نویسندگان فلسطینی و آمریکایی بعید می دانند که اسرائیل بتواند حماس را از پای در آورد یا این جریان را شکست دهد. حتی پس از سپری شدن بیش از ۱۰۰ روز از جنگ، این دیدگاه تقویت هم شده است زیرا ارتش اسرائیل تاکنون نتوانسته یک رهبر فلسطینی را دستگیر کند و یا حتی یک اسیر اسرائیلی را آزاد سازد.

به نوشته این تحلیلگر فلسطینی، بعد از گذشت ۲ ماه از جنگ «ایهود اولمرت» نخست وزیر سابق این رژیم با انتشار مقاله ای در روزنامه عبری زبان «هاآرتص» نوشت هنوز هم شکست دادن حماس دور از دسترس و احتمال نابودی کلی آن ناممکن است. از بین بردن این سازمان آرزویی است که در عرصه نظامی تحقق نخواهد یافت. وی تصریح کرد که اسرائیل در نابودسازی حماس شکست خورده و ادامه جنگ تنها تلاشی از سوی نتانیاهو با هدف تغییر آینده سیاسی‌اش است و او دیگر امیدی به تحقق اهداف خود ندارد.

تاریخ ثابت می‌کند که حماس شکست‌ناپذیر است

روزنامه «واشنگتن پست» هم چند روز پیش عنوان داشت بسیاری از فرماندهان ارتش اسرائیل هم دیدگاهی مشابه با اولمرت دارند. این دیدگاه در میان تصمیم گیران آمریکایی نیز وجود دارد که شکست حماس را دور از دسترس می بینند. «عاموس هارئیل» ستون نویس روزنامه هاآرتص پیش از این خاطرنشان کرده بود جریان حماس تسلیم نخواهد شد و ارتش اسرائیلی به اهداف مشخص شده خود نمی رسد. اشغال بخش شمالی نوار غزه و گسترش دامنه عملیات به مناطق مرکزی و جنوبی آن، اگرچه زیان هایی برای حماس و درد و رنج انسانی بسیاری را برای ساکنان غزه به دنبال داشته است، اما اسرائیل با این وجود نمی تواند پیروزی قاطعی را کسب کند.

طبق این تحلیل، اکنون این باور وجود دارد که حتی اگر جنگ طی سال های آینده هم ادامه داشته باشد به نابودی حماس منجر نخواهد شد. قدرت این جریان برای حمله به سرزمین های اشغال شده ادامه می یابد و زرداخانه های آن پر از تسلیحاتی می ماند که اسرائیلی ها به آن ها دسترسی نخواهند داشت.

این تحلیلگر فلسطینی تبار افزود: شواهد تاریخی بسیاری وجود دارند که نشان می دهند رژیم اسرائیل به اهداف خود نخواهد رسید. این رژیم در سال ۱۹۸۲ با هدف نابودسازی سازمان آزادی بخش فلسطین به بیروت حمله کرد، اما این سازمان از بین نرفت و اسرائیل در سال ۱۹۹۳ مجبور شد اآن را به رسمیت بشناسد. همچنین رژیم اسرائیل با هدف نابود کردن حزب الله لبنان وارد نبرد با این گروه شد، اما آن ها هنوز هم قدرتمند و پایدار هستند؛ در مقابل نیروهای اسرائیلی در سال ۲۰۰۰ میلادی مجبور به عقب نشینی از جنوب لبنان شدند.

محمد عایش در پایان گزارش خود نوشت، به طور قطع جنگ رژیم اسرائیل علیه نوار غزه با شکست روبرو شده و اسرائیلی ها به اهداف خود نرسیده اند. تنها راه حل فرا روی آنها پایان دادن به جنگ و رسیدن به توافقی برای تبادل زندانیان و سپس ورود به مذاکرات برای حل فراگیر بحران و در نظر گرفتن حق زندگی و برپایی کشور فلسطین برای مردم این کشور است.

پایان/

۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28686

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =