اقتصاد آمریکا درانتظار معجزه

«نسیم نیکلاس طالب» اقتصاددان برجسته معتقد است ایالات متحده با بدهی های فزاینده ای دست به گریبان است و فقط معجزه می تواند مشکل این کشور را حل کند.

به گزارش تحریریه، «نسیم نیکلاس طالب» اقتصاددان شناخته شده آمریکایی و نویسنده کتاب مطرح «قوی سیاه» در گفت وگو با «بلومبرگ» تصریح کرد: روند رشد بدهی آمریکا شبیه به مارپیچ مرگ است که فقط یک معجزه می تواند ایالات متحده را از ورشکستگی اقتصادی نجات دهد.

به گفته طالب، افزایش حجم بدهی آمریکا شبیه به یک قوی سفید است به نحوی که ممکن است در آینده باعث رویدادی خطرناک شود. این واقعه خطرناک به شدت قابل پیش بینی و محتمل تر از وقوع پدیده قوی سیاه است و به همین دلیل موجب شگفتی نمی شود.

اصطلاح قوی سیاه استعاره ای در زمینه اقتصاد است و به واقعه ای اشاره می کند که کاملاً موجب حیرت می شود.

Black Swan Author Nassim Taleb Warns About Swelling US Debt Pile ...

وی تصریح کرد: شما کنگره ای دارید که مشغول تمدید سقف بدهی و انجام معاملات است و نگران پیامدهای انجام کار درست می باشد، این یک ساختار سیاسی و سیستمی است. این روند ادامه می یابد و شما را در نهایت در یک مارپیچ بدهی قرار می دهد.

اوایل هفته گذشته، «جنت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا، سطح مطلق بدهی عمومی آمریکا را عددی وحشتناک اعلام کرد.

طبق گزارش ها بدهی دولت آمریکا برای اولین بار در تاریخ، در پایان دسامبر ۲۰۲۳ به بالاترین نقطه خود رسید و مبلغ ۳۴ تریلیون دلار را نشان داد. این رقم بدان معنی است که هم اکنون بدهی یک خانواده سه نفره آمریکایی به ۱۰۲۰۰۰ دلار رسیده است.

اقتصاد آمریکا درانتظار معجزه

میزان بدهی آمریکا تنها در سال گذشته میلادی بیشتر از ۴ تریلیون دلار رشد کرد.

نسیم طالب اقتصاددانی است که بیشتر از همه به خاطر انتشار چندین کتاب پرفروش در زمینه اقتصاد در جهان شناخته می شود؛ وی معتقد است قوهای سفید از جمله ایالات متحده هم دچار کسری بودجه می شوند ضمن آنکه اقتصاد آمریکا نسبت به سال های گذشته در برابر شوک ها آسیب پذیرتر شده است. او چنین آسیب‌پذیری را یکی از ویژگی‌های جهانی‌شدن می خواند زیرا معتقد است مشکلات در یک منطقه می‌ تواند در سراسر جهان تاثیرگذار باشد.

وقتی از این اقتصاددان پرسیده شد که آمریکا چگونه می تواند از مارپیچ بدهی به تدریج خلاص شود، پاسخ داد: نیاز داریم چیزی از خارج وارد شود و یا شاید به نوعی یک معجزه رخ بدهد.

وی تصریح کرد این موضوع باعث شده است که او در مورد کل نظام سیاسی در دنیای غرب به نوعی ناامید شود.

پایان/

۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =